recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 overscan på G20 - og generelt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 overscan på G20 - og generelt?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Hej med jer
 
Er det meningen at 16:9 Overscan skal være slået til eller fra på et G20 - og generelt på et fladskærms tv?

Hvorfor?
 
Tak for hjælpen.
 
PS. Har Aspect ratio sat til 16:9, skal det egentlig være det eller automatisk? Kan umiddelbart ikke se forskel på billedet?
 
Venligst
Strange
En forklaring kunne være at nyere og fremtidige Fladskærme vil have et par flere muligheder.
Dengang man mente det enten skulle være 16:9 eller 4:3, hvorefter ingen programudbyder rettede sig herefter.
Således man lader det være op til den/de enkelte, også det med om skærmene er med 1366x768 eller 1920x1080 eller andre opløsninger, det med hvad Plasmaerne nu forekommer med  Wink 
 
Altså hvad de enkelte foretrækker, hvilket smittede direkte af på de sidste producerede 4:3 CRT skærme som endda kan tage noget af i siderne (noget ikke kan ses fordi det kommer udenfor skærmenes sider  LOL ).
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Men hvorfor skal det ikke bruges?

Angående AR så synes jeg det er træls at have bjælker i siderne, så derfor har jeg valgt 16:9, men ved ikke om det er smartest at have den på automatisk eller 16:9... Automatisk vælger vel netop selv formatet efter udsendelsen?
Jeg ved ikke om det er træls have bjælker i siderne  men ____  hvis ens Tv kan fjerne samme bjælker, og man ikke bekymrer sig så meget om en smule forkerte proportioner.
En noget grov sammenligning ville være følgende, at se en 2,40 film på et 16:9 Tv, dog således at billedet kunne ses på fuld skærm, høje og tynde genstande. . . .   en slags fortsættelse og tænk hvis man her kunne variere bjælkernes tykkelse foroven og - neden (alt efter behag).
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 12:26
Den kortere version går på hvorfor det skal være det vanskeligere eller i det mindste anderledes behandle/klare formaterne i farvandet mellem Billedrørsteknologien og så Fladskærmenes Pixels.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 13:00
moho@ Det er vel heller ikke så svært. Skiftede faktisk kun mit ellers velfungerende CRT 4:3 TV ud med et 16:9 ditto, fordi man var begyndt at sende film i deres originale format. Og så var det sindsygt træls at se tre lige brede vandrette striber, hvor det midterste skulle forestille at være en film. Personer blev så små, at jeg skulle sidde med næsen helt inde i TV'et, for at se noget..
Til top
Carlenius76 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2011
Sted: Galten Dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 17:33
Hej Radiomanden
 
Jeg hopper lige på denne tråd, jeg har et pannasonic vt 30 55 samt hometrio box. Jeg var lige inde i instillinger for at følge jeres triks i denne tråd vedr. 4:3-16:9 / Overscan on-off ..
 
Og nu kommer mit spørgsmål, som du/i måske kunne hjælpe med Wink .. I min Home trio box kan jeg vælge mellem 4:3 - 16:9  samt 720 p  via Hdmi og 1080i. via Hdmi. Jeg sætter normalt til 720 P og tænker derfor at hvis jeg sætter den ned på 4:3 som i anbefaler uden overscan.. SÅ er min HD kanaler vil ikke i HD mere Med mindre de sendes i 576 p Eller hvad det nu hedder. Smile Eller vil det ikke ændre noget på billedet kvalitet at jeg sætter til 4:3.
 
God´Dag
 
 
Pannasonic VT 30 55 + BT310 Harman Kardon Avr 335+ Basstation 4 x mini Pods + Center Pod. Hometrio / Xbox360 / Ps3... så er der Dømt Slapper ´
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 17:44
 
 Du skal selfølgelig som minimun indstille din Home Trio til 720p ellers er der jo ingen mulighed for HD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Carlenius76 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2011
Sted: Galten Dk
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 18:38
Hej
 
Takker for ´VenlighedenWink
 
 Den er jeg med på.. men var lige lidt i tvivl vedr. tråd ang. Overscan og instilinger til 4:3 0g 16:9 .. men så er der vel kun at stille den til 720 eller derover hvis man ikke gider at skifte .. og så kan leve méd sorte bjælker i siden .. dog kun på nogle få kanaler.
 
Jeg syntes dog at jeg kan se jeg har et bedre billedes ved 1080I står mere roligt ved eks. TV2 ses på vandrette linjer og tekst bjælker.. lidt underligt idet jeg trode at altid burde være det bedst at instille ved det mest korrekte... altså 480p ved Sd kanaler. 720p HD ... men nu er 90 % af ens kanaler vel i 480 p/SD formoder jeg. Derfor undre det mig også lidt at jeg jeg sybtes at jeg har et mere roligt billede ved 1080I.
 
kommentar imødekommes, da jeg ikker er så skarp på det der med upscalering og dovnscalering/overscan på tv samt trio box.
 
 Overscan OFF Herfra ..Wacko
 
 
Pannasonic VT 30 55 + BT310 Harman Kardon Avr 335+ Basstation 4 x mini Pods + Center Pod. Hometrio / Xbox360 / Ps3... så er der Dømt Slapper ´
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 19:15
Some udgangspunkt, skal der some tidligere skrevet, ikke bruges Over scan, ligeledes skal du bruge end oploesning hoejere end 576 for at faa HD kanaler vist I HD. Jeg vil tro, at de fleste HD kanaler er I 720p, saa self on TVet er 1080,brug 720p fra din STB.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
quimbra Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 09:23
Du vil ikke kunne køre med overscan hvis du sætter en pc til Tv'et, det vil gøre at du ikke kan se hele billedet, derfor har jeg slået det fra, men ellers kunne jeg ingen forskel se!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu