recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af højttalere og forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af højttalere og forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Morten NP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-December-2007
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten NP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af højttalere og forstærker
    Sendt: 11-Februar-2012 kl. 18:55
Hej,

Vi er for nyligt flyttet i hus og har i den forbindelse arvet en Yamaha RX 496 receiver samt Jamo 7.6 (D570 tror jeg også de hedder) fra mine forældre. 

På Yamaha receiveren er der to zoner ud, så vi skal i den forbindelse ud at have et sæt højttalere til køkkenet, da vi har placeret Jamo højttalerne i stuen. 

Vi har til køkkenet umiddelbart regnet med et budget på ca. 3.000 til et sæt højttalere - køkkenet incl. spise del er 31 kvm. 

- Vi har hørt System Audio Saxo 10 og synes faktisk de gjorde jobbet ganske godt. Umiddelbart er den prismæssige konkurrent fra f.eks. Dali så vidt jeg kan se Dali Lektor 2, der i hvid koster 3400 for et sæt. 

Er der andre vi har overset i den forbindelse, og hvad ville I vælge i den situation?

Vi er nu kommet i tvivl om, hvorvidt vi måske burde skifte vores Jamo højttalere samt over receiveren ud også :-)

Receiveren primært fordi vi gerne vil have en 'mere moderne', hvor der er HDMI, DLNA samt 2 zoner, der kan køre uafhængigt, så vi kan se TV i stuen mens der kan høres f.eks. radio i køkkenet osv.

Hvad vil det oplagte valg være der? Vi er umiddelbart stor fan af Cambridge's design, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde Cambridge med 2 zoner? Budgettet til en receiver er lidt uklart, da vi ikke er så meget inde i området, men vi havde håbet på det kunne lade sig gøre for 4-5.000 kr. 

Sidst men ikke mindst en evt. udskiftning af Jamo højttalerne. Højttalerne er minimum 11 år gamle, men de spiller egentligt ganske godt. Men ville vi ikke, når vi nu alligevel er igang, få en betydeligt bedre lyd fra en ny højttaler?

Vi har hørt på Dali Zensor 5, men den lød dårligere end vores Jamo højttalere - mere anstrengt. Derudover hørte vi Dali Ikon 6 MK2 og de lød i vores øre væsentligt bedre end Zensor højttalerne, men det var svært at høre om de også var bedre end vores Jamo højttalere? Sidst men ikke mindst har vi hørt et sæt Audiovector S3 Super, som lød rigtigt godt. Men om de var bedre end Ikon højttalerne var svært at høre når man ikke direkte kunne sammenligne dem. Stuen er på 30 kvm, hvis det gør nogen forskel 

Vi er som udgangspunkt indstillet på at give mellem 10-14.000 for et sæt gode gulvhøjttalere - såfremt vi får en bedre lyd end i vores nuværende Jamo højttalere.

Hvad vil I vurdere og er der nogle alternativer til ovennævnte?

På forhånd tak :-)

Mvh
Morten

Til top
Morten NP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-December-2007
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten NP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 19:07
Der er sket en smule siden jeg lavede indlægget.

Efter at have målt op i køkkenet er vi kommet frem til Dali Lektor 1 istedet for de andre jeg havde nævnt. Den synes vi lød glimrende til køkkenbrug og passede bedre i størrelsen :-)

Så mangler vi "bare" et sæt nye højttalere til stuen samt ny receiver og blu ray/CD afspiller.

Vi har idag en Samsung blu ray, men ville egentligt gerne sløjfe den og vores nuværende CD afspiller og så købe en god blu ray afspiller og bruge den som CD afspiller også. Men er der kvalitetsforskel på en normal CD afspiller og så en blu ray afspiller målt på lyd kvalitet?

Efter at have læst så meget som muligt omkring stereo receivere er jeg kommet frem til at valget af en surround forstærker måske var bedre selvom vi kun vil bruge den til stereo i første omgang - men vil f.eks. en Onkyo NR 609 være et dårligt valg selvom vi kun vil bruge den til stereo? Jeg er bare lidt tosset med DLNA og Spotify funktionaliteten, hvis det da ellers virker så godt som de lover :-)


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 19:42
Ja der er uendelig meget forskel i lyden når vi snakker BD afspillere under 8-10k
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu