recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kabler v. huskøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkabler v. huskøb

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Emne: kabler v. huskøb
    Sendt: 18-April-2006 kl. 15:01

Jeg er på vej til at få bygget et hus og skal derfor have kortlagt hvordan jeg smartest muligt får sikret de næste år for diverse signaler rundt i huset.

Selvfølgelig kan jeg benytte Wireless til internet, men det er bare ikke godt nok til eks. streaming. Derfor har jeg tænkt på at få lagt ethernetkabler rundt til alle rum (giga) for netop at kunne sikre muligheden for at streme signaler rundt (HDTV, etc) i optimal kvalitet.

Men er der nogle konkrete erfaringer/tips/tricks til hvad jeg bør gøre eller hvad I har gjort, hvis I har været i samme situation...

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:37

Hvad med at lægge nogle plastic-rør, som der kan trækkes kabler igennem...

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:37

Hey

Husk også kabler til IP-Telefoni, samt evt også HDMI mellem TV og recorder/HTPC.

 

Har selv trukket rør under alle mine gulve, så jeg har 2 stk rj45 stik i hver rum. De er alle forbundet til en central router som også er wireless. 

Til top
khj4200 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:47

Da jeg byggede hus tilbage i 2002, fik jeg byggefirmaet til at lave netværksstik i alle værelser samt stuen. Disse kabler er samlet ude i teknik-skabet hvor telefon/adsl og antenne kommer ind. Her har jeg så min router samt netværks-switch stående. (+wifi)

Jeg har så i forbindelse med køb af HTPC til stuen opgraderet til gigabit-switch, og det fungere uden problemer med de samme kabler.

Det kan være smart at få et dobbelt stik sat op i hvert rum, da det fylder det samme. Og sikkert ikke koster meget mere (hvis ikke det samme).

Få desuden lavet nogle tomrør, som du siden kan bruge til andre ting. Det er ikke altid nemt at vide hvad man skal bruge på forhånd.

 

Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 15:48

Kabler til IP Telefoni er overflødigt. Hvis du anvender trådløse telefoner kan du lade basen stå i el-skabet (dit krydsfelt) hvor den er koblet til routeren, og så bare stille telefonerne med oplader hvor du vil i huset.

Mvh

JPED

Til top
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 16:01

Gode idéer! Jeg bruger også trådløse tlf til mit IP telefoni så det er intet problem.

Tror også jeg får lagt 2 stik ind i hvert rum - better safe than sorry :-)

Nogen idé om hvad det koster extra? 4 rum - 105 m2

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 16:23

Husk at lægge træktråde i dine tomrør, også selvom du allerede nu lægger ethernet kabel i dem.

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Kabler til IP Telefoni er overflødigt. Hvis du anvender trådløse telefoner kan du lade basen stå i el-skabet (dit krydsfelt) hvor den er koblet til routeren, og så bare stille telefonerne med oplader hvor du vil i huset.

Mvh

JPED

Jo jo hvis altså ikke base og oplader er samme ting. Hvem gider at lade sin telefon op ude i sit teknik rum.
Pointen er egentligt mere at der let kan være en masse apparater som vil kræve en forbindelse. Så træk hellere 2 kabler fremfor 1 kabel til hver rum.

Til top
hrdnyser Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2006 kl. 23:18

hvis man ikke har stor forstand på det selv,,så gå til din lokale elektriker og få en installatør til at lave tegninger og gi ideer...

De har prøvet de 1000 gange og kender alle faldgrupperne

men man kan aldrig lægge for mange kabler og flexrør,i et træhus kan man altid lægge nye kabler ind udefra...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu