recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra scart til min højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd fra scart til min højtaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd fra scart til min højtaler
    Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:33

Er der nogen der ved om man fra en Triax  T  HD 505 VA digital tunerboks kan køre lyden via et scart til phono stik direkte ind i en aktiv højtaler eller om man er nød til at bruge tunerens S/PDIF udgang ?

 
Jeg skal nemlig køre fra triaxen til en projektor uden højtaler og har brug for lidt lyd, men har ikke mulighed for at køre via en receiver fordi det er på en arbejdsplads hvor det bare skal være så let som muligt at stille op, og den højtaler vi har er kun med phonot og mini jack indsgang og ikke S/PDIF.


Redigeret af Willads - 25-Maj-2012 kl. 21:33
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Er der nogen der ved om man fra en Triax  T  HD 505 VA digital tunerboks kan køre lyden via et scart til phono stik direkte ind i en aktiv højtaler eller om man er nød til at bruge tunerens S/PDIF udgang ?


Hvis du kobler 505'eren til fjernsynet med scartstik er der garanteret lyd med over i scartstikket. Dermed kan du også bruge lyden fra scarrtstikket til noget eksternt.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Er der nogen der ved om man fra en Triax  T  HD 505 VA digital tunerboks kan køre lyden via et scart til phono stik direkte ind i en aktiv højtaler eller om man er nød til at bruge tunerens S/PDIF udgang ?


Hvis du kobler 505'eren til fjernsynet med scartstik er der garanteret lyd med over i scartstikket. Dermed kan du også bruge lyden fra scarrtstikket til noget eksternt.....

Klaus
Jamen jeg skal jo netop ikke køre 505'eren til fjernsynet men med HDMI til en projektor uden højtaler !!
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:44
Jeg tror du er nødt til at bruge S/PDIF udgangen på tuneren, medmindre din projektor giver mulighed for en analog lydudgang.

Tvivler på at der er lyd i det analoge scart kabel - men det må jo komme an på en prøve.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Jamen jeg skal jo netop ikke køre 505'eren til fjernsynet men med HDMI til en projektor uden højtaler !!


Nej, men skulle du sætte den til et fjernsyn via scart ville der være lyd med, idet er fjernsyn sjældent har spdif indgang......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg tror du er nødt til at bruge S/PDIF udgangen på tuneren, medmindre din projektor giver mulighed for en analog lydudgang.

Tvivler på at der er lyd i det analoge scart kabel - men det må jo komme an på en prøve.
Problemet er at jeg ikke har købt projektoren endnu fordi jeg lige ville have klarhed over om jeg kunne klare den med lyden på anden vis først.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Tvivler på at der er lyd i det analoge scart kabel - men det må jo komme an på en prøve.


Jeg har det lige modsat. Selvfølgelig er der analog lyd i scartkablet, ellers ville det ikke virke, hvis du koblede det til et tv med scartkabel.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Tvivler på at der er lyd i det analoge scart kabel - men det må jo komme an på en prøve.


Jeg har det lige modsat. Selvfølgelig er der analog lyd i scartkablet, ellers ville det ikke virke, hvis du koblede det til et tv med scartkabel.

Klaus


Jeg har nu oplevet flere enheder hvor man ikke kan køre output igennem HDMI og scart på samme tid. Derfor tvivler jeg på at der er lyd i scart når hdmi benyttes.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

 og den højtaler vi har er kun med phonot og mini jack indsgang og ikke S/PDIF.


Ifølge billede af Triax ser det ud til at den har Phono lyd ud ( Digital Audio Output )


Men hvilke højttalere er det du vil sætte til ( ved ikke lige hvad et phonot stik er )

Ellers, hvis du ikke har købt Projektor endnu og det er til arbejde, hvorfor så ikke vælge en Data-projektor, de findes nemlig med indbyggede højttalere. 


Redigeret af Pony65 - 26-Maj-2012 kl. 10:51
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har nu oplevet flere enheder hvor man ikke kan køre output igennem HDMI og scart på samme tid. Derfor tvivler jeg på at der er lyd i scart når hdmi benyttes.


Er det lyden eller billedet der ikke kommer igennem?

Alternativt, så skal jeg se om jeg kan teste det i løbet fa weekenden, kører HDMI fra en 505'er til mit tv og kan vel finde noget der kan "lokke" lyden ud af et scart stik.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Tvivler på at der er lyd i det analoge scart kabel - men det må jo komme an på en prøve.


Jeg har det lige modsat. Selvfølgelig er der analog lyd i scartkablet, ellers ville det ikke virke, hvis du koblede det til et tv med scartkabel.

Klaus


Jeg har nu oplevet flere enheder hvor man ikke kan køre output igennem HDMI og scart på samme tid. Derfor tvivler jeg på at der er lyd i scart når hdmi benyttes.
Jo, lige Triax'en sender ud på både HDMI og scart samtidigt. Min 405 gør, så det tror jeg bestemt at 505 også gør. Og boxen står til auto, dvs den selv finder ud af at sende f.eks. 720p ud af HDMI og samtidig 576i ud af scart.
 
Og for at slå det helt fast. Hvis jeg optager signalet fra scart på min HDD, så er der både lyd og billede, samtidig med at jeg ser udsendelsen via HDMI på mit TV.


Redigeret af Kampus - 26-Maj-2012 kl. 11:56
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 12:01
Stort set alle desktopbokse sender ud på såvel HDMI som Scart. Scart stikket kan så bruges til en video eller DVD Recorder.
 
Det er kun computere der skelner mellem digital og analog udgange og kun har en åben.
 
Men husk du skal have en forstærker med lydregulering til højttalerne, Scart stikket har fast lydniveau og kan ikke trække en passivhøjttaler, men fx gerne en god aktiv højttaler/PC højttaler.
mvh Infinity
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu