recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Volume knap svingende på Eltax AVR-200
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Volume knap svingende på Eltax AVR-200

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pldk79 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pldk79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Volume knap svingende på Eltax AVR-200
    Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:12

Jeg har fået en forstærker (Eltax AVR-200) af min søster. Da volume knappen ikke virker ordentligt.

Når der drejes på volumen knappen så hopper den hele tiden til laveste volume. Hvis man drejer meget forsigtigt på den så kan det nogen gange lykkedes at justere lyden op.

Er der nogen der ved om det er noget der er til at lave og om det kan betale sig.

Har overvejet at købe en fjernbetjening til den, men vil det hjælpe på det bare fordi der skrues op via en fjernbetjening?


Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 13:37
Prøv at se om du ikke kan komme til at rense potmeteret med noget kontaktrens, jeg benytter selv den de sælger i 4sound. Hvis det er pga. skidt vil problemet forsvinde.
En fjernbetjening vil måske kunne omgå problemet, men tror desværre det blot er at prøve sig frem.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Prøv at se om du ikke kan komme til at rense potmeteret med noget kontaktrens, jeg benytter selv den de sælger i 4sound. Hvis det er pga. skidt vil problemet forsvinde.


Der er sjældent kontakter på sådan nogle "endeløse volumenreguleringer".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Der er sjældent kontakter på sådan nogle "endeløse volumenreguleringer".

Klaus

Ja, så hjælper det ikke at rense.


Redigeret af Irenicus - 15-Januar-2012 kl. 15:45
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 16:12
Hvæser den ad dig, når du drejer på knappen? Hvis ja, hvorfor skulle det så ikke hjælpe med en gang Kontakt 60?
Og at bruge en fjernbetjening, vil sikkert ikke hjælpe, da der på mange forstærkere er monteret en motor, som så styrer volume-potentiometret.

Redigeret af turbo2 - 15-Januar-2012 kl. 16:15
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 17:57
Citér Og at bruge en fjernbetjening, vil sikkert ikke hjælpe, da der på mange forstærkere er monteret en motor, som så styrer volume-potentiometret.


Langt de fleste opererer med en digital volumenkontrol, motor og pometer en dyr løsning.....


Klaus

Redigeret af KlausDM - 15-Januar-2012 kl. 17:58
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 18:28
Det er den dyre løsning, min Yamaha har...
Til top
Der Alte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2011
Status: Offline
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Der Alte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 18:56
Det kan ikke betale sig at gøre noget, der koster penge, ved en Eltax AVR-200.
Jeg har haft to af dem for år tilbage. Ingen af dem kunne spille radio! Og da den ene gik kaput efter 14 dage, blev reparation opgivet
Recieveren er flot, men indmaden er intet værd (den kostede så heller ikke noget dengang).
Til top
pldk79 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pldk79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvæser den ad dig, når du drejer på knappen? Hvis ja, hvorfor skulle det så ikke hjælpe med en gang Kontakt 60?

Og at bruge en fjernbetjening, vil sikkert ikke hjælpe, da der på mange forstærkere er monteret en motor, som så styrer volume-potentiometret.


Nej det gør den ikke, men den er meget "løs" i det.


Netop også det jeg tænkte på om volumen ikke bliver styret med en motor. Så ville det være spild af penge og tid med en fjernbetjening. Nogen der kan bekræfte/afkræfte om volume-potentiometret styres af en motor på en ELTAX? 

Til top
pldk79 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pldk79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af Der Alte Der Alte skrev:

Det kan ikke betale sig at gøre noget, der koster penge, ved en Eltax AVR-200.
Jeg har haft to af dem for år tilbage. Ingen af dem kunne spille radio! Og da den ene gik kaput efter 14 dage, blev reparation opgivet
Recieveren er flot, men indmaden er intet værd (den kostede så heller ikke noget dengang).

Ja det er ikke nogen high-end forstærker, men til mit behov er den okay. Så hvis problemet kan løses med en universal remote til et par hundrede, så ville jeg fint tilfreds.

Denne kan ihvertfald godt spille radio, men meget lavt :)

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af pldk79 pldk79 skrev:

Nej det gør den ikke, men den er meget "løs" i det.


Start med at rive låget af forstærkeren og kig ned til "drejetingesten". Tag et velopløst billede eller 4 og post dem her.

Hvis "drejetingesten" forsøger at tvinge lyde mod nul, er det lige fedt med et fjernbetjening, for hver gang du skruer op, skruer volumenknappen ned igen, med mindre at du helt fjerner "drejetingesten".

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu