recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bør jeg skifte mit subwoofer kabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBør jeg skifte mit subwoofer kabel?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasjn Thomasjn skrev:

Ja, bruger LFE indgangen, og crossover er sat til 150Hz.

Hvad er idéen med sokken?
Nu kan jeg ikke lige se hvilke højtalere som du har, men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Bortset fra det kan jeg ikke se nogen steder hvilke andre højttalere de spilles med, så jeg kan ikke se nogen grund til nødvendigvis at anbefale 80Hz. Hvis de er meget små kan de godt være den skal længere op.
 
Edit: Havde ikke set hvilke højttaler der var tale om. 80 Hz er sikkert fint. - Og bedre end 150Hz.
 
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 07-Oktober-2011 kl. 21:06
Til top
Thomasjn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasjn Thomasjn skrev:

Ja, bruger LFE indgangen, og crossover er sat til 150Hz.

Hvad er idéen med sokken?
 
Dæmper/fjerner virkningen af porten = mindre rumlen hvilket især opstår når den står der i hjørmet
 
Som Hother skriver sæt den ned til 80 Hz.
 
Du kan også prøve at flytte SUB over ved pc, kan pc evt. flyttes over i den anden side af skrivebordet.
 



Okay, jeg prøver lige om sokken hjælper, eller må jeg til at finde en ny plads til subben. Jeg har dog ikke de store muligheder, da det er et ret lille værelse :)
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Low pass filteret på sw skal stilles på højeste frekvens (250Hz), hvis vi snakker surround 5.1. m.m. Ellers vil de "høje" frekvenser til sw ikke blive gengivet.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Low pass filteret på sw skal stilles på højeste frekvens (250Hz), hvis vi snakker surround 5.1. m.m. Ellers vil de "høje" frekvenser til sw ikke blive gengivet.

Det er kun HD lydspor (DTS & DD) som har fuld båndbrede i sub kanal.
De andre er skåret ved 120hz.
.....
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Low pass filteret på sw skal stilles på højeste frekvens (250Hz), hvis vi snakker surround 5.1. m.m. Ellers vil de "høje" frekvenser til sw ikke blive gengivet.
 
Ja det er da også det jeg skriver ??
 
 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Low pass filteret på sw skal stilles på højeste frekvens (250Hz), hvis vi snakker surround 5.1. m.m. Ellers vil de "høje" frekvenser til sw ikke blive gengivet.
 
Ja det er da også det jeg skriver ??
 
 
Jeg læser det du skriver som at hvis low pass filteret stilles til 150Hz kommer der et hul ved f.eks. 200Hz hvor ingen af højtalerne spiller. Men de andre 5 i et 5.1 setup vil jo stadig spille ved de 200Hz. Er da heller ikke i tvivl om at du godt ved hvordan det hænger sammen.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2011 kl. 23:04
Ja det var i hvert fald ikke det jeg mente :-)
 
MVH
Til top
Thomasjn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 00:07
Jeg så lige Matrix (faktisk en utrolig god filmSmile.)
Før filmen valgte jeg at placere subwooferen midt på gulvet, så den stod ude i det fri.
Det gav en meget forbedret lyd.

Nu må jeg se om jeg kan finde et fast sted til den at stå, hvor den er mere 'fri'. I mellemtiden bliver den rykket ud på gulvet når jeg skal se film :)
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

men den typiske crossover frekvens er 80Hz (indstilles både på suben som i receiveren.Big smile
 
Pas nu på det ikke bliver misforstået. Hvis delefrekevnsen kan stilles i reciveren skal den stilles på den højest mulige værdi på subwooferen. Hvis man stiller delefrekvensen på subben ( for lavt ) resikerer man at lave et "hul" i frekvensbåndet  hvor ingen af højttalerne spiller.
 
Low pass filteret på sw skal stilles på højeste frekvens (250Hz), hvis vi snakker surround 5.1. m.m. Ellers vil de "høje" frekvenser til sw ikke blive gengivet.

Men er det ikke ligegyldigt hvis det indstilles til 80 hz. på receiveren? Så får subben jo alligevel ikke andet end over under eller lig med 80 hz.

Og hvis ovenstående er korrekt og man nu stiller receiverens low pass filter til max. for at få alle frekvenser i LFE signalet med så lyder det af h-til i stereo... ikke sandt?


Redigeret af Hessi - 08-Oktober-2011 kl. 04:52
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2011 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af Thomasjn Thomasjn skrev:

Jeg så lige Matrix (faktisk en utrolig god film.)


Det er også en af mine favoritter......

Oprindeligt skrevet af Thomasjn Thomasjn skrev:


Nu må jeg se om jeg kan finde et fast sted til den at stå, hvor den er mere 'fri'. I mellemtiden bliver den rykket ud på gulvet når jeg skal se film :)


Du stiller den i din favoritsiddeposition og lader den spille. Herefter kravler du rund ved gulvet og lytter efter, hvor den lyder bedst. Det er her subben skal stå.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu