recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Bærbare medie afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken Solcelleoplader ? Hvad er bedst ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken Solcelleoplader ? Hvad er bedst ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér superkdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken Solcelleoplader ? Hvad er bedst ?
    Sendt: 30-Maj-2012 kl. 13:52
Hej Recordere.dk

Jeg har kigget på lidt forskellige solcelleopladere, da jeg syns det er ret så irriterende telefonen altid løber tør for strøm, når man hygger med vennerne i solen, og der skal jo være strøm til sms`erne m.m. Wink

Jeg søgte på google og der kom en masse forskellige. Nogle med feks 3.000 mAh kapacitet osv osv.

Men hvad skal der kigges efter ? Er det flest mAh der skal kigges efter udover design/funktionalitet. ? Og er det bedre jo større falden er med solceller ? 

Jeg har kigget på følgende, som også til, at holde ud at se på : 

http://www.sjovedimser.dk/Produkt/Solcelle-oplader-Version-2
http://www.mytrendyphone.dk/shop/a-solar-am-401-sol-72588p.html
http://www.coolstuff.dk/Barbar_Solcelleoplader?gclid=CN6ew4qWp7ACFVMetAod7SpHYg


// Kennet 
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
M1ch43l Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2012
Sted: Herfølge
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M1ch43l Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 17:19
Ville vælge den fra coolstuff alene pga den ledningsførte tilslutning.

Den fra mtp ligner noget der godt kan smadre stikket, hvis man er uheldig.



   
Beolit 707
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér superkdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af M1ch43l M1ch43l skrev:

Ville vælge den fra coolstuff alene pga den ledningsførte tilslutning.

Den fra mtp ligner noget der godt kan smadre stikket, hvis man er uheldig.



   

Hvorfor ikke den fra Billigedimser.dk ? 

Jeg er sikker på der følger ledning med til dem alle ..

Derfor det vigtigste er hvilken der er bedst og om det betyder noget med hvor mange Mah den har og hvor mange solceller den har ?
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 10:28
Du skal være opmærksom på at den kapacitet der er opgivet handler om det indbyggede batteri. Et solpanel i den størrelse vil ikke kunne levere særlig mange mAh kontinuerligt. 

Jeg har løst problemet på en anden måde. 4 x genopladelige batterier og et usbstik. Det har kostet ca en 20'er at lave, ulempen er så at det kun fungerer med nimh batterier pga den lavere spænding. 4 x 1.2 volt = 4.8 volt, hvilken er inden for usb power standarden der tillader +/- 5%. 


Overvejer at lave en anden version med 2 x AA batterier og en dc-dc-konverter, så man kan bruge alle slags batterier. 
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér superkdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Du skal være opmærksom på at den kapacitet der er opgivet handler om det indbyggede batteri. Et solpanel i den størrelse vil ikke kunne levere særlig mange mAh kontinuerligt. 

Jeg har løst problemet på en anden måde. 4 x genopladelige batterier og et usbstik. Det har kostet ca en 20'er at lave, ulempen er så at det kun fungerer med nimh batterier pga den lavere spænding. 4 x 1.2 volt = 4.8 volt, hvilken er inden for usb power standarden der tillader +/- 5%. 


Overvejer at lave en anden version med 2 x AA batterier og en dc-dc-konverter, så man kan bruge alle slags batterier. 

Når du så skriver det er det indbyggede batteri. Hvad har det at sige ? Hvor meget strøm den kan indeholde, når den blir opladet via solen eller ?
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 15:31
Ja, den har et genopladeligt batteri indbygget og det har den kapacitet der er opgivet. 

Solpanelet vil ikke kunne levere særlig meget effekt, så det vil tage lang tid at genoplade batteriet udelukkende vha solcellen, og det er den information der mangler på de nævnte produkter. Det er til gengæld oplyst her: http://www.gamebits.dk/shop/varta-solcelle-oplader-8510p.html

Det store spørgsmål er om solpanelet kan levere noget strøm til kontinuerlig drift af telefonen. Den fra varta er i øvrigt ret smart fordi du altid har muligheden for at smide et par alm batterier i. 
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér superkdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Ja, den har et genopladeligt batteri indbygget og det har den kapacitet der er opgivet. 

Solpanelet vil ikke kunne levere særlig meget effekt, så det vil tage lang tid at genoplade batteriet udelukkende vha solcellen, og det er den information der mangler på de nævnte produkter. Det er til gengæld oplyst her: http://www.gamebits.dk/shop/varta-solcelle-oplader-8510p.html

Det store spørgsmål er om solpanelet kan levere noget strøm til kontinuerlig drift af telefonen. Den fra varta er i øvrigt ret smart fordi du altid har muligheden for at smide et par alm batterier i. 

De oplyser det nu også på de andre. 
Men jeg skal mere have en, grundet, så man også har strøm når man feks skal hjem fra stranden og har hørt musik hele dagen. På de allesammen skriver de, at den kan oplade telefon, imens man faktisk bruger/er tændt. Så det er jo godt. 

Hertil vil jeg gerne have en der er så smart og lille som muligt og ikke klodset.

Derfor jeg spørg.

1. Har det noget med hvor mange/store solpaneler der er ? 
2. Skal jeg vælge en med flest mah ?
3. Hvad er vigtigst - Store solcelle, men måske med mindre mah ? Eller Mange mah, med måske lille solcelle ?

Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

På de allesammen skriver de, at den kan oplade telefon, imens man faktisk bruger/er tændt. Så det er jo godt. 


Ja, men spørgsmålet er om de kan gøre det udelukkende med solpanelet eller det kræver at der strøm på batteriet. Det står der ikke noget om, og det er så også forskelligt fra telefon til telefon. 

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, og på den baggrund skal du nok være mere ligeglad med solpanelet og fokusere på størrelse og kapacitet (mAh). Jo større kapacitet jo flere opladninger. 


Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér superkdx Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

På de allesammen skriver de, at den kan oplade telefon, imens man faktisk bruger/er tændt. Så det er jo godt. 


Ja, men spørgsmålet er om de kan gøre det udelukkende med solpanelet eller det kræver at der strøm på batteriet. Det står der ikke noget om, og det er så også forskelligt fra telefon til telefon. 

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre, og på den baggrund skal du nok være mere ligeglad med solpanelet og fokusere på størrelse og kapacitet (mAh). Jo større kapacitet jo flere opladninger. 



Ja okay. Men hvis de kan det, er det vel ok ikke ? Fordi så skriver jeg lige til dem og spørg :)

Hvis de kan, hvad skal jeg så fokusere på ? Solpanelet eller mah ? ( Jeg har bare en tanke om, at jo flere solceller der er, jo mere sol kan den ta`, Men ved så ikke hvad mah har at sige helt præcist, udover det holder længere på strømmen jo flere mah der er ..
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2012 kl. 16:11
mAh = milli ampere timer. Dvs hvor meget strøm du kan trækker over tid. Batteriet har så en max strøm der er noget mindre end kapaciteten. 

Om det kan lade sig gøre at køre udelukkende via solpanelet afhænger af hvor meget strøm telefonen trækker, og det er jo forskelligt. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu