recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny i HIFI verden - Hjælp søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny i HIFI verden - Hjælp søges

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny i HIFI verden - Hjælp søges
    Sendt: 02-Januar-2012 kl. 15:09
Hej allesammen og godt nytår til jer herinde.

Jeg har besluttet mig for at i år skal være året hvor mit lille Sony home cinema DAV-F300 skal være fortid og der skal ny og ORDENLIG lyd ind i stuen.

Det skal siges at jeg følger godt med i "næsten" alt hvad der har med elektronik at gøre men min forstand på højttalere og forstærkere er temmelig ringe.

Interessen for ordenlig lyd opstod pludseligt da jeg en dag var forbi min fætter som netop havde fået nyt anlæg heriblandt et sæt CM7 B&W højttalere. Og ikke nok med at de var nogle af de mest elegante højttalere jeg har set udseenesmæssigt så spillede de musikken som jeg aldrig har hørt det før - kort fortalt, jeg var solgt.

I mellemtiden har jeg så været til lyd demo hos HIFI klubben hvor de demonstrerede deres DALI ikon 6 MKII og der var ikke et øje tørt for de spillede mindst lige så godt og måske lidt bedre endda.

Nu kunne jeg jo godt rende ud og bare købe ind for jeg har jo hørt noget der lyder godt men mit første problem er bare at jeg ikke har noget at sammenligne med. Mit andet problem er at jeg stort set aldrig bruger min CD afspiller for alt bliver streamet fra min computer/iPhone/iPad til mit appleTV eller min airport express og det vil jeg gerne kunne fortsætte med. Jeg er også bekymret for at hvis jeg køber sådan noget "kræs" så kunne mine musik kilder (altså mine mp3 filer) måske gå hen og blive flaskehalsen på sådan et system til 15-20.000kr...

Derfor har jeg også tænkt på om jeg måske kunne finde et noget billigere system eller måske ville en B&W Zeppeliner være rigeligt og dække alle mine behov?

Det blev en længere smøre, men jeg håber at det danner grundlag nok til at i vil kunne hjælpe mig med at finde det rigtige setup. For at koge det ned er mine spørgsmål:

1. Kan i komme på andre højttalere der er værd at kigge efter end B&W CM8/CM8 eller Dali ikon 5/6 (det behøver ikke at være gulvhøjttalere, det er bare dem jeg har haft gode oplevelser med)?

2. Når kilden er MP3'er streamet fra computer eller smartphone, vil det så være bedre at kigge efter noget andet som måske en B&W Zeppeliner eller et sonos anlæg?

Håber på at høre fra jer!
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2012 kl. 15:46
Velkommen til!

Min klare anbefaling er at tage ud til så mange hifi-butikker som muligt, ikke bare Hifi-klubben, tage dine yndlings-CD'er/mp3'er med og lyt. prøv at find frem til hvilken type lyd du godt kan lide og så find noget indenfor den "genre" der passer godt til din musiksmag og dit budget.

Jeg er personligt meget glad for mine Klipsch, men jeg kunne nu også godt tænke mig at prøve kræfter med nogle System Audio højtalere på et tidspunkt. Tjek "Min hjemmebiograf" forummet og se om der ikke er noget der falder i øjnene.

Jeg synes absolut ikke du skal gå ned på anlægets kvalitet "bare" fordi du kun har MP3 som kilde. Det er sandt det ikke er den bedste kilde, men hvis de har høj nok bitrate kan de sagtens spilles på et godt anlæg med et godt resultat efter min mening. Desuden kan man jo få fat i sangene i bedre kvalitet hvis det er næste skridt der giver mest forbedring i lydkvalitet pr. brugt krone. Jeg vælger dog personligt at satse mere på tjenester som Spotify der streamer med en bitrate på 320 kbps.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2012 kl. 17:34
Højtalere Dali og B&W er ganske gode, men personligt ville jeg lytte på Elac eller Monitor Audio også.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2012 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Hej allesammen og godt nytår til jer herinde.

2. Når kilden er MP3'er streamet fra computer eller smartphone, vil det så være bedre at kigge efter noget andet som måske en B&W Zeppeliner eller et sonos anlæg?

Hej - tak og velkommen
 
Du kunne jo også vælge at rippe dine cder igen i FLAC eller andet tabsfrit format.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2012 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Hej allesammen og godt nytår til jer herinde.

2. Når kilden er MP3'er streamet fra computer eller smartphone, vil det så være bedre at kigge efter noget andet som måske en B&W Zeppeliner eller et sonos anlæg?

Hej - tak og velkommen
 
Du kunne jo også vælge at rippe dine cder igen i FLAC eller andet tabsfrit format.
 
Yes. Sådan Streamer jeg. Sportify til hverdags baggrundsstøj, og når det skal være godt, bliver computeren startet op, med al min nørde FLAC musik :-)
 
Du skriver at du gerne vil opgradere til noget bedre lyd grej. Så vil en zeppeliner, da være at gå den stik modsatte vej. Den kan du sgu have stående i køkkenet i stedet Tongue


Redigeret af SilverLine - 02-Januar-2012 kl. 18:41
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2012 kl. 10:04
Tak skal i have allesammen!

Der skal helt sikkert også rodes med FLAC eller Apples ALAC format. Sportify er også oplagt.

Der bliver nævnt flere spændende mærker men jeg synes at det er svært at gennemskue hvilke modeller man skal kigge på. Er det bare prisen jeg skal kigge på nu hvor jeg har fundet frem til at jeg kigger i prisklassen 4-6.000kr/stk? Jeg har heller ikke noget imod at købe brugt men her synes jeg at det bliver endnu sværere for dem kan man ikke altid høre i sammenligning med andre og mærkerne er måske udgået osv... Så det er ikke nemt at finde et godt slagtilbud...

Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Velkommen til!

Min klare anbefaling er at tage ud til så mange hifi-butikker som muligt, ikke bare Hifi-klubben, tage dine yndlings-CD'er/mp3'er med og lyt. prøv at find frem til hvilken type lyd du godt kan lide og så find noget indenfor den "genre" der passer godt til din musiksmag og dit budget.

Jeg er personligt meget glad for mine Klipsch, men jeg kunne nu også godt tænke mig at prøve kræfter med nogle System Audio højtalere på et tidspunkt. Tjek "Min hjemmebiograf" forummet og se om der ikke er noget der falder i øjnene.

Jeg synes absolut ikke du skal gå ned på anlægets kvalitet "bare" fordi du kun har MP3 som kilde. Det er sandt det ikke er den bedste kilde, men hvis de har høj nok bitrate kan de sagtens spilles på et godt anlæg med et godt resultat efter min mening. Desuden kan man jo få fat i sangene i bedre kvalitet hvis det er næste skridt der giver mest forbedring i lydkvalitet pr. brugt krone. Jeg vælger dog personligt at satse mere på tjenester som Spotify der streamer med en bitrate på 320 kbps.


Tak for råd, lækkert setup du har dig der!

System audio har jeg også hørt godt om. Dem skal jeg ha kigget på.

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Højtalere Dali og B&W er ganske gode, men personligt ville jeg lytte på Elac eller Monitor Audio også.


De mærker har jeg ikke hørt om. Dem skal jeg lige ha undersøgt nærmere.

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:


Du skriver at du gerne vil opgradere til noget bedre lyd grej. Så vil en zeppeliner, da være at gå den stik modsatte vej. Den kan du sgu have stående i køkkenet i stedet Tongue


hehe, det har du sikkert ret i og den kan sikkert heller ikke sammenlignes med et sæt kvalitets gulvhøjttalere, men der skal ikke meget til for at stikke mit nuværende anlæg LOLLOLLOL




Redigeret af Berdel - 03-Januar-2012 kl. 10:10
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2012 kl. 16:33
Jeg synes det er fjollet kun at sigte efter noget der gør det lidt bedre end dit nuværende system, når nu du allerede har hørt englene synge.

Højttalere betyder ufatteligt meget for oplevelsen, det er den absolut vigtigste del af den lyd du får. Højttalere kan lyde vidt forskelligt, så det er vigtigt du finder nogle der passer godt til det du ønsker. Hør så mange højttalere det er praktisk muligt og gå efter dem der får dit hjerte til at danse.

Placeringen er også vigtig, så de højttalere der lyder godt i din fætters stue kan godt lyde lidt anderledes i din stue, det kommer an på hvordan de står i forhold til forskellige flader der reflekterer lyden, bassen er måske kraftigere på dit parketgulv end på din fætters gulvtæppe, til gengæld dæmper din bogreol med alle bøgerne noget af den skarpe diskant osv. osv.

Hvis du gør arbejdet ordentligt og finder nogle højttalere der lyder som du gerne vil have det i din stue, så er du stortset i mål. Brug gerne lidt ekstra på højttalerne hvis storebroderen i serien lige er lidt bedre - jeg har endnu aldrig hørt om nogen der har fortrudt at købe for gode højttalere, og hvis du vælger rigtigt har du højttalere de næste mange år.

Hvad resten af anlægget angår, så er en streamingløsning fra noget bærbar eller lignende en fin ide. Hvis du betjener tingene fra en ipod/ipad/iphone kan det måske være en ide at lede efter en hæderlig forstærker der kan styres fra sådan en? Anyway, en hæderlig forstærker der ikke taber pusten når trompeterne trutter og stortrommerne trommer, fx. noget NAD der er kendt for at have gode overarme (selv de små af modellerne) og noget lyd fra din airplay, så er du fornuftigt kørende.
Senere kan du så rippe nogle af dine plader om til ALAC eller FLAC og prøve at høre om det giver en forskel i forhold til de mp3'ere du allerede har - hvis mp3 ikke er for hårdt komprimeret kan det lyde rigtigt fint.

Men find de rigtige højttalere først, vigtigt!

Forresten, husk at en moderne streaming løsning kan laves skjult, der er ikke noget i vejen for at smide fx. airplay og forstærker op på loftet, så det kun er højttalerne der står fremme i stuen. Det kan måske hjælpe med at overbevise konen om at det er okay med et par lidt upraktiske højttalere hvis resten af stuen ikke behøver komme til at ligne kontrolrummet på et rumskib.. Wink


Redigeret af strandvasker - 03-Januar-2012 kl. 16:37
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2012 kl. 16:44
Og når du har fundet de rigtige højttalere, efter prøvelytning med en given forstærker, så har du også fundet forstærkeren.
Højttalerne skifter klang / lydbillede, alt efter forstærkerens formåen og egenlyd.
Og husk på, intet lyder hjemme som i butikken. Hvis butikken har indrettet et decideret lytterum, vil setup'et ( næsten med garanti ), lyde dårligere i privaten. Dette kan dog forbedres / optimeres med lidt tweak.


Redigeret af JeTex - 03-Januar-2012 kl. 16:47
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
canso Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-December-2011
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér canso Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 09:09
jeg har endnu aldrig hørt om nogen der har fortrudt at købe for gode højttalere, og hvis du vælger rigtigt har du højttalere de næste mange år. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 10:51
Tak skal i have allesammen, jeg følger jeres råd og finder mig nogle højttalere først og så lade det andet komme hen af vejen.

Jeg har som sagt haft gode oplevelser med B&W CM7 og Dali ikon 6 så det er dem jeg kigger efter brugt i øjeblikket. De kan findes til et sted i mellem 5.500-6500 for et sæt.

Har i andre bud specifikke modeller i den prisklasse/kvalitet? Jeg har hørt rosende ord om XTZ 99.36 men har ikke hørt dem selv...


Redigeret af Berdel - 04-Januar-2012 kl. 11:06
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Status: Offline
Point: 331
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér serano Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 11:05
Jeg har xtz 99.36 med deres xtz a100 d3:) musikken bliver virkelig gengivet på en lækker måde, i kombination med sonos er det virkelig kanon:)
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 11:12
Hvor sjovt, det var faktisk lige præcist XTZ 99.36 jeg mente, jeg skrev bare forkert (nu rettet).
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu