recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken ripper software?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken ripper software?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis du ikke kører bitperfect ud fra Windows, så er alle dine krumspring forgæves.

Der er ret mange som ikke kan få ting som ASIO, Kernel Streaming og WASAPI til at køre igennem Windows Media Center.
Hvis du sætter dit grafikkort op til at køre 44.1 kHz LPCM, så skal du stadig have noget der levere det ud til kortet uden om Windows mixer.

Jeg har benyttet ASIO til mine tidligere lydkort og ReClock for Kernel Streaming igennem HDMI. Men det har været igennem programmer som Foobar2000 og MediaPortal.

Jeg ved ikke hvordan man gør det igennem MCE.
Åååh ja, du har selvfølgelig ret. Jeg SKAL finde en måde at kunne give Medie Center exclusive rights til lydoutputten.

Hvad er det ASIO, ReClock og WASAPI gør?

Men det er jo, i dette tilfælde, stadig Medie Center der skal dekode WMA'erne. Spørgsmålet er om der findes forskellige dekoder til Medie Center (hvilket jeg ikke tror da det er Microsoft's filformat), og i så fald hvilken er bedst?

EDIT: Nogen der også måske kan kommentere på kvaliteten af dekoderne (firmware/software/hardware) i de bokse tipsen nævner? Tror måske det er her det går galt for kvaliteten.


Redigeret af Hessi - 28-Maj-2012 kl. 12:52
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis du ikke kører bitperfect ud fra Windows, så er alle dine krumspring forgæves.

Der er ret mange som ikke kan få ting som ASIO, Kernel Streaming og WASAPI til at køre igennem Windows Media Center.
Hvis du sætter dit grafikkort op til at køre 44.1 kHz LPCM, så skal du stadig have noget der levere det ud til kortet uden om Windows mixer.

Jeg har benyttet ASIO til mine tidligere lydkort og ReClock for Kernel Streaming igennem HDMI. Men det har været igennem programmer som Foobar2000 og MediaPortal.

Jeg ved ikke hvordan man gør det igennem MCE.
Åååh ja, du har selvfølgelig ret. Jeg SKAL finde en måde at kunne give Medie Center exclusive rights til lydoutputten.

Hvad er det ASIO, ReClock og WASAPI gør?

Men det er jo, i dette tilfælde, stadig Medie Center der skal dekode WMA'erne. Spørgsmålet er om der findes forskellige dekoder til Medie Center (hvilket jeg ikke tror da det er Microsoft's filformat), og i så fald hvilken er bedst?

EDIT: Nogen der også måske kan kommentere på kvaliteten af dekoderne (firmware/software/hardware) i de bokse tipsen nævner? Tror måske det er her det går galt for kvaliteten.


ASIO - Audio Stream Input Output er et API som går udenom Windows DirectSound og taler direkte med driveren til lydkortet. Har man et af de bedre lydkort, så kan man køre bitperfect (44,1 kHz) lyd udenom Windows mixer med ASIO.

WASAPI skulle virke på nogenlunde samme måde som ASIO, jeg har ikke rodet med dette andet end at konstatere at det virker igennem Foobar2000.

Man skal hente en plugin for at ASIO eller WASAPI virker i Foobar2000 og lydkort skal understøtte ASIO.
Jeg anser ASIO som bedste løsning, da firmaer med ASIO drivere godt ved at det er til entusiaster, så her er man sikker på meningen med at de har leveret en ASIO driver.

Kernel Streaming er hvor en device driver giver muligheden for at man kan fange dens "pin" som et DirectShow filter og "binde" det sammen med output fra afspiller programmet. Det er ikke 100% garanteret at det giver 100% bitperfect audio, men hvis man har opsat sit udstyr korrekt er det muligt at få bitperfect.
ReClock giver mulighed for at lave Kernel Streaming, men det kræver at du kan vælge output til ReClock, som kan sende det videre til dit HDMI lydkort.
Jeg bruger ReClock med MediaPortal, som jeg desuden mener er MCE langt overlegen når man lærer det at kende.

ReClock kan hentes gratis her, der er ikke pillet ved det siden slutningen af 2009, men måske er det fordi det virker som det skal. Jeg har ihvertfald aldrig haft nogle problemer med det i de 6-7 år jeg har kørt med det.

http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=19931



Redigeret af Cyberguyen - 28-Maj-2012 kl. 13:45
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 14:30
Tak for den fine forklaring Cyberguyen. Det vil sige formålet med de 3 ting er det samme, og man skal egentlig kun bruge en af dem?

Kan man også bruge MediaPortal til afspilning af Blu-Ray (evt. med plugins) med bitstreaming? Kunne sagtens være et alternativ hvis følgende er muligt uden for meget bøvl.

Afspilning af Blu-Ray skiver med bitstreaming
Afspilning af DVD skiver med bitstreaming
Afspilning af ISO'er (DVD og Blu-Ray) med bitstreaming
Afspilning af diverse komprimeret lossless A/V filformater med bitstreaming (MKV'er, AVI'er, MPEG's osv)
Bitperfect afspilning af stereo lossless filformater/codecs
Se TV, med omkodning af HE-AAC til AC3

Gerne på en ensartet måde så det giver indtrykket af alt bliver afspillet fra samme software (for brugervenlighedens skyld).


Redigeret af Hessi - 28-Maj-2012 kl. 14:34
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2012 kl. 17:24
Indbygget Bluray er i beta stadiet på Mediaportal så vidt jeg kan læse.
Det kræver AnyDVD HD hvis man ønsker at afspille krypterede Bluray medier.

Ellers findes der en plugin som hedder HDStart som kan starte PowerDVD og afspille Bluray og sætte skærm over i 1080p24z osv. Jeg tror de fleste som ser Bluray fra MediaPortal benytter denne.

Afspilning af DVD kan sendes direkte videre som AC3 eller DTS, eller man kan dekode det og sende det som PCM videre som 6 kanaler over HDMI. Samme gælder for ISO DVD formater.

Al afspilning af mkv avi og mpeg er afhængigt af om man har rigtige codec til dekodning.
Der er hardware acceleration på undertekster de gængse formater.

Bitperfect afspilning af stereo afhænger af codec.

Jeg mener MediaPortal længe har understøttet HE-AAC og den kan smide den ud som flerkanals PCM på HDMI. Jeg tror ikke du kan få den som AC3 medmindre du har en encoder i software eller lydkort, men det er heller ikke umuligt.

Men MediaPortal har mulighed for at tweakes godt og grundigt for det er næsten ubegrænset hvad det kan.


Redigeret af Cyberguyen - 28-Maj-2012 kl. 17:25
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu