recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Telia 4G og hjemmenetværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Telia 4G og hjemmenetværk

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
LOU Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LOU Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Telia 4G og hjemmenetværk
    Sendt: 01-Marts-2012 kl. 13:05
Et måske lidt utraditionelt spørgsmål...
Jeg påtænker at købe en Huawei B593 router med et 4G abonnement gennem Telia. Jeg skal bruge routeren til streaming af primært film, men også musik mm. Der skal sluttes et netværksdrev til den, som skal indeholde filmene og musikken, billederne mm.

Der er et dataloft på 30GB i deres Premium abonnement. Såfremt jeg streamer film fra min netværksharddisk (sluttet til routeren via ethernet) bruger jeg vel ikke en bid af min "ud-af-huset" trafik, hvor jeg jo er begrænset til max. 30GB/md...?

Er der nogen herinde, der ved noget om det? Jeg har snakket med Telia, men de virker også noget usikre selv. De mener ikke, at 30GB vil blive nået særlig ofte. Det tvivler jeg stærkt på, især såfremt "intern" streaming tæller med i forbruget på en eller anden obskur måde. Deres support assistent endte med at skrive til mig, at teknikerne havde fortalt hende, at såfremt jeg streamede fra min computer eller netværksharddisken, så ville det ikke tælle med i forbruget... Erfaringer søges dog stadigvæk.

På forhånd stor tak for input.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 14:12
Nej, internt net tæller ikke, det er kun den trafik der er på Net-siden der tæller.

/ask
Til top
LOU Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LOU Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 14:43
Ok, tak for svaret. Har du erfaring med den specifikke router? I så fald, hvordan håndterer den streaming af eks. 1080p video? Der burde være rigeligt med power i den, tænker jeg.
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 05:57
Godmorgens folkens. Nu har 3 endelig lanceret LTE/4G og har i denne forbindelse også fået den omtalte router i deres sortiment, Da jeg har lige har købt deres nye 40gb pakke er jeg også meget interesseret i erfaringer mht. håndtering af streaming og dataforbrug....

På forhånd tak
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2012 kl. 17:37
Hej igen. Nu har jeg kørt med Huaweis router B593 i en dags tid, og den fungerer ret godt(Havde lige en måneds opsigelse hos Telenor og er derfor først kommet igang nu). Jeg streamer uden problemer 1080p videoer lokalt fra min NAS til boxee box. US Netflix virker også, men er dog noget spændt på hvor hurtigt jeg når loftet på de 40gb. Skal nok lade høre fra mig senere på måneden Smile

Redigeret af buenso80 - 03-November-2012 kl. 17:38
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2012 kl. 16:58
Info: Mht. US Netflix og Unblock Us skal jeg; hver gang jeg tænder min boxee box, gå ind på unblock us og bekræfte min ip adresse. Har fundet ud af at det er fordi den ændrer sig heletiden (Dynamisk). Hvis jeg skal slippe for dette irreterende problem skal man have en statisk ip hvilket 3 tager 40kr for pr. md. Udover det kører det stadig upåklageligt.
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2012 kl. 21:08
Godaften folkens.

Ja, det var så det eventyr på en måned hos 3Smile
Den sidste halvanden uge har min download ligget på 0,2 Mbit/s (upload 3Mbit/s). Teknisk support siger at kan skyldes en halvdefekt server i sverige. Da jeg oveni var træt af at streame ved laveste kvalitet på Netflix for at holde mig under de 40gb data/md. er mit abb. nu lukket og ADSL ved TDC er bestilt. Så er jeg en erfaring rigere: Mobilt bredbånd er for ustabilt, og der er for lidt data til at kunne erstatte en ADSL forbindelse. 

Fortsat god aftenWink
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2012 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af buenso80 buenso80 skrev:

Godaften folkens.
Ja, det var så det eventyr på en måned hos 3Smile
...
Teknisk support siger at kan skyldes en halvdefekt server i sverige. ...
...
Mobilt bredbånd er for ustabilt, og der er for lidt data til at kunne erstatte en ADSL forbindelse. 


Trådløse løsninger kan aldrig måle ind, hvis der er en god fast opkobling.   Så har man en fast installation inkl.  sin bolig dækket med  WiFi, så bør man altid undersøge og meget kraftigt overveje en fast ADSL/VDSL/Webspeed(kabel-tv)/fiber løsning.  
Faktisk planlægges der med at lave små lokale 4G celler, der skal tilsluttes det faste net (femto-celler) og spare båndbredde i luften udenfor det helt nære område.

Men til rigtigt transportable løsninger er det jo nødvendigt med  trådløst internet adgang og her vil  4G/LTE være vejen fremad, medens alt 3G vil dø med denne generation af mobiler.  

Det er vel rimeligt let at udregne  forbruget ved at hente  en tv-kanal.

youSee anvender ca  9 Mbit/s til sine HD kanaler - det er vel et rimeligt udgangspunkt for at estimere forbruget.
9 Mbit/s svarer til 1,125 Mbyte/s eller ca 4050 Mbyte/time.  30 Gbyte/md   svarer således til at se godt 7 timer/md  HD kanal.  

Lars    Smile

PS!  Det nu lukkede Skyline brugte en trådløs teknologi (transmissionsparametre) og faste antenner, der var opbygget med henblik på højere kapacitet til faste net.


Redigeret af reslfj - 11-December-2012 kl. 22:50
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu