recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning af netværk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af netværk
    Sendt: 09-November-2011 kl. 19:58
Hejsa

Jeg er glad kunde ved WAOO, og nyder godt af deres TV og internet. Nu er jeg så kommet dertil, hvor jeg er træt af placeringen af min router. Derfor skal jeg have skidtet flyttet, og organiseret mit netværk (det kablede) i huset.

Routeren er en Tilgin HG1311 med 4 porte.

Jeg påtænker det skal være således : 

port 1-3 bruges til tv i huset. 

Port 4 vil jeg koble til en 16 ports switch, og trække kabler rundt til samtlig værelser i huset. MEN jeg vil gerne have muligheden for at kunne se tv i værelserne også, så derfor skal den kommende switch understøtte muligheden for at se tv med WAOO (noget med multicast pakker den skal kunne administrere???) Hvilken switch vil i anbefale, vil bruge ca 600 kroner på den???

Jeg har allerede CAT6 kabler til mine tv-bokse. Bør disse opgraderes til noget bedre (findes der bedre???)

Er det bedre at have en switch til tv only? eller bør jeg beholde tv delen i de 3 porte som det er nu?

Hvilke kabler bør jeg trække til mit internet? CAT5e påtænker jeg pt, men hvad er argumentet for at trække CAT6?

Håber på lidt gode råd samt vejledning.


Redigeret af timzor - 09-November-2011 kl. 20:44
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 08:27
En hvilken som helst switch burde virke. Men vil du kunne styre hvilke porte der skal kunne forwarde multicast og igmp snooping, skal du have en managed switch, og den får du næppe for 600 kr med 16 porte. En Cisco SG200-18 (18 ports) kunne være en mulighed, men den koster over 1500 kr på EDBpriser.dk
Cat 5e kabler burde også være ok. Dem kan du køre 1 Gbit på, med de afstande vi snakker om her.
Tilgin routeren er 100Mb så hastigheden mellem router og tv eller switch vil aldrig komme over 100Mb, og her er cat 5e kabler nok.
Jeg ved godt at F. Eks Profiber anbefaler cat 6 , men det er der ingen belæg for.

Redigeret af pfugl - 10-November-2011 kl. 08:40
/Peter
Til top
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 12:25
Takker. 

Hvad med denne her switch http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4604874 , den kan vel håndtere det således, at jeg kan se tv på mine computere i hele huset?
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2011 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

Takker. 

Hvad med denne her switch http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4604874 , den kan vel håndtere det således, at jeg kan se tv på mine computere i hele huset?

Jo, det skulle jeg mene. Den er formentlig billig fordi det ikke er en Gb switch, mem hvis du ikke har brug for at overføre store files over netværket skulle det være ok.
/Peter
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu