recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Backup af VHS.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBackup af VHS.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Tank Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-November-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2006 kl. 19:45

Hej Aagaard

Jeg har selv prøvet at overføre mine VHS både til PC og til en DVD recorder. Min erfaring er, at arbejdet via PC er alt for stort og bøvlet - også set i forhold til kvaliteten. En DVD Recorder giver som oftest langt det bedste og hurtigste resultat.

En PC er dog nok det mest hensigtsmæssig, hvis der er tale om gamle optagelser fra et videocamera, som først skal gennem en større redigeringsproces, inden du lægger dem på DVD. Men i så fald skal du have et video-redigeringskort (gerne fra Pinnacle) og redigeringssoftware (Pinnacle eller Adobe Premiere Elements - jeg bruger selv Adobe). Du skal endv. have en stor harddisk, da filen vil fylde ca. 12 GB pr. times optagelse.

Hvis du har en hurtig PC (helst Pentium 4 3.0 ghz) med stor harddisk samt et grafikkort eller TV-tunermed super VHS-indgang, så kan du spare udgiften til et video-redigeringskort. Afhængig af hvor kraftig din PC er, kan det typisk tage ½-1 døgn for din PC at konvertere fra avi (formatet af optagelsen fra VHS) til mpeg2 (DVD formatet). Jeg kan se af dit foto, at din PC kun har composite indgang. Dette giver normalt en lavere kvalitet ved optagelsen fra VHS end hvis du anvender et Super VHS-stik.

Kopiering fra VHS til en DVD-recorder er nem og enkel. Du skal blot tilslutte din VHS til EXT2 (scart2) på DVD-recorderen. Derefter indstiller du DVD-recorderen til at optage fra EXT2. Du kan overvåge processen på din tv-skærmen. Optagelsen kan derefter redigeres med de muligheder, som din DVD-recorder måtte have. Kopiering via e Scart-stik med RGB giver efter min erfaring lang det bedste resultat.

Jeg har selv brugt en Philips DVDR725H med gode resultater. Du må forvente at bruge 3.000-4.000 kr. til en god DVD-recorder. En Philips, Sony, Pioneer eller JVC vil du næppe gå galt i byen med

Du være opmærksom på, at du ikke kan kopiere kopibeskyttede VHS, hverken til din PC eller en DVD-recorder, med mindre du har en makrovision fjerner.

 

 

Til top
Stiften Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 09:44
Jeg er ved at overføre nogle gamle S-VHS stumper til min recorder og har problemer med "pruttelyde" ved afspilnng af Nicam-lyden fra visse af de ældste bånd (optaget på en anden S-VHS maskine som blev stjålet).

Så vidt jeg har forstået, skyldes disse mislyde, at videomaskinen bruger en slags FM-lyd, og at den nyeste maskine ikke kan "tune ind" på det gamle signal, optaget på en maskine, der kan have været ude af justering?

Er der anden løsning på dette problem end at slå over på monogengivelse, hvor der godt nok er lidt ringere klang (og naturligvis ingen stereoeffekt)? Det er jo lidt voldsomt for en ikke-tekniker at begynde at justere på videohovederne i S-VHS maskinen - og så vil de nyere bånd formentlig ikke kunne afspilles......

Mvh. Stiften



Redigeret af Stiften - 09-Maj-2006 kl. 09:45
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 10:52
Hvis du med "pruttelyde" mener "knas" (pops), så skyldes det, som du rigtigt nok er inde på, at din afspiller-video ikke tracker korrekt ind på lyddelen på båndet.

Du kan enten bruge en anden video-maskine, prøve manuel tracking, eller, som du selv har fundet ud af, benytte mono-lydsporet i stedet for (har væsentlig dårligere lydkvalitet - specielt hvis det er optaget i LP).

Alternativt kan du prøve at køre lydsporet igennem en "de-clicker" efterfølgende.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 11:07

Hej Stiften,

Jeg kan godt genkende problemet og jo, det har med justeringer at gøre.

På en af mine maskiner justering af båndets højdemæssige placering, der kan justeres på hver sin side af videotromlen på to båndstyr (=roller guides), der sløjfer båndet ind og guider det på plads.

Jeg har ikke måttet justere på videohovederne (eller rettere Hi-Fi audiohovederne, der ligesom videohovederne også sidder i videotromlen), men på båndstyrene for at få det løst.

En VHS optager efter video/audio hovedernes fabriksjustering uanset den tracking, man selv kan indstille på maskinen. Tracking kan kun justeres af brugeren under afspilning. Men "skæv" båndgang påvirker det hele. 

At justere båndstyr uden reference og viden nok om det er ikke så nemt, og hvis man kører reverse i længere tid kan der opstå krøller og salat, hvis justeringen ikke er i orden - skulle det også senere vise sig...

Nå, jeg tog udgangspunkt i to ting: Købefilm skulle gerne kunne afspilles med HiFi-lyden i orden med tracking på nul og egne optagelser skulle også tracke bedst muligt på en ny afspiller med manuel tracking i nul-position. Så drejede jeg med intervaller på styrene og skrev ned hvor meget, så jeg kunne sammenligne og evt. gå tilbage til opr. indstillinger.

Det hjalp rigtigt godt at justere. Og salaten fik jeg også lært at tæmme. men det hele tog tid og krævede en masse skift af kassetter mellem maskinerne. Og tro ikke, at købefilm er ens eller optaget på maskiner med ensartede justeringer. Eller at billedet altid er godt, når lyden er i orden.

Men skal du have låget af din nyere optager og justere båndstyr eller var din tidl. maskine, du fik stjålet, bare for meget ude af justering, så båndenes lyd er for svær at tracke?

Jeg ved det ikke, men foreslår i første omgang, at du afspiller med manuel tracking og prøver at justere dig ud af det værste. Nogle gange kan det lykkes, hvor billedet så til gengæld kan miste lidt i kvalitet, tracke knapt så godt.

Og så skal video+audiohovederne desuden være rene.



Redigeret af Carser - 09-Maj-2006 kl. 11:16
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Stiften Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 13:18

Tak, Carser, for en fin og illustrativ anvisning på justering - som jeg dog vil vente med at leve ud i praksis.

Thi netop en reference og en måleopstilling er vel det, der skal til for at finde ud af, om det er den aktuelle videomaskine eller den stjålne, der er ude af justering.

I virkeligheden er det nok begge, for jeg har faktisk været ude for købebånd, som jeg ikke kan få pænt billede og lyd ud af på én gang, men næsten alle vore bånd er egne optagelser, og det er de gamle bånd fra den nu stjålne maskine, som driller værst.

Da de fleste af vore bånd er optaget på den maskine, vi bruger nu, bliver løsningen nok at leve med monolyden ved den aktuelle overspilning og så evt. senere på gehør justere til de ældste bånd - hvis vi ikke kan leve med monolyd.

Med prisfaldet på HDD-optagere må der vel så småt begynde at komme en del udfasede men stadigt brugbare S-VHS-båndmaskiner til salg for små penge? I så fald kan justeringen foretages på en anden maskine end den, vi stadig bruger lejlighedsvis.

 

Mvh. Stiften.

 

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af Stiften Stiften skrev:

Tak, Carser, for en fin og illustrativ anvisning på justering - som jeg dog vil vente med at leve ud i praksis.

Velbekomme og tak for resten af dit svar også. Nu har jeg nævnt to justeringer (vi ser bort fra hovederne i tromlen) og den ene, som HeartWare også skrev om samtidigt med mig, behøver du ikke vente med: Den manuelle og højst sandsynligt også fjernbetjente tracking. 

Normalt autotracker nyere VHS-maskiner ved load af ny kassette og mere eller mindre løbende efter behov. Taster man så + eller - på de rigtige taster til tracking, kan det være, at man bedre end automatikken kan ramme lyden og undgå "prutterne".

Den anden med båndstyr er mere radikal, og den kan jeg godt forstå, du ikke kaster dig ud i uden videre. Men gør du, så sørg for at markere/nedskrive, hvor du kom fra (f.eks. "båndstyret t.h.: +½ omgang med uret") så du kan genindstille til helt som det var før og brug umagnetisk værktøj og arbejd med et bånd eller to, du godt tør risikere at krølle lidt.

Det kan højst gå galt!  



Redigeret af Carser - 09-Maj-2006 kl. 15:43
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 18:24

Stiften,

Carser's bemærkninger omkring båndstyr er fuldstændig rigtige, og justeringen er absolut et forsøg værd! Samtidig er der i dette forum en glimrende beskrivelse af, hvordan man renser sin videomaskine (du kan blot søge i forum på RENSNING). Rensningen af alle båndtransport dele, samt videohovederne er vigtig på en ældre vhs, og man kan selv gøre det. Blot skal man passe på med videohovederne. Her skal man kun bruge vaskeskind (aldrig vatpinde) med lidt isopropylalkohol og i øvrigt være meget forsigtig, men se Lars' glimrende beskrivelse under RENSNING.

Tør du ikke kaste dig ud i forsøget, så prøv evt. at låne dig frem til en vhs, allerhelst en super vhs. Man kan købe nye vhs maskiner meget billigt nu, men jeg vil absolut fraråde det, da de for at sige det lige ud "ikke er fem flade øre værd" til afspilning af ældre / slidte vhs bånd. - Jeg har selv overspillet i massevis af vhs bånd til dvd. Desværre gik min gamle Sony maskine i stykker, da jeg havde nået halvdelen af båndene. Jeg tog et par bånd med og prøvede at afspille dem på diverse nye vhs maskiner i diverse forretninger ---- med elendigt resultat, grumset billede, mono lyd, svingen mellem mono og stereo, osv. Løsningen fandt jeg først, da jeg købte en brugt Panasonic top model fra 90'erne (NV-HS 1000) med Amorphous videohover, manuel skarphedsindstilling, Digital Timebase correct, mv. Da jeg så, hvad den - efter en grundig rensning - kunne præstere af billede- og lydkvalitet, startede jeg for fra med digitalisering af vhs båndene. Selv gamle, slidte bånd fra sidst i 80'erne afspilles, så det er en fryd at se.

Held og lykke med projektet!!!!

 

Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 18:43

Enig i alt - og noget, man kan gøre, hvis man ser på ny/brugt/anden video er dette:

Uden noget bånd i: Tryk dækslet til kassetteskakten ind og se ind i maskinen. Kan man se tromlens top og en metalfjeder i midten køber man den ikke. For den har ikke aktiv elektronik i tromlen = støj og grums.

Har den en overbygning over den blanke, rillede tromle er den af en helt anden kaliber (og hedder sikkert Panasonic, men ikke nødvendigvis), der er mindre støj, skarpere billede og er resten i orden, kan den være alle pengene værd om den så er ny eller 15 år gammel.

De lidt ældre er der i øvrigt tit mere gods i, de er bygget til at holde og til at bruges. Nok er de langsomme og støjer lidt mere mekanisk, men billede og lyd er ofte bedre end på nye tit ret tarvelige maskiner.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 18:51

Hej Carser,

Ja, nemlig - godt point!!!

Det kan måske virke lidt overdrevet at gøre så meget ud af et medie, som er "fortid". Men vil man bevare visse uerstattelige vhs bånd i god kvalitet, så kommer man ikke uden om, at afspilningskilden er MEGET vigtig!!

Hilsen

Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 22:05
Hej

Jeg ved ikke om det e til nogen hjælp nu, men jeg har selv brugt en anden metode til overspilning af VHS: Jeg har sat VHS composit og lyd udgang til en DV-camcorder og ført et firewire stik videre til PCen, hvor optagelsen er sket på et almindeligt videoredigeringsprogram. Når signalet overføres som DV, bearbejdes det let i PC'en og det er enkelt at lave en mpeg2 encodning i god kvalitet og brænde en DVD med menu og det det hele.

Det kræver selvfølgelig lidt mere hard- og software, men tilgengæld er det dejligt at arbejde med. Jeg har også composit indgange på min PC, men dem har jeg ikke gode erfaringer med. Delvom det er en 3,4 MHz bliver der let brok med encodningen.

vh. Thomas
Til top
Stiften Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 23:25

Tak til flere for gode svar.

Jeg må nok erkende, at jeg foreløbigt holder mig til monolyd og ser lidt omkring på brugtmarkedet, om der skulle dukke en billig brugt S-VHS maskine op til eksperimenter.

Den manuelle tracking har været prøvet på den aktuelle S-VHS maskine, en Philips VR 969, der var til reparation/service efter et lynnedslag for ikke så længe siden.

Maskinen optager og afspiller og gengiver udmærket "sine egne" bånd, og ved manuel tracking kan jeg i mange tilfælde finde et brugbart kompromis på bånd fra andre maskiner, men de bånd, jeg har problemer med, lader sig ikke sådan tracke - i hvert fald ikke, hvis man både skal kunne høre lyden og se billedet på én gang.

;-)

Problembåndene er nok optaget på en maskine, hvor båndløbet har været fejljusteret.

Jeg havde i sin tid adskillige maskiner til test for at finde én med nogenlunde fejlfri PDC-funktion. Turen gik via Panasonic, Grundig, Nokia og et par andre - og endte med Philips-maskinen, der programmeres via tekst-tv.

Mekanisk var/er Philips-maskinen (den første hed vist VR 948) ikke så mekanisk lækker som Panasonic. Til gengæld virkede timersystemet, hvilket ikke er helt uvæsentligt i vores familie, hvor næsten al tv-kiggeri sker via videomaskinen (derfor valgte vi en med det lidt bedre S-VHS optageformat).

Nu bruger vi en HDD-recorder, hvor man kan redigere optagelserne, før de brændes på dvd, så her er pdc-systemet ligegyldigt, men der er et par gamle stumper dokumentar og musik-udsendelser, som jeg gerne lige ville have ud på dvd, inden den gamle Philips går på efterløn og kun lejlighedsvist skal bruges.

Mvh. Stiften.

 

 

 

 

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu