recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opkobling til netværk med dongle
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpkobling til netværk med dongle

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Emne: Opkobling til netværk med dongle
    Sendt: 08-November-2011 kl. 22:29
Hej
 
Har desværre et problem med opkobling af 2 Wifi dongles. Jeg har 2 bærbare med Wifi g netværkskort indbygget. Vil gerne have Wifi n og har derfor købt 2 Wifi n dongles fra Sandberg. Hvorfor har jeg købt dem; jo, de er MEGET små. Dette værdsætter jeg, da ingen af de bærbare har USB foran eller bagved. De er i siden. Når disse dongles sidder i siden, skal de bare ikke stikke for langt ud, ellers er de i vejen hele tiden.
 
Problemet: Jeg kan fint installere og aktivere dongles. Jeg kobler dem på min D-Link DIR-685. De bærbare har fint logget på netværket tidligere med de indbyggede netværkskort. Det der sker med de nye dongles er, at de logger på og efter ca. 20-30 sekunder logger af igen. Dette forløb gentages nu i det uendelige. Dvs. jeg når at etablere forbindelse, og jeg kan benytte netværket, fx. gå på internettet. Jeg har prøvet med begge dongles på begge bærbare, med samme resultat. Jeg har ligeledes prøvet med den ene bærbare og den ene dongle, at logge på jobbets netværk, og det fungerede fint. Så indil videre, kan jeg kun konstatere, at det må være kommunikationen mellem router og dongle der fejler. Har prøvet at skifte krypteringsmetode og lign. Men donglerne burde understøtte det som routeren har, bla. WPA2 osv. Indbygget Wifi er deaktiveret, når jeg forsøger at få fobindelse.
 
Er der nogle her der har oplevet noget lign. og som evt. også har fået løst problemet uden, at skulle vælge et andet produkt.
 
OS: WinXP


Redigeret af fhansen - 08-November-2011 kl. 23:21
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:04
Det kan også være en eller anden opsætning på din router?
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

Det kan også være en eller anden opsætning på din router?
 
Nogle idéer til hvilke indstillinger?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:


Hvorfor har jeg købt dem; jo, de er MEGET små. Dette værdsætter jeg, da ingen af de bærbare har USB foran eller bagved. De er i siden. Når disse dongles sidder i siden, skal de bare ikke stikke for langt ud, ellers er de i vejen hele tiden.


Det betyder også at antennerne er meget små (og sikkert dårlige), og medmindre du sidder klods op at dit access point (routeren), vil antennerne have stor betydning.

Jeg er klar over at det er mere besværligt, men det vil være en bedre ide at skifte det trådløse netkort i PC'en. Så kan du nemlig genbruge de to (typisk) antenner som er i computeren. Normalt er det et mini PCI-e eller mini PCI (på ældre bærbare) som godt kan udskiftes. Afhængig af computeren skal den dog skilles mere eller mindre ad (nogle gange bare en låge i bunden).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:


Hvorfor har jeg købt dem; jo, de er MEGET små. Dette værdsætter jeg, da ingen af de bærbare har USB foran eller bagved. De er i siden. Når disse dongles sidder i siden, skal de bare ikke stikke for langt ud, ellers er de i vejen hele tiden.


Det betyder også at antennerne er meget små (og sikkert dårlige), og medmindre du sidder klods op at dit access point (routeren), vil antennerne have stor betydning.

Jeg er klar over at det er mere besværligt, men det vil være en bedre ide at skifte det trådløse netkort i PC'en. Så kan du nemlig genbruge de to (typisk) antenner som er i computeren. Normalt er det et mini PCI-e eller mini PCI (på ældre bærbare) som godt kan udskiftes. Afhængig af computeren skal den dog skilles mere eller mindre ad (nogle gange bare en låge i bunden).
 
Der er fin forbindelse/styrke i signalet. Sidder ikke mere end 4 meter fra routeren. Der bliver bare hele tiden med samme interval, søgt ny IP adresse (så vidt jeg kan se).
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

 
 Der er fin forbindelse/styrke i signalet. Sidder ikke mere end 4 meter fra routeren. Der bliver bare hele tiden med samme interval, søgt ny IP adresse (så vidt jeg kan se).


Du har vel ikke to trådløse netkort kørende? Er det gamle G kort de-aktiveret?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:21
Sorry. Vidste jeg havde glemt at skrive noget. Retter det også lige i første indlæg. Nej, indbygget Wifi er deaktiveret.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Sorry. Vidste jeg havde glemt at skrive noget. Retter det også lige i første indlæg. Nej, indbygget Wifi er deaktiveret.


Det er et-eller-andet i samspil mellem din router og dit trådløse netkort. Det kan kun løses ved at prøve sig frem...

I routeren kan du pille ved trådløs type (ren N eller G/N mixed), og krypteringsmetode (WPA med TKIP eller WPA med AES, det sidste er klar det bedste men nogle gange giver det flere problemer). Du kan også prøve uden kryptering i 5 minutter for at se om det gør en forskel.

Måske er der også noget i driveren på din bærbare som skal/kan konfigureres.

Prøv eventuelt at tildele dit trådløse netkort en fast IP adresse for at udelukke problemer med DHCP serveren i routeren.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 01:43
Måske er det værd at forsøge følgende:

I routerens wireless settings kan du vist med fordel vælge
Mode:  802.11only (forudsat at routeren kun skal betjene udstyr i 802.11-mode).
Enable auto channel scan
Auto channel width
Du har også mulighed for i "Administrer trådløse netværk"  at slette netværk der ikke længere skal bruges.

Det er muligvis også en ide at oprette en DHCP revervations-liste, så dit udstyr tildeles en fast ip-adresse af routeren.

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 11:56
Nå, til at starte med, så gendannede jeg routeren til fabriksindstilling. Jeg har haft leget frem og tilbage med nogle ting i routeren, jeg ikke længere brugte. Så for at udelukke, at jeg havde sat et eller andet op, som ikke var korrekt, så kunne jeg lige så godt tage den derfra. Gendannelsen løste ikke problemet. Så har jeg prøvet:
 
Ændre fra mixed til kun N
Ændre kryptering til TKIP
Fjernet beskyttelse på netværket
 
Ingen af delene løste problemet. Jeg kan ikke se nogle steder i opsætningen, at jeg kan sætte 802.11only. Channel står i forvejen til auto og ligeledes channel with. Alt har som nævnt tidligere virket perfekt (og gør det stadig), bare ikke de nye dongles sammen med routeren. Prøvede også lige at tilslutte til min telefon (wifi hotspot), og det virkede også fint. Har også tjekket om den nyeste firmware er installeret i routeren, og den er god nok.
 
Nu har jeg bestilt 2 D-Link DWA-121 istedet, og håber så, at de snakker bedre sammen med min D-Link router Unhappy, suk.
 
Nå, men har i det mindste fået fin service fra forhandleren, som tager donglerne tilbage uden tøven (Føniks Computer)Clap Skulle ikke engang forsvare formålet.
 
Ærgeligt at problemet ikke kunne løses. Men takker mange gange for hjælpen og forsøget.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

... Jeg kan ikke se nogle steder i opsætningen, at jeg kan sætte 802.11only.

I Setup af Wireless settings kan du under "Manual Wireless Connection Setup"  sætte 802.11 Mode til 802.11n only.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 19:04
Okay. Jamen, det har jeg så prøvet. Skiftede fra blandet b/g/n til kun n.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu