recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er forskellen på 8 ohm og 4 ohm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er forskellen på 8 ohm og 4 ohm?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
baloo55 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 314
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er forskellen på 8 ohm og 4 ohm?
    Sendt: 18-April-2006 kl. 23:22

Da jeg er ved at indstallere min nye surroundanlæg ser jeg bag på mine højtallere at de kun er 4 ohm. I manualen til forstærkeren står der at man helst skal bruge 8 ohm, men man kan også bruge 6 ohm (man kan vælge mellem disse to i menuen). Hvad betyder alt dette? Risikere jeg at brænde højtallere eller forstærker af?  

red: Det skal lige siges at alle mine højtallere er 8 ohm pånær mine to front højtallere, som altså er 4 ohm (Jamo Concert tror jeg nok de hedder)



Redigeret af baloo55 - 18-April-2006 kl. 23:24
Mvh.
Baloo55
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 00:57

Så længe din forstærker kan komme af med sin varme og du aldrig spiller højere, end at det hele lyder rent, er der ikke nogen fare på færde. Og i surround er der i øvrigt mest energi i center'en. Den skal helst ikke være på 4 Ohm, men det er ikke så kritisk igen.

Hvis du derimod spiller for højt, vil du kunne brænde dine diskantenheder af - og det er ligegyldigt, hvor mange Ohm, højttaleren så er på.

Forvrængning giver nemlig en masse overtoner, der løber ind i de små svingspoler i diskanterne - og de tåler kun få Watt.

Det kan dog være, at din forstærker selv lukker ned ved for store strømme - det er forskelligt. 4 Ohms højttalere trækker dobbelt så meget strøm ved samme spænding som 8 Ohm, der så til gengæld spiller lavere, så det meste ligger i volume-kontrollen og ikke i tallet.

Men vælg 6 Ohm og spil pænt og rent.  Concert'erne er i øvrigt ret gode!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
baloo55 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 314
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Så længe din forstærker kan komme af med sin varme og du aldrig spiller højere, end at det hele lyder rent, er der ikke nogen fare på færde. Og i surround er der i øvrigt mest energi i center'en. Den skal helst ikke være på 4 Ohm, men det er ikke så kritisk igen.

Hvis du derimod spiller for højt, vil du kunne brænde dine diskantenheder af - og det er ligegyldigt, hvor mange Ohm, højttaleren så er på.

Forvrængning giver nemlig en masse overtoner, der løber ind i de små svingspoler i diskanterne - og de tåler kun få Watt.

Det kan dog være, at din forstærker selv lukker ned ved for store strømme - det er forskelligt. 4 Ohms højttalere trækker dobbelt så meget strøm ved samme spænding som 8 Ohm, der så til gengæld spiller lavere, så det meste ligger i volume-kontrollen og ikke i tallet.

Men vælg 6 Ohm og spil pænt og rent.  Concert'erne er i øvrigt ret gode!

Hej Carser!

Tak for svaret! Så blev jeg så klogere  Det eneste der kunne bekymre mig lidt, er det du skriver med varmen. I manualen står der, at forstærkeren skal have 20cm luft over sig, men den har kun 2cm i mit setup. Så jeg må være lidt opmærksom på varmeudviklingen, ellers må jeg til at save lidt i mit nye videobord

Når jeg sætter forstærkeren på 6 ohm, vil det så give samme lyd eller er der forskel?

Mvh.
Baloo55
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af baloo55 baloo55 skrev:

Hej Carser!

Tak for svaret! Så blev jeg så klogere  Det eneste der kunne bekymre mig lidt, er det du skriver med varmen. I manualen står der, at forstærkeren skal have 20cm luft over sig, men den har kun 2cm i mit setup. Så jeg må være lidt opmærksom på varmeudviklingen, ellers må jeg til at save lidt i mit nye videobord

Når jeg sætter forstærkeren på 6 ohm, vil det så give samme lyd eller er der forskel?

Det bør ikke være noget problem.

Har selv en Yamaha AX892. Der står også den skal have 20 cm luft. Men jeg har en anden Yamaha RXV530 stående lige oven på. Dvs kun benene der skiller dem.

Har aldrig været noget problem. Når man spiller højt, skal man dog lige være opmærksom. For de bliver varme. Rigtig varme.

En periode havde jeg en 92mm blæser liggende og trække luften væk. Men slukkede den igen, da den var ireterende når jeg spillede lavt. Og selv om de bliver varmere nu, har jeg som nævnt aldrig haft problemer.

Til top
baloo55 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 314
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 08:47
 Ok fint nok. Jeg tænkte lidt det samme.
Mvh.
Baloo55
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 09:04

Du kan gå ind på www.hifi4all.dk, nævne hvilket mærke din forstærker hhv. dine højttalere er. Så får du masser af erfaringer og gode råd (ikke at Carsers og ZackGems var dårlige, der er bare mange flere om buddet derinde).

Mvh.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af baloo55 baloo55 skrev:

Hej Carser!

Tak for svaret! Så blev jeg så klogere  Det eneste der kunne bekymre mig lidt, er det du skriver med varmen. I manualen står der, at forstærkeren skal have 20cm luft over sig, men den har kun 2cm i mit setup. Så jeg må være lidt opmærksom på varmeudviklingen, ellers må jeg til at save lidt i mit nye videobord

Når jeg sætter forstærkeren på 6 ohm, vil det så give samme lyd eller er der forskel?

Hej igen.

Ja, hold øje med varmen. Jeg har selv en MD-optager ovenpå min receiver på 5 X 80 W sinus, de runde ben giver 2-3 cm. afstand og der er intet problem. For receiveren får luft nedefra, den stikker meget dybere end optageren, der er frit bagud o.s.v.

Men den bruger kun 35-40W i tomgang og faktisk ikke meget mere ved den lydstyrke, jeg normalt spiller med = nabovenlig.  

Hvis jeg fyrede op, ville jeg sikkert løbe ind i problemer, for i en alm. forstærker (klasse AB og ikke digital) er det ikke alle Watt, der tappes fra lysnettet, der ender i højttalerne. En pæn del afsættes i køleplader inde i apparatet. Derfor er 20 cm. et krav, når der i lang tid spilles rigtig højt. 

Lyden kan muligvis blive en anelse mindre kontant og dynamisk i 6 Ohm indstillingen, hvis den snarere laver en elektronisk strømbegrænsning end kobler strømforsyningen/trafoen om v.h.a. et relæ.

Hør derfor evt. efter et lille relæ-klik ved omstilling og hør også selv, om du kan høre nogen forskel - det er ikke sikkert ved alm. lydniveau.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu