recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Scart RGB til projektors VGAindgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketScart RGB til projektors VGAindgang

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Scart RGB til projektors VGAindgang
    Sendt: 31-Marts-2006 kl. 13:37
Jeg er en af de mange der har købt Digiality CX302 - primært til brug på projektor (Mitsubishi XL1XU).

I projektoren modtages signalerne i VGA stikket, når kvaliteten skal være bedre end composit eller SVHS. Digiality'en har kun scartudgang, med RGB. I vejledningen til projektoren skriver de:

Video compatibility

    * NTSC/NTSC 4.43/PAL (including PAL-M,N)/SECAM/PAL-60/
    * DVD (component) / HDTV (525p, 720p, 1080i)
    * SCART plug (RGB + 1V sync)

Den skulle altså i VGA-indgangen kunne håndtere både component og Scart RGB signaler.

Jeg har fået hul igennem fra componentudgang på min DVDafspiller ved at lodde et kabel der forbinder de tre RCAstik til VGA-stikket ( jeg er nu på jagt efter et kabel i bedre kvalitet her). Men til mit problem: Jeg har prøvet det samme fra Scartstikket, men der skal øjensynligt mere til for at få RGBsignalet over, for her kan jeg ikke få hul igennem. Hvad betyder "RGB - 1V sync"? Det må kunne gøres med et kabel, men hvem sælger sådan et/ alternativt hvordan skal forbindelsen i det se ud?
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 21:56

Måske du kan bruge dette.

VGA-SCART (RGB) kabel.  

Til B&O's tv modeller der supporter RGB over Scart på AV1. 

Kan du lodde et VGA-SCART (RGB) kabel  

se link     http://ryoandr.free.fr/english.html

Trikket er en 75ohms modstand på pin 16, som får TV'et til at

skifte til RGB (dette er standard i DVD-Scart stik).

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 22:21

Når det gik med din DVD-afspiller skyldes det ikke den har component ud og projektoren også har component ind?

Et normalt VGA-stik i en PC's grafik-kort har foruden de 3 farver også 2 sync-signaler lodret og vandret.

I et Scart-stik er lodret og vandret sync-signal derimod kombineret.

Det er vel ikke muligt at få component ud fra dein DVB-T receiver, der er kun scart stikket!

Spørgsmålet er, om man kan få et overgangstik mellem scart/RGB og component og således få en component til component forbindelse?

#Peter Pan jeg tror det kabel du henviser ikke kan anvendes (forkert retning). Det kan derimod f.eks. bruges fra en PC-Vga-stik til et TV med scart.

 



Redigeret af avh - 06-April-2006 kl. 07:15
Til top
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 22:31
Tak for svarene.

AVH, jo det var nemt nok med componentforbindelsen - også fordi projektoren kan tage imod et componentsignal. Men den skal også kunne tage imod en scart-RGBsignal, ifølge manualen, som jeg har skrevet.

Jeg kan godt få en boks fra AV-connector, der laver RBGsignalet fra scartstikket om til et componentsignal, men det virker lidt bagvendt, når nu projektoren skulle kunne tage mod det.

Til Peter Pan. Det er rigtigt som AVH skriver at jeg skal fra scart til vga, ikke omvendt som artiklen her handler om. Jeg kan bestemme i Digialityen's opsætningsmenu om der skal RGB ud i scartstikket, så modstanden er vel mest vigtig hvis det skal ind i scartstikket? Hvorvidt det så alligevel virker kan jeg ikke gennemskue - tricket er måske at overføre sync'en fra compositsignalet, måske er det hvad de +1V står for?
Jeg har mailet med Mitsubishi, de mener at jeg kan bruge et kabel til en Sanyoprojektor, så nu har jeg bestilt et fra av-connector - de har lovet at tage det retur hvis det ikke virker..
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 23:07

Vga stikket skal altså modtage et RGB-signal, interlaced og med kombineret sync-siganal, altså 4 forbindelser + stel.

Det er et normalt  VGA-stik ikke beregnet til. Det har separat vandret og lodret sync-signal (5-forbindelser+ stel) og RGB/scart-stikket har et kombineret sync.

Altså der må være en form for ustandiseret pin-belægning af VGA-stikket, hvis det skal kunne modtage dette signal....

Kunne denne ekstra forbindelse i VGA-stikket være beregnet til det kombineret sync-signal?

Er der ikke en beskrivelse af pin-layout på VGA-stikket i manualen?  

Til top
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 06:24
Som jeg forstår det har de lavet elektronikken bag vgastikket i projektoren så det kan lidt af hvert. Men i manualen er der følgende om pindedne på d-sub (vga) stikket

1 R(red)/Pr/Cr
2 G(green)/Y
3 B(blue)/Pb/Cb
4 Ground
5 Ground
6 Ground
7 Ground
8 Ground
9 -
10 Ground
11 Ground
12 DDC Data
13 HD/CS
14 VD
15 DDC Clock

Jeg er ikke en ørn til at gennemskue om der ligger nogle subtile informationer i dette?
Til top
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 06:27
Jeg glemte at tilføje, at der er en speciel indstilling i menuen på projektoren for at modtage scartRGB på VGAstikket.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 07:15

Ben 14 er det lodrette sync

Ben 13 er det vandrette sync, men er usikker på hvad det /CS står for.

Det ser ud til at være standard pin-layout....

Ser man på scart-kablet

http://www.hifi-regler.de/scart/scart-belegung-print.php?SID =af0e97bc6e518fd15fab5d150849b5bc

Må det være at Scart/ben 19 skal forbindes til ben 13 i Vga.

Omstillingen i projektoren skulle altså betyde at ben 13/VGa skulle kunne modtage et kombineret sync-signal?

Det er noget gætteri i det her (og dermed usikkerhed om det virker)...

Kan der også være problemer med spændingen på sync-signalet, om de passer sammen?

http://www.av-connection.dk/?DirectionID=1&SourceSocketP ictureID=469&DestinationSocketPictureID=958

Er dette kabel faktisk et med disse forbindelser?

Din mail om Sanyo-projektor underbygger det, der står om kablet hos AV-connection det er til en Sanyo...

Så var det jo simpelt!

Og så er det op til dig om du vil prøve.....

Til top
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 20:11
Kablet er på vej til mig - jeg giver en melding når det er kommet. Måske er det der "CS" som med harddiskenes "cable select"? Det vil i hvert fald være i tråd med det, du siger..
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af Henrylar Henrylar skrev:

Hvad betyder "RGB - 1V sync"? Det må kunne gøres med et kabel, men hvem sælger sådan et/ alternativt hvordan skal forbindelsen i det se ud?

Nu lyder det jo som om du har løst problemet, men for lige at besvare spørgsmålet: RGB via scart har sync på composite. Det betyder at det ikke er nok at forbinde R+G+B, som ved component, composite skal også forbindes. Det gøres som på den tegning ovenfor, bortset fra at i scart-siden skal det tilsluttes composite ud i stedet for composite ind.

Se evt. her:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/forum/topic.asp?TOPIC_ID= 68

(det skal jeg vist have omskrvet til en lidt mere letforståelig version...)

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Henrylar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2006 kl. 12:06
Jeg har netop modtaget kablet fra AV-connection, og sat det til. Det kører gudhjælpeme- og sikken forbedring i billedkvaliteten! Om det så er RGB eller kabelkvaliteten der gør forskellen ved jeg ikke.

Tak for hjælpen..
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu