recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye diske til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye diske til NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tbp3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbp3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nye diske til NAS
    Sendt: 07-December-2012 kl. 16:38
Min synology 209 med 2 1,5 tb diske er fyldt! og har derfor købt 2 3tb diske som jeg nu skal have "tingene" flyttet over på. Hvordan gør jeg det?
Min plan er at sætte en ene 3er i pc'en formateret til ntfs overføre det hele til dén. derefter flytte de 2 1,5 er til pc'en og formatere dem. Dele de 3tb ud på disse igen. Sætte de 2 3tb diske i NAS'en og formatere dem til den er det ikke noget med at filsystemet hedder ex3? og så flytte det hele en gang til.
 
Er der nogen problemer med den fremgangsmåde ud over tiden det tager!? Jeg tænker her specielt på det med først at formatere til pc og derefter til NAS?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2012 kl. 20:09
Sæt den ene 3 TB disk i computeren og kopiér data over fra nas.
Sæt den anden 3 TB disk i nas som simple disk og kopier data fra computer over på nas.
Tag 3 TB disken ud af computer og sæt i nas.
Hvis du vil køre raid kan de fleste nas konvterere til det uden at der mistes data, men det tager lidt tid.

Brug eksempelvis RoboCopy til at kopiere data, da det går hurtigere og kan fortsætte hvor den er nået til.
.
Hvis det hele går galt, så har du stadig dine intakte 1,5 TB diske. Husk bare at skrive på hvilken plads de sad i din nas
Til top
tbp3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbp3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2012 kl. 20:48
Tak for det svar. Det vil jo være noget nemmere hvis jeg kan over føre direkte til den første 3tb jeg sætter i NAS'en og så sætte den anden i efterfølgende.
Planen er raid hvis det ellers giver noget på hastigheden? De 2 gamle kørte også raid men hvor meget hurtigere det er ved jeg ikke?
Nogen ide om hvor lang tid konverteringen tager?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2012 kl. 02:38
Jeg kender intet til hastigheden for konverteringen, da jeg ikke selv benytter andet end enterprise raid controllere.

Men efterhånden er diskene blevet så hurtige at man med en soho 2 disk nas ikke oplever en væsentlig hastigheds forbedring ved at køre med striping. Så jeg ville vælge enten at beholde dem som 2 diske eller samle dem til en stor uden striping.
På den måde mister du kun halvdelen af dine data ved en diskfejl, med striping mister du alt.
Jeg kører selv kun med raid 1 eller højere, da raid 0 ikke er en ægte raid definition som giver "redundancy".
Jeg vil foreslå at du spejler dine diske hvis du har din data kært.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu