recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - In wall løsning til kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIn wall løsning til kabler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19230
Direkte link til dette indlæg Emne: In wall løsning til kabler
    Sendt: 12-August-2011 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af vassago vassago skrev:

Men jeg er lidt tilbageholdende med at montere en fladskærm på en gipsvæg eller lign. 


Det skal du ikke være. Mit gamle (tunbge!) 42" hænger på en gipsvæg og har aldrig gjort nogen som helst nykker med hensyn til at falde ned. Du skal bare købe ordentlige gipsplugs.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 17:21
Jeg er elektriker.
 
Er i gang med et stue projekt for en kunde, og vil lige skrive hvordan jeg har lavet det : Ende vægen. Her skal den obligatoriske fladskærm hænge midt for. Fra bag fladskærmen og ned til fodlisten/gulvet, har jeg fræst et rødt Rillerør ind i vægen (som flere allerede har linket til) Det er så bare blevet først ud i bunden ved gulvet. Så har jeg sat 6 stk 1½moduls indmurrings dåser som sidder i par på 2 og 2, med lidt luft i mellem. De sidder lige over, hvor det røde rillerør kommer ud, altså ca 20-25cm over gulv, som man normalt sætter kontakter. De 2 af dem, er alm stikkontakter. De næste 2, er beregnet til højtalere til surround anlægget, og endelig det sidste par er hhv. antenne og dobbelt pds. Af erfaring ved jeg, at der aldrig er ret meget plads bag fjernsynet, så kunne aldrig finde på at sidde stikkontakt mm bag ved det, for det ville kræve at fjernsynet skulle hænge for langt ud fra fjernsynet.
Mht. strøm til fjernsynet. Der klipper jeg stikproppen af ledningen til fjernsynet, trækker den gennem det røde rillerør, sætter en ny stikprop på igen, og så i en af de 2 stikkontakter. Antennen er samme historie, fra antenne dåsen i vægen, gennem det røde rillerør og ind i fjernsynet.
Fra de 2 indmurrings dåser beregnet til højtaler, har jeg kørt 2 stk 3/4" rør (20mm) ud fra. Således at den ene går ud til hhv. venstre front og venstre bag, og på samme måde med højre. Alle rørene til højtalere ender igen i en 1½ indmurrings dåse, der hvor højtalerne skal stå. Jeg afslutter så med et alm. 1½ blæddæksel hvor jeg bore et hul, så ledningen kan komme igennem. MEN, det kræver at du har noget for neden uden fjernsynet, så det røde rillerør og de 6 indmurrings dåser bliver skjult. De fleste har også en eller anden form for tv bænk.
 
ALT hvad der hedder 230v fast installation, må du rigtigt nok ikke selv rode mm. Antenne og højtalerne ledninger mm. må alle pille ved.


Redigeret af SilverLine - 12-August-2011 kl. 17:22
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
vassago Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Jeg så lige dit oprindelige indlæg igen ... Hvad med antennekabel og evt. optisk kabel hvis ikke dit fjernsyn og receiver understøtter HDMI Audio Return?
 
En anden ting er, at hvis du fører 230V, så skal du overveje kraftigt at føre det særskilt, da installationen ellers er på kanten af at være ulovlig.
 
Hvad er der bag væggen. Kunne det evt løses ved blot at bore et hul bag fjernsynet, og føre kablerne på den anden side?
 
Du kunne også overveje at bygge en falsk væg udenpå den eksisterende.
 
Du skriver at du ikke vil føre kablerne ind i et skab under fjernsynet, men det er jo også muligt at fræse et tomrør ind i væggen horisontalt.
 
Jeg skal ikke bruge andre kabler end HDMI - og et enkelt kabel til centerhøjtaleren. Alt andet kører via surroundrecieveren.
 
Der er mange delte meninger omkring føring af strøm, og EL generelt, især hvis det skal mures ind. Det er godt nok ikke til at blive klog på hvad der er korrekt, og hvad der ikke er korrekt. Selv elektrikere i divers fora er ikke enige.
 
Nogle siger, at man ikke må trække strøm selv, andre siger man må. Nogle siger, at det kun gælder, hvis der er tale om strøm til en installation - og ikke et strømstik/apparatstik taget fra stikkontakten - og så er der også nogen der siger, at man ikke må "skjule" strømstik og forlængerledninger i kabelbakker, eller indmure dem mv - hvis der ikke er tale om en "fast" installation... Nogen burde seriøs udgive en piece om den slags - især når elektrikerne ikke engang aner hvad de snakker om :)
 
Den "falske" væg har også været på tale flere gange. Men jeg er lidt tilbageholdende med at montere en fladskærm på en gipsvæg eller lign. 
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2011 kl. 00:36
Hvis fodlisterne ikke skal være ædelt træ, har Tehalit (wexoe.dk) nogle rigtigt praktiske hule fodlister:
http://www.wexoe.dk/typo3temp/pics/9d0c6fdd39.jpg
Jeg bruger dem selv overalt, og når du fx. skal lodret op til TV'et lader du blot det lodrette tomrør munde ud bag fodlisten og undlader bagstykket lige der. Bagstykket har 3 spor, så 230V, netværk og audio kan holdes lidt adskilt - og bedst af alt, når du flytter om på grejet/møblerne, klikker du bare alle fronterne af, skifter kablerne og skruer evt nye panelunderlag op hvor de nu skal "ud i verden".
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 20:24
Jeg så lige dit oprindelige indlæg igen ... Hvad med antennekabel og evt. optisk kabel hvis ikke dit fjernsyn og receiver understøtter HDMI Audio Return?
 
En anden ting er, at hvis du fører 230V, så skal du overveje kraftigt at føre det særskilt, da installationen ellers er på kanten af at være ulovlig.
 
Hvad er der bag væggen. Kunne det evt løses ved blot at bore et hul bag fjernsynet, og føre kablerne på den anden side?
 
Du kunne også overveje at bygge en falsk væg udenpå den eksisterende.
 
Du skriver at du ikke vil føre kablerne ind i et skab under fjernsynet, men det er jo også muligt at fræse et tomrør ind i væggen horisontalt.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 20:23


Der findes da masser af løsninger


Redigeret af Hans j - 11-August-2011 kl. 20:25
Til top
vassago Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 16:30
Kablerne kommer fra min receiver, der ikke står under, og ikke lige i nærheden af fladskærmen. De kabler skal føres langs gulvet. Fodlisterne er fjernet, og der skal nu fræses en rille ind i væggen bag, så kablerne komme til at løbe langs gulvet - bag listerne.
 
Jeg kunne så godt tænke mig, at få fræsset en rille op til tv'et - og få sat et rør, bakke eller lign. ind - hvor kablerne så kan føres videre. Få det spartlet over, og så få malet hele væggen igen.
 
Løsningen kunne være, at købe to stikkontaktdåser til indmuring, og sætte et stykke stift rør imellem. Bore et hul i toppen af den ene, i bunden af den anden - og så bore to huller i blænddækslerne på 25mm - hvor kablerne kan komme ind og ud.
 
Jeg havde troet, at et eller andet firma havde lavet en færdigløsning, så man ikke selv skal trylle rundt med noget :)
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 15:51
Jeg forstår heller ikke helt hvad det er du vil have skult ved fodpanelet, for kablerne skal vel sluttes til et eller andet og ikke bare løbe langs gulvet. Hvis det er fordi du vil have noget fleksibilitet i tilslutningerne (men ekstra samlinger) findes der nogle modulære bokse, der kan bestykkes med mange forskellige stiktyper: http://shop.ds-display.dk/AV-tilbehoer/Installationsbox/DS_Pro_Installationsbox_5_input_u_kabler_TC2-LT__DSPID1216
- men det er helt sikkert ikke "high-end".
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 15:27
Hvor langt et kabeltræk kommer du til at skulle have? Lidt flere detaljer kunne måske være en ide.

Men som tidligere nævnt så er det især tykke tomrør som folk bruger til de store projekter, feks dette hvor man kan købe i metermål.http://www.greenline.dk/Produkt/10064/Kabelroer-for-nedgravning
En måde at afslutte på kunne så måske blandt andet være noget med at bruge et bænddæksel http://www.greenline.dk/Produkt/03025/OPUS66-blaenddaeksel

Men hvis du er igang med et stort projekt så ville jeg nok helt personligt overføre at få monteret en stikkontakt bagved der hvor dit TV skal være.
Til top
vassago Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 15:06
Njah, ideen var netop at det skulle være pænt og gennemført. Jeg skal ikke lige have en reol/skab under tv'et - så kommer det sgu til at hænge ret højt oppe :)
 
Har nu kigget en hel det efter en smart løsning, og synes sgu det er ret vildt - at ingen har lavet noget lækkert.
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2011 kl. 08:34
Du kan fx benytte et Wavin Kabel rør 50/42mm (http://www.lavprisvvs.dk/shop/wavin-kabelroer-pe-247759p.html). En anden mulighed kunne være rør til centralstøvsuger, og her kan du jo få en 'pæn' afslutning med den lille lem der fungerer som tilslutningen til støvsugeren (bare en ide).
 
Men ellers vil jeg droppe det med den pæne afslutning. Bag fjernsynet er det jo ligemeget, og i den anden ende sætter du bare et skab/reol eller lign. foran, som du iøvrigt kan bruge til at gemme det uundgåelige kabelrod.
Til top
vassago Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 75
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 21:57
Det havde jeg også tænkt på, men har ikke lige kunne se, hvordan indgang og udgang bliver pæne. Havde tænkt der skulle være en ind/udgang ved fodliste og så gemt bag fjernsynet - med et "låg" af en slags.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu