recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smart NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSmart NAS?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
_-SKI-_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Smart NAS?
    Sendt: 05-November-2011 kl. 15:59
Hej derude, jeg håber der er et kloge mennesker derude der kan hjælpe mig?

Jeg har besluttet mig at anskaffe en NAS/server, som skal samle alle hjemmets filer, billeder, film, dokumenter osv. Backup i form af raid eller lign er et must.

Herudover, så har jeg en ide om at en sådan boks skal kunne en masse mere, og det er her jeg har brug for hjælp!

Hvilken "smartNAS" skal jeg købe, hvis jeg den skal kunne følgende:

-Min iPad skal kunne hente billeder fra boksen, og streame den op på tv'et derhjemme via AirPlay.
- jeg vil rippe min dvd samling ned på boksen, og så vil jeg kunne afspille film, liggende på boksen, direkte til på Apple tv.
- endeligt, så vil jeg gerne kunne afspille min musik, liggende på boksen, via min iPad/iPhone som så skal streames til anlægget.

Dette skal kunne lade sig gøre uden en pc står tændt samtidig, hvilket jo stiller et ret strengt krav til en NAS. Men måske der er en app eller lign der kan hjælpe?

Jeg håber virkelig I kan hjælpe! Har selv kigget på nettet i ugevis, men har sku noget svært ved at hitte ud af det...

På forhånd tak for input! :)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 17:22
Synology syntes jeg er et godt bud.. Jeg har også nogle super apps til ipad/ iphone og det er let at få til at spille sammen
Mvh

René
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 21:27
@SKI - Det er pt ikke muligt at tilgå film fra NAS direkte på appleTV uden hacking! (installer xbmc eller plex på den. og det er IKKE fuldHD! som rhsin siger så er det typisk de lidt dyrere modeller som qnap og synology der gør arbejdet lettest. har man en gammel pc har man selvfølgelig også mulighed for at lave en selv med freenas.
Til top
_-SKI-_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 21:50
Tak for svar!
Hvilken synologi model vil du i så fald anbefale?

@claus. Men er det ikke muligt at afspille til appletv igennem iPad? Jeg har forsøgt mig med plex, som er installeret på min bærbar. Når bærbaren er tændt, kan jeg via plex app'en på min iPad streame film liggende på bærbaren direkte videre til appletv'et uden problemer. Derfor tænker jeg at det må være muligt at udskifte bærbaren med en nas, hvorpå der er installeret plex server? Derudover, så har jeg også med succes afspillet film liggende i mit iTunes bibliotek på bærbaren på Apple tv?

Det må da være muligt at finde en NAS, som a) der kan installeres iTunes på så Apple tv kan tilgå filmene på en, eller b) som ipad'en kan tilgå filmene via plex app'en og derefter streame til Apple tv?

Håber ovenstående giver menig og der er håb forude :)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2011 kl. 22:38
Ifølge http://www.synology.com/dsm/itunes_server.php er det vist langt de fleste Synology nas der har itunes server indbygget, check listen over "applied models" for neden. Det bør vel også betyde, at de formater der understøttes af itunes må kunne vises direkte på appletv'en uden yderligere hacks og fiksfakserier?
Til top
thomasjohan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-November-2008
Sted: Denmark, KBH
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 10:04
Kigger selv på NAS i øjeblikket, og nået frem til at på Netgear ReadyNas (på tilbud i elektric city i øjeblikket - 1.gb til 1195,-) kan man installere Plex server på, hvorfor man kan undgå at have PC tændt når man skal streeme til Ipad samt jailbreaket AppleTv. 

Plex kan generelt installeres på NAS, men kræver Intel processer, hvilket de færreste billigere modeller har.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 11:18
ski: hvis du fortæller lidt mere om dine pladsbehov og forventninger til plads 12-24mdr ud i fremtiden og ikke mindst budget skal jeg gerne komme med bud.. for det spænder mere eller mindre fra 2000-20000 kr afhængig af hvad man vælger Wink
Mvh

René
Til top
_-SKI-_ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 17:52
Jeg har følgende forventninger til NAS'en:

Der skal være en eller anden form for back-up, som fx raid, derfor skal der være to harddiske, hvor den ene bare skal spejle den anden. Jeg forestiller mig 2 x 1 eller 2 x2 TB.

Det er essentielt at den fungerer godt som en alm NA's, altså kan samle alle billeder dokumenter, filer med mere, så alt kan tilgåes fra de bærbare vi har i hjemmet.

Derudover har jeg fået bild mig selv inf at den skal kunne en masse smart vedr. Film, billeder og musik.

Film: jeg vil kunne smide film, der ligger på NAS'en, op på mit fjernsyn. Det forestiller jeg mig at det sker enten ved at tilgå film direkte fra ATV, eller alternativt så skal jeg kunne afspille film på min iPad igennem plex eller en anden app og derefter streame det til ATV via AirPlay.

Billeder: her vil jeg bruge min iPad som kontroller. Fx så vil jeg kunne tilgå de billeder der ligger på NAS'en, igennem plexapp eller lign og så spejle ipad'en til ATV eller streame via AirPlay.

Musik: hvis det kan lade sig gøre så vil jeg gerne kunne afspille musikfilerne, som ligger på NAS'en, på min iPhone eller iPad, hvorefter det så streamer til ATV, som er forbundet til mit anlæg. Derudover planlægger. Jeg at installere nogle airport Express, som bliver koblet op til lidt anlæg rundt omkring. En slags "fattigmands sonos" ;)

Alt dette skal gerne kunne lade sig gøre uden en pc skal være tændt samtidig.

NAS'en skal stå i stuen, så gerne støjsvag og energibesparende hvis muligt.

For så vidt angår pris, så vil jeg klart foretrække omkring 2-2500, men vil hellere betale mere, for det der virker end at nøges (inden for rimelighedens rammer) så bare giv gas med modeller der kan hva jeg søger, eller kan det meste og fortæl gerne hvad der bliver umuligt, hvis noget bare ikke kan lade sig gøre.

Venter spændt! :D
Til top
Tajs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2011
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2011 kl. 20:53
Thomasjohan> det kommer du til og fortryde. Jeg har både synology og en readynas. Specs på synologyen er dårligere end readynas, men synologyen er bare federe og langt bedere !
LG B6V OLED 55"
Marentz SR6010
SA Aura 50 / Focal Sib2 with Cub sub 5.1
Til top
thomasjohan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-November-2008
Sted: Denmark, KBH
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 09:34
Ved godt at synology, Qnas, mm alt sammen meget er region hvad man sværger til. Har selv samme over for andre produkter.
 
Men synes også det er vigtigt ind i mellem at holde sig for øje hvad behovet er. Kan selvfølgelig udvikle sig.
Stod personlig selv i delemmaet om at købe en 1Tb 2,5", men valgte den billige NAS løsning da den umiddelbart opfylder mit behov for at kunne afvikle film, musik mm uden at behøve at tænde computeren.
ReadyNas var det eneste som umiddelbar lod mig afvikle film mm fra NAS på Ipad uden at rippe det hele til Mac format. Gad ikke dette hver gang jeg fik nye film. Plus at jeg umiddelbart synes at Plex virker som et fedt system, med at man kan se/fortsætte film, serie mm på forskellige medier
 
Men korreger mig endelig hvis jeg tager fejl omkring afvikling på ipad/iphone uden af konvertere, eller streame via comp. tændt
 
I forhold til mit behov så må jeg indrømme at Synology er skudt over målet, såfremt jeg skal ha en hvor man kan installere plex eller lign på. Billigste Synology med intel server starter ved omkring 3100,- Hertil kommer så harddiske også.
 
 


Redigeret af thomasjohan - 07-November-2011 kl. 10:54
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2011 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af _-SKI-_ _-SKI-_ skrev:

Jeg har følgende forventninger til NAS'en:

Der skal være en eller anden form for back-up, som fx raid, derfor skal der være to harddiske, hvor den ene bare skal spejle den anden. Jeg forestiller mig 2 x 1 eller 2 x2 TB.
 
HUSK. at en disk spejles eller data ligger spredt ud på et raid er ikke backup, det er blot øget datasikkerhed, backup er når dataen ligger sikkert (også fysisk) væk fra originalen.. vær meget omhyggeligt med det.. din NAS kan jo stjæles.. eller dit hjem kan blive skadet (brand etc.) også er det surt alle ens livsfoto kun ligger der.

Det er essentielt at den fungerer godt som en alm NA's, altså kan samle alle billeder dokumenter, filer med mere, så alt kan tilgåes fra de bærbare vi har i hjemmet.
 
Til det er synology rigtig god.. såvel via afp/smb/nfs men også til mobile enheder.. de har nogle rigtigt gode apps til såvel android og ios både i tablet og tlf størrelse.. og det er nemt at sætte op.. og muligt at få op at køre udenfor hjemmet også (husk sikkerhed i kraft af gode kodeord og evt https eller anden sikker forbindelse)

Derudover har jeg fået bild mig selv inf at den skal kunne en masse smart vedr. Film, billeder og musik.
 
Photostation er eminent på synology.. mht film er det mere triggy.. dvs det afhænger helt af filformat og størrelse hvordan og hvorledes man skal gribe det an.. skal film lægges over i 1:1 eller skal de komprimeres til appletv osv.. alt sådan noget gør det nemmere.. men det tager tid at konvertere.

Film: jeg vil kunne smide film, der ligger på NAS'en, op på mit fjernsyn. Det forestiller jeg mig at det sker enten ved at tilgå film direkte fra ATV, eller alternativt så skal jeg kunne afspille film på min iPad igennem plex eller en anden app og derefter streame det til ATV via AirPlay.
 
er det dvdfilm/bluray så skal du konvere via feks www.handbrake.fr som godt kan tage ret lang tid pr film, også er der også lige at finde ud af hvilken indstilling der passer dit behov.. en komprimering giver typisk kvailitetstab.. kan du evt leve med det.. eller vil du hellere køre med originalerne 1:1 også have film liggende i tsfolder iso eller mkv.. der skal du så være obs på afspilleren.. hvor feks popcornhour a-300 (eller andre) måske er bedre til det.. afspillet via smb.

Billeder: her vil jeg bruge min iPad som kontroller. Fx så vil jeg kunne tilgå de billeder der ligger på NAS'en, igennem plexapp eller lign og så spejle ipad'en til ATV eller streame via AirPlay.
 
plex kræver din computer er tændt med mindre du køber en synology nas med intel processor.. jeg har selv lige installeret plex på min synology ds1010+ men har endnu ikke prøvet at få testet hvordan den funger med familiens foto.. ellers så igen der er måske muligheder via dlna også på ATV (har ikke atv så ved ikke om den kan tappe på netværksdelte billeder via dlna, for ellers var det også en relativ nem mulighed lokalt)

Musik: hvis det kan lade sig gøre så vil jeg gerne kunne afspille musikfilerne, som ligger på NAS'en, på min iPhone eller iPad, hvorefter det så streamer til ATV, som er forbundet til mit anlæg. Derudover planlægger. Jeg at installere nogle airport Express, som bliver koblet op til lidt anlæg rundt omkring. En slags "fattigmands sonos" ;)
Der findes musik apps til synology NAS så du kan streame via dlna og eller air, så det er ret let og kan styres af mobile enheder pc osv. man vælger blot en afspiller man streamer til.. dvs man kan have flere afspillere i hjemmet og vælge imellem.

Alt dette skal gerne kunne lade sig gøre uden en pc skal være tændt samtidig.
 
Det kan det også lige med det forbehold om plex

NAS'en skal stå i stuen, så gerne støjsvag og energibesparende hvis muligt.
 
strøm bruger de ikke meget af.. støj er relativt.. og svært at helt undgå især fordi der er blæsere i.. jeg ville nok sætte en NAS på kontor eller bryggers eller andet afsides rum. 

For så vidt angår pris, så vil jeg klart foretrække omkring 2-2500, men vil hellere betale mere, for det der virker end at nøges (inden for rimelighedens rammer) så bare giv gas med modeller der kan hva jeg søger, eller kan det meste og fortæl gerne hvad der bliver umuligt, hvis noget bare ikke kan lade sig gøre.
 
jeg ville nok helst pege på denne ds211+ http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4402991 men den springer dit budget.. så denne er mere budgetvenlig ds211j http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393266
harddiske vælges udfra kombatabilitetslisten http://www.synology.com/support/hd.php?lang=dan&bays_id=2&product_id=66 (husk selv at ændre model hvis du kigger på andre.. ofte passer de dog på kryds), jeg selv plejer at vælge WD fyps entreprisediske.. de er dog dyere.. men designet til raid.. og har 5års garanti.. men de andre wd diske er sikkert også fine.. omend de ikke nødvendigvis er designet til 24/7drift
 

Venter spændt! :D
Mvh

René
Til top
thomasjohan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-November-2008
Sted: Denmark, KBH
Status: Offline
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 17:39
Må lige komme med en rettelse til min tidligere post

Plex kan tilsydenladen ikke afvikles på ReadyNas Duo og Nv+
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu