recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Druknet" film-dialog i stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Druknet" film-dialog i stereo

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Emne: "Druknet" film-dialog i stereo
    Sendt: 03-Marts-2006 kl. 01:06

Hej,
 

Følgende er fra en lille omgang private beskeder, og jeg tænker, at det måske kunne være til nytte for andre, så her kommer det anonymiseret og i kronologisk rækkefølge.
Spørgeren lægger ud:

 

Jeg kan ikke huske om du også har denne receiver? [en større 5.1 Sony] Uden at jeg har fået undersøgt det nærmere oplever jeg, at dialog (tale), lyder lavere end øvrig lyd.

Det bedste lydbillede med tydeligst tale får jeg ved at anvende lydfeltet "2 ch stereo". Dette er sådan set måske logisk nok, da jeg kun har stereo højtalere tilsluttet. Men jeg synes godt det kunne blive lidt bedre. Det er min fornemmelse at det er bedre / dårligere alt efter kilde. Følgende lister som nr. 1 der hvor der oftest er størst problemer:

  1. DVD-afspilning.
  2. Afspilning fra HDD i DVD+HDD-optager.
  3. Fjernsyn gennem DVD+HDD-optager.

Kan man gøre noget for at gøre tale tydeligere - mere på niveau med det øvrige lydbillede?


 

Jeg har en anden Sony, men de er ret nært beslægtede - din er fedest!

Det virker 100 % logisk med klarest tale ved brug af ren 2 CH Stereo i din situation.

Men for rigtigt at løse problemerne:

Få et komplet surround HT-sæt/suppler op med de manglende højttalere.


Så kan du selv styre centerlyden og få den i fin balance med resten. D.v.s. det ER den som regel fra udgivers side, og du skal blot bruge testsignal, indstille afstande og skrue tilpas op/ned for hver højttaler en gang for alle.


 

Alt andet er et kompromis med

  • et 5.1 -> 2.0 mixdown, du ikke kan være 100% herre over i afspiller/recorder (prøv gerne, det er nemlig det eneste gratis forslag, jeg kan give dig) og
  • med for få højttalere.

Uanset seje effekter og afgrundsdyb bas er dialog nu engang ganske vigtig i udsendelser og film. Sikkert også derfor, du skriver til mig om sagen?
 

Her er tre udsagn fra mig, du kan tygge lidt på - eller vælge at stole på:

  • Der er generelt/statistisk på 5.1 materiale allermest energi i centerkanalen.
  • I biografer er centerhøjttalerne normalt gemt bag de perforerede filmlærreder og faktisk lige så store som H- og V-fronthøjttalerne.
  • Det er slet ikke receiveren, der er kilden til dit problem.

Tak for dit svar og dine betragtninger. Jeg havde håbet på man kunne justere noget i en menu på receiveren. Men det er nu heller ikke så slemt, det er værst når vi ser en DVD-film.

At udbygge med flere højtalere til surround kommer ikke på tale foreløbigt. Man kan ikke bruge fjernsynet som center, vel?


 

TV'et som "center" kan godt tænkes at gøre dialog lidt mere markant i en del af mellemtonen, og den vil måske virke klarere p.g.a. det. Typisk vil der dog være en del farvning af lyden. Men du kan ikke tilslutte HT-udgange på Sony'en til TV'ets indb. højttalere. Blot skrue op for TV'et.

Ellers kommer jeg på, at mange DVD'er både har et 5.1 og et 2.0 lydsspor. Vælg det sidste om muligt. Som nævnt kan du også se, om downmix i din afspiller/recorder kan stilles til stereo.

Altså sats på ren stereo (da du kun indtil videre har to højttalere) uanset hvor i menuer og effekter, du er inde og justere.

Resten er et spørgsmål om dine højttaleres klang, klarhed og evt. brug af tonekontroller. Og måske også om at skrue en anelse højere op for lyden.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2006 kl. 22:41

Jeg har bemærket at der på min DR-MH30 og sikkert noget tilsvarende på DR-MH300 er følgende muligheder for lyd udgange:

Digital lyd ud:

  • Dolby Digital/PCM
  • Stream/PCM
  • Kun PCM

Analog lyd ud:

  • Stereo
  • Dolby surround

Tilsvarende muligheder lader der til at være på min DVD-afspiller, der desværre ikke er tilsluttet, da der ikke er plads p.t. Det ser ellers ud til at der er flere indstillingsmuligheder hér. Der er også mulighed for finindstilling af højtalerne, men det er vist mest til surround højtalere (og jeg har stereo som Carser taler om i sit eksempel).



Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu