recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nad 317 (og NAD 214)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nad 317 (og NAD 214)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nad 317 (og NAD 214)
    Sendt: 04-Januar-2012 kl. 21:12
eg har netop købt en NAD 317 integreret forstærker samt en NAD 214 forstærker og har i den forbindelse to spørgsmål: 

1) Anvende NAD 317 alene: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at slutte min Iphone til NAD 317? 
Hvor henne er det bagpå? 

2) Anvende NAD 317 sammen med NAD 214: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at forbinde NAD 
317 og NAD 214 for at opnå de 2x240 watt i 8 ohm? 

Manualen nedenfor siger desværre ikke så meget præcist om disse to ting og jeg kan ikke gennemskue det... 

http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/317-Stere o-Integrated-Amplifier
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:

1) Anvende NAD 317 alene: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at slutte min Iphone til NAD 317? 
Hvor henne er det bagpå?


Aux in.

Du har brug for et kabel med "hovedtelefonstik" i den ene ende og almindelige phonostik i den anden.


Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:


2) Anvende NAD 317 sammen med NAD 214: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at forbinde NAD 
317 og NAD 214 for at opnå de 2x240 watt i 8 ohm? 


Der sidder sådan nogle "pre out - main in" bøjler. Du fjerner den for højre kanal og sætter forstærkeren i brige mode.

Fra pre out højre kanal trækker du et phonokabel over til din løse effektforstærker, som du også kører i brigde mode.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:

1) Anvende NAD 317 alene: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at slutte min Iphone til NAD 317? 
Hvor henne er det bagpå?


Aux in.

Du har brug for et kabel med "hovedtelefonstik" i den ene ende og almindelige phonostik i den anden.


Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:


2) Anvende NAD 317 sammen med NAD 214: Hvad skal jeg gøre præcist i forhold til kabler og stik for at forbinde NAD 
317 og NAD 214 for at opnå de 2x240 watt i 8 ohm? 


Der sidder sådan nogle "pre out - main in" bøjler. Du fjerner den for højre kanal og sætter forstærkeren i brige mode.

Fra pre out højre kanal trækker du et phonokabel over til din løse effektforstærker, som du også kører i brigde mode.

Klaus

Mange tak for svar

Blot så jeg er helt med vedrørende bridge-mode:

1) Jeg beholder "pre out - main in bøjlen" i venstre kanal for pre out - main in. Kan jeg i stedet benytte et RCA kabel med enkelt stik (har nemlig i bøjlerne...)

2) Jeg fjerner "pre out - main in bøjlen" i højre kanal for pre out - main in og sætter NAD 317 i bridge mode.

3) Fra pre out højre kanal trækker du et phonokabel over til din løse effektforstærker (NAD214), som du også kører i brigde mode og sætter det ind hvor i NAD 214?

4) Hvor sætter jeg kablerne fra højre og venstre højtalere ind? Det er vel én højtaler til hver forstærker eller?

Vh

Rasmus

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:

1) Jeg beholder "pre out - main in bøjlen" i venstre kanal for pre out - main in. Kan jeg i stedet benytte et RCA kabel med enkelt stik (har nemlig i bøjlerne...)

Ja

Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:


2) Jeg fjerner "pre out - main in bøjlen" i højre kanal for pre out - main in og sætter NAD 317 i bridge mode.

Korrekt

Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:


3) Fra pre out højre kanal trækker du et phonokabel over til din løse effektforstærker (NAD214), som du også kører i brigde mode og sætter det ind hvor i NAD 214?

Input


Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:


4) Hvor sætter jeg kablerne fra højre og venstre højtalere ind? Det er vel én højtaler til hver forstærker eller?


Korrekt. Venstre højttaler til 317'eren. Plus fra højttaler i plus for højre kanal og minus fra højttaleren i plus for venstre kanal (det står også i brugsanvisningen).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 11:42
Tusind tak for det Klaus!

Og så blot lige så jeg forstår det sidste vedrørende højtalerne:

Hvad mener du med "højtaler i plus"? 

Vedrørende den venstre højtaler (til 317'eren) så trækker jeg højtaler-kablet fra + på højtaleren til + på forstærkeren og fra - på højtaleren til - på forstærkeren (altså ganske som normalt eller..)?

A) Venstre højtaler til 317'eren; Plus fra højtaler i plus for højre kanal og minus fra højtaler i plus (minus?) for venstre kanal.?

Undskyld hvis jeg er tungnem....Wacko

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:

Hvad mener du med "højtaler i plus"? 

Vedrørende den venstre højtaler (til 317'eren) så trækker jeg højtaler-kablet fra + på højtaleren til + på forstærkeren og fra - på højtaleren til - på forstærkeren (altså ganske som normalt eller..)?


Nej, den leder der går i den røde terminal på højttaleren (vi kalder den for plus) skal i den røde terminal for højre kanal på forstærkeren. Den leder der går i den sorte terminal på højttaleren ( vi kalder den minus) skal i den røde terminal for venstre kanal på forstærkeren.

Dette gælder for venstre højttaler og 317, samt højre højttaler og 214'er

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 15:15
Hej Klaus

Mange tak for dine svar, jeg tror ti-øren er ved at falde nu :o)

Jeg tør næsten ikke spørge, men jeg vover alligevel skindet, hvad med bi-amping?

Jeg har forstået at dette indebærer at man bruger alle fire stik i hver højtaler og at de to forstærkere så skal forbindes på en anden måde...?



Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af kriztian kriztian skrev:

Jeg tør næsten ikke spørge, men jeg vover alligevel skindet, hvad med bi-amping?

Jeg har forstået at dette indebærer at man bruger alle fire stik i hver højtaler og at de to forstærkere så skal forbindes på en anden måde...?


Korrekt.

Så kan du lade den ene forstærker trække basserne og den anden diskanterne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2012 kl. 23:40
Mange tak for hjælpen.

Jeg tror vist lige jeg mangler det sidste med bi-amping men nu vil jeg lige se lidt nærmere på, og vender måske tilbage. Det har virkelig været godt med hjælpen.
Til top
kriztian Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Juli-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriztian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2012 kl. 12:33
Hej Forum 

Jeg vender igen tilbage til dette emne med et spørgsmål. 

Jeg overvejer at brokoble min NAD 317 og min NAD 214 men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg - helt praktisk 
- gør det...    

Er der ikke en, der trin-for-trin i ikke-tekniker sprog kan forklare mig det please......! 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu