recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Moviemaker til DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMoviemaker til DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
miller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Moviemaker til DVD
    Sendt: 05-April-2006 kl. 15:22

Hej alle.

Er meget ny vedr. overspilning af film fra mit videokamera til en DVD. Har for første gang brændt nogle videooptagelser ned på en DVD og er dernæst kommet i problemer med at afspille det

Har brugt Movie maker til at overføre min video til en DVD. Problemet er bare at det bliver gemt i Windows-media-/ Videofil, hvilket gør at jeg ikke kan afspille min brændte DVD i en DVD afspiller.

1. Hvilken filtype skal man gemme i for at kunne afspille sin DVD i en alm. DVDafspiller ???

2. Er det i Moivemaker mulighed for at gemme med en filtype så man med det samme kan afspille DVD'en på en DVD ????

2a. Hvis det ikke er muligt at gemme filen med en anden filtype end Windows-movie/Videofil...... hvordan kan man så ændre filtypen så man kan afspille den i en DVD ???

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe.

Tak på forhånd

Miller

 

 

 

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 15:44

Moviemaker kan ikke bruges til at lave dvd. Som du selv har bemærket så kan der kun redigeres og gemmes i ikke dvd-kompatible formater som DV og windows media. Hvis dit kamera optager i DV format, kan du godt bruge moviemaker til at redigere og til sidst gemme i samme DV format, men du skal så efterfølgende konvertere din DV fil til et dvd-kompatibel format/struktur.

Til dvd fremstilling skal du bruge formatet mpeg2 i opløsning 720x576, til dette bruges en mpeg2 encoder, derudover skal det lægges på dvd-skiven i en speciel struktur, til dette bruges et dvd-authoring program.

Der findes både separate software mpeg2 encodere og separate dvd-authoring programmer, og der findes dvd-authoring programmer som har en software mpeg2 encoder indbygget.

http://www.pegasys-inc.com/en/index.html kan du finde både gode billige mpeg2 encoder og dvd-author programmer

og på http://www.nero.com kan du ligeledes finde Nero 7 som er en multi pakke der også indeholder dvd-authoring med inbygget mpeg2 encoder i.

http://www.ulead.com/runme.htm findes også nogle fornuftige brugervenlige programmer til dette.

 

 



Redigeret af spawn - 05-April-2006 kl. 15:46
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
miller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 16:12

Hej

 

og TUSINDE tak for hjælpen. Så kan jeg bedre forstå at det ikke virker. Men så blev jeg jo så meget klogere.... dejligt.  

 

 

Til top
FlemmingH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Februar-2004
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2006 kl. 16:26

Måske sku' vi også lige nævne

www.videohelp.com

som en af de væsentligste sites.

Til top
miller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 08:11

Hej igen.

Bare lige for at være på den sikre side når jeg nu skal i gang med projektet.

Så skal jeg altså både bruge et "encoder" program og et authoring program ... eller hvad ???

Så lige et spørgsmål om hvordan man skal gøre det rent praktisk.

Hvis nu jeg har gemt filerne som windows media på min pc... hvad gør jeg så rent praktisk ?? Så skal jeg først bruge en encodere software ??? hvad skal jeg gøre der ??

og så skal jeg bruge et authoring program ?? og hvad gør jeg der ??

Som sagt har jeg aldrig prøvet dette før... derfor alle disse spørgsmål. Håber I kan hjælpe.

 

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 16:00

Hej Miller

Hvis du aldrig har prøvet dette før, vil jeg anbefale at du starter med den nemmeste løsning, som er Nero 7 pakken. Den har alt hvad du skal bruge og mere, og er meget billig i forhold til hvad du får hvis du beslutter dig for at købe den. Du kan starte med at downloade den som demo, og prøve om det er noget for dig. I pakken findes bl.a. software der hedder Nero Vision, med dette kan du importere stort set alle filtyper, også dine windows media filer, lave en fin dvd-menu, og brænde det som en rigtig dvd. Softwaren har indbygget encoder så den automatisk konverterer det til korrekt mpeg2 og korrekt dvd-struktur. Det er supernemt og selvforklarende, og kvaliteten er glimrende.

Du kan gøre det med de windows media filer du allerede har lavet, for at prøve det, men vil du have bedst mulig kvalitet, vil jeg anbefale at du hiver filerne ind fra dit kamera igen i DV format istedet, da windows media filerne er stærkt komprimerede og langt dårligere kvalitet end en DV fil er.



Redigeret af spawn - 06-April-2006 kl. 16:04
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 18:41

 

 MPEG video Wizzard fra womble.com med det program kan du gemme i DVD format. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2006 kl. 20:46

Undskyld Radiomand

MPEG video wizard er et fint fint program, jeg bruger også wombles produkter (dog womble mpeg-vcr da jeg kun er interesseret i den rene editering og dette gøres lettere i mpeg-vcr)

Men Mpeg video wizard er ikke specielt egnet lige til formålet i denne tråd, hvor miller vil lave en dvd af sine kamerafiler.

Dens primære formål er at være en dedikeret frameaccurate smartrendering mpeg editor (deraf navnet mpeg video wizard), til dette er Wombles engine den bedste der findes, men dens konverterdel er ikke speciel god, og den godtager ikke særlig mange inputformater udover mpeg (da den hovedsagligt er beregnet som mpegeditor/konverter, ikke som formatkonverter fra andre formater), og den kan godt nok lave en dvd-kompatiel mpeg, men har ikke nogen dvd-authoring funktionalitet så den kan ikke lave dvd-strukturen. For at få dette skal man købe den ny Mpeg Video Wizard DVD, men dvd-authoring her er på et meget simpelt stadie. Den er samtidig dobbelt så dyr som Nero 7 og giver på ingen måde samme funktionalitet som Nero 7 der tilbyder masser af andre funktioner.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
miller Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 08:11

Tusinde tak for det fine svar. Nu vil jeg se om det kan lykkes for mig.

Ellers må jeg jo vende tilbage til Jer eksperter...

Tak endnu engang.

 

Til top
Larsan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hej Miller

Hvis du aldrig har prøvet dette før, vil jeg anbefale at du starter med den nemmeste løsning, som er Nero 7 pakken. Den har alt hvad du skal bruge og mere, og er meget billig i forhold til hvad du får hvis du beslutter dig for at købe den. Du kan starte med at downloade den som demo, og prøve om det er noget for dig. I pakken findes bl.a. software der hedder Nero Vision, med dette kan du importere stort set alle filtyper, også dine windows media filer, lave en fin dvd-menu, og brænde det som en rigtig dvd. Softwaren har indbygget encoder så den automatisk konverterer det til korrekt mpeg2 og korrekt dvd-struktur. Det er supernemt og selvforklarende, og kvaliteten er glimrende.

Du kan gøre det med de windows media filer du allerede har lavet, for at prøve det, men vil du have bedst mulig kvalitet, vil jeg anbefale at du hiver filerne ind fra dit kamera igen i DV format istedet, da windows media filerne er stærkt komprimerede og langt dårligere kvalitet end en DV fil er.

Jeg mener at man skal have den fulde pakke af NERO for at kunne konvertere AVI filerne til vob og brænde dem til DVD? Men NERO er pengene værd under alle omstændigheder!!

 

Med venlig hilsen
Larsan
Pana PX70, Phillips 26PF7521D, Sony HDD HX720
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu