recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI CEC - er alle mærker kompatible?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI CEC - er alle mærker kompatible?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI CEC - er alle mærker kompatible?
    Sendt: 09-August-2011 kl. 23:54
Hvis man har f.eks. et Philips TV med HDMI CEC (EasyLink) kan man så tilslutte f.eks. en Samsung DVD-afspiller med HDMI CEC (AnyNet) og få de to enheder til at fungere med samme fjernbetjening?

Eller hvilke som helst andre mærker for den sags skyld udstyret med HDMI CEC?

Ifølge nedenstående wikipedia-forklaring ser det umiddelbart sådan ud. Men er der nogen, som har praktisk erfaring med at koble to forskellige mærker sammen og styre via én fjernbetjening (til simple opgaver som start, stop, pause)


HDMI CEC forklaring:

Consumer Electronics Control (CEC) is a feature designed to allow the user to command and control two or more CEC-enabled boxes, that are connected through HDMI, by using only one of their remote controls. (e.g. controlling a television set, set-top box and DVD player using only the remote control of the TV). CEC also allows for individual CEC-enabled devices to command and control each other without user intervention.

Trade names for CEC are Anynet+ (Samsung); Aquos Link (Sharp); BRAVIA Sync (Sony); HDMI-CEC (Hitachi); E-link (AOC); Kuro Link (Pioneer); CE-Link and Regza Link (Toshiba); RIHD (Remote Interactive over HDMI) (Onkyo); SimpLink (LG); HDAVI Control, EZ-Sync, VIERA Link (Panasonic); EasyLink (Philips); and NetCommand for HDMI (Mitsubishi)
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 08:09
Der er ingen garanti for samspil, når det er forskellige mærker, men chancen er stor. Jeg har sat min PS3 igennem en Onkyo forstærker på mit Panasonic TV. Her virker remoten delvist. Men det fedeste er at PS3eren tænder, reciveren stiller sig rigtigt når man skifter til AV på remoten. Ligeledes slukker PS3eren og recieveren ned, når man slukker på TVet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 08:14
Seriøst: Glem HDMI CEC. Det er en utroligt "løs" standard. Mærkerne er principielt kompatible med hinanden - men det er frivilligt hvilke funktioner man vælger at understøtte. Du kan f.eks. opleve at din receiver kan tænde og slukke et tv, men ikke BLIVE tændt og slukket af et tv - mens dit tv kan tænde og slukke en receiver, men ikke BLIVE tændt og slukket af en receiver. Og så har du to fine CEC apparater der ikke kan bruge hinanden til noget som helst...

Hvis du vil have integreret betjening, så drop CEC og køb en Harmony fjernbetjening (og hold dig såvidt muligt fra Samsung tv og andre apparater der ikke har direkte styring af inputs). Måden de fleste funktioner styres på via CEC er iøvrigt håbløst omstændig alligevel. Én fjernbetjening til det hele gør ikke nødvendigvis tingene nemmere, hvis ikke betjeningen er gennemtænkt.
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 19:14
Vil tilsluttte mig Otto.
Problemet med CEC er fx at hvis man bruger sin DVD afspiller til CD'ere, så vil TV'et tænde automatisk for at lytte til en cd, hvilket jo ikke er nødvendigt, og slukker man så TV'et for at spare strøm, så slukker den resten. - og du kan ikke høre musik uden at TV'et er tændt...
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


 køb en Harmony fjernbetjening (og hold dig såvidt muligt fra Samsung tv og andre apparater der ikke har direkte styring af inputs).
 
Har selv en Hermony 885 og den giver direkte styring af inputs på mit Samsung tv Thumbs Up
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


 køb en Harmony fjernbetjening (og hold dig såvidt muligt fra Samsung tv og andre apparater der ikke har direkte styring af inputs).
 
Har selv en Hermony 885 og den giver direkte styring af inputs på mit Samsung tv Thumbs Up

Det kommer nok an på hvilket Samsung tv der er tale om så - medmindre du mener at tv'et selv vælger indgang på listen på tv'et (det betragter jeg ikke som "direkte styring"). Der er mange Samsung modeller der ikke har direkte input valg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


 køb en Harmony fjernbetjening (og hold dig såvidt muligt fra Samsung tv og andre apparater der ikke har direkte styring af inputs).
 
Har selv en Hermony 885 og den giver direkte styring af inputs på mit Samsung tv Thumbs Up

Det kommer nok an på hvilket Samsung tv der er tale om så - medmindre du mener at tv'et selv vælger indgang på listen på tv'et (det betragter jeg ikke som "direkte styring"). Der er mange Samsung modeller der ikke har direkte input valg.
Samsung 58B855 og med direkte styring af inputs betragter jeg som en knap til HDMI1, en til HDMI2 . . . Det kan jeg med Harmonyen, men ikke med den originale remote.
 
Samsung tvet har direkte inputs, men remoten har ikke.


Redigeret af FLarsen - 08-Oktober-2011 kl. 10:35
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu