recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kodefrihed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKodefrihed

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JenChr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Emne: Kodefrihed
    Sendt: 04-Juni-2004 kl. 22:04

Hej

Jeg overvejer at købe en DVD/HDD, og jeg føler mig tiltalt af tanken om at købe en kodefri model, selv om jeg ikke umiddelbart har brug for at se film fra andre regioner i øjeblikket.

Er der nogen ulemper ved de kodefrie udgaver?

Jeg synes jeg har læst at visse film ikke kan vises af kodefrie afspillere (som et modtræk fra filmselskaberne). Er det korrekt?

Jens Christian
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2004 kl. 01:55

Hej Jens

Ja, du har ret. Der findes film som ikke kan afspilles i afspillere, som præsenterer sig som "all regions" når softwaren på DVD'en spørger.

Teknikken kaldes "region code enhancement" (RCE).

Hvor udbredt den er ved jeg dog ikke. Den rammer iøvrigt ikke alle kodefri afspillere.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Claus O. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2004 kl. 09:20

RCE står for Regional Code Enhancement, og det er et system, som praktisk talt kun benyttes af Columbia/Tristar/Sony på deres R1'ere. Den første RCE-titel var The Patriot (med Mel Gibson), og teknologien ramte enkelte af datidens kodefrie maskiner. Men systemet er aldrig rigtig slået an, og jeg har ikke hørt om en eneste nyere (max 2 år) kodefri/regionsmodificeret DVD-afspiller, der ikke er komplet ligeglad med RCE.

Jeg har indtil videre haft 4 DVD-afspillere, der alle har været kodefri, men jeg har også næsten 200 "ikke-region-2"-film, så det ville være helt uhørt for mig ikke at købe en kodefri maskine . Jeg kan ikke forstå, at folk lader være med at købe en kodefri afspiller, da det er at sætte udnøvendige restriktioner på sine egne muligheder. Og hvorfor i alverden skulle man da det?

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2004 kl. 11:02

Oprindeligt skrevet af Claus O. Claus O. skrev:

Jeg kan ikke forstå, at folk lader være med at købe en kodefri afspiller, da det er at sætte udnøvendige restriktioner på sine egne muligheder. Og hvorfor i alverden skulle man da det?

Der findes jo nogle maskiner, der ikke er kodefri - eller som ikke kan gøres kodefri. Det gælder vel især de dyrere mærkevarer. Og hvis det nu er sådan en maskine man synes "jeg må bare eje", så betyder det med kodefriheden måske ikke så meget. Man kan jo bare købe en stand-alone DVD afspiller, der kan gøres kodefri.

Men jeg gad egentlig godt vide om det er typisk for mærkevare HDD-DVD optagere, at de ikke kan gøres kodefri, mens mærkevare DVD-afspillere godt kan?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JenChr Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2004 kl. 08:09

Tak for svarene. Så vidt jeg kan vurdere kan det vist aldrig blive en ulempe for mig at vælge en kodefri afspiller.

Jeg er umiddelbart mest "hooked" på en Panasonic E55 eller E85, og de kan vist begge fås som kodefrie uden problemer.

Jens Christian
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2004 kl. 12:49

Hej Jens

Så tag en E85. Harddisken gør altså en verden til forskel Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2004 kl. 20:37

Hej Alle

Der er kommet en afstikker til denne tråd, om hvilken model man bør købe. Den er flyttet over i sit eget selvstændige emne:

Køb af DVD optager

  /Lars

 

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu