recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjtaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjtaler.

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 13:36
Jeg mener at surround højtalere og baghøjtalere skal vinkles ned imod lytteren. Grunden dertil er, at man skal høre hver enhed i højtaleren samtidig.  Hvis ikke giver det fasefejl. Der er overlab ved delefrekvensen imellem diskant og mellemtone. Her må det være vigtigt, at høre dem samtidigt. Det gøres kun ved at der er samme afstand hen til lyttestedet. Og kun der er lyden perfekt.
Jeg tjekkede lige med den bog jeg har liggende af Jim Smith, "Get better sound".
"We´ve discusssed placeing speakers on their sides, and why that will not match spatially or tonally. Another consideration, even when identical speakers are used, is to ensure that the speakers are the same tilt - preserving the relative distance from tweeter/midrange drivers to the ear as the main L/R pair. That means that if a speaker must be mounted higher than the main L/R pair, it must be tilted forward equivalently (or tilted back if mounted lower). If you have an installation where you must sit below or above some speakers, when compared to the main L/R pair, be sure to adjust their vertical angles for the same tonal balance. This can even be achieved when a speaker has to be inverted."
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg mener at surround højtalere og baghøjtalere skal vinkles ned imod lytteren. 

Nej, nej og atter nej. Det er en stor fejl.

Jeg ved ikke hvor du har fået den ide fra.

NB. måske hvis du har et dårligt anlæg og højttalere kan det forsvares, eller rummet har en størrelse/udformning som gør placering uhensigtsmæssig, ellers ikke.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 14:14
Hvorfor er det en stor fejl? Er det bedre at pege dem ligeud og lytte til højttaleren off axis?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvorfor er det en stor fejl? Er det bedre at pege dem ligeud og lytte til højttaleren off axis?

Kort svar er ja.

Det er meget med hvordan øret er indrettet og hvordan det "udregner" hvor lyden kommer fra.

Hvis du "spiller" direkte ind i øret kan du sagtens høre at det kommer lige fra den højttaler, hvis lyden får lov til at spille hen over hovedet på dig ( og evt. reflekteres via væg/loft ) vil effekten blive mere diffus og du vil bedre kunne fornemme om lyden ( surruond effekten ) kommer oppefra, bagfra eller fra siden


Redigeret af Pony65 - 30-Juni-2013 kl. 14:39
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 14:49
Der er en væsentlig fejl ved hvad du skriver. En højttaler er i langt de fleste tilfælde konstrueret med henblik på en god horisontal spredning. Den vertikale spredning er ofte ikke en prioritet og grundet enheders placering er den vertikale spredning ofte virkelig ringe og den lyd du hører fra højttaleren i off axis feltet har issues. Det er ikke noget der kan korrigeres væk. Så måske har du opnået en mere diffus lyd, men du har samtidigt opnået en lyd med lobing issues og bestemt ikke en klang identisk med fronterne.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 15:07
Jonas_h

Du har ret i højttaler konstruktion.

Men jeg snakker om hvordan det menneskelige øre er indrettet og hvordan det "udregner" hvor lyden kommer fra.

Jeg kan kun sige at i mit nuværende setup så kommer regnen oppefra, flyvere der flyver hen over hovedet lyder som om de flyver hen over hovedet. Dialog kommer ud af munden på personen der taler, jordskælv kommer nedefra, bliver der skudt fra siden lyder det som om det kommer derfra. etc.

Den effekt havde jeg ikke nær så udtalt da jeg havde System Audio der pegede ned mod lyttepositionen


Redigeret af Pony65 - 30-Juni-2013 kl. 15:11
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg mener at surround højtalere og baghøjtalere skal vinkles ned imod lytteren. 

Nej, nej og atter nej. Det er en stor fejl.

Jeg ved ikke hvor du har fået den ide fra.

NB. måske hvis du har et dårligt anlæg og højttalere kan det forsvares, eller rummet har en størrelse/udformning som gør placering uhensigtsmæssig, ellers ikke.
Jeg har ideén fra bygning af højtalere, der er lavet for at være perfekte, som muligt. Hvor enhederne placeres så man hører hver enhed samtidig. Ligesom B&W og KEF gjorde tidlige med deres traptrins forplader. Men det er billigere med plane forplader så det er det der bruges idag.
Jeg har bestemt ikke et billigt anlæg. Faktisk er det meget godt....
Lytterum er også godt. Optimeret med akustikplader med brug af absorbenter og diffusere.
Jeg vil bruge processerens mulighed for 7.1 og skal derfor placere de 4 højtalere rigtigt, uden for mange huller.
Overvejer at få bygget 4 styks højtalere, så de passer med hovedhøjtalerne. Her kunne man have skrå bagplade med den rigtige hældning i de kommende højtalere måske.
Til top
dpdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Maj-2013
Status: Offline
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jonas_h

Du har ret i højttaler konstruktion.

Men jeg snakker om hvordan det menneskelige øre er indrettet og hvordan det "udregner" hvor lyden kommer fra.

Jeg kan kun sige at i mit nuværende setup så kommer regnen oppefra, flyvere der flyver hen over hovedet lyder som om de flyver hen over hovedet. Dialog kommer ud af munden på personen der taler, jordskælv kommer nedefra, bliver der skudt fra siden lyder det som om det kommer derfra. etc.

Den effekt havde jeg ikke nær så udtalt da jeg havde System Audio der pegede ned mod lyttepositionen

 
Man kan ikke få en højttaler til at lyde som om den står et andet sted ved at vinkle den. Eksempelvis kan man ikke få centerhøjttaleren til at lyde som om den er placeret i midten af skærmen ved at vinkle den opad (eller nedad). Det er heller ikke det Sven taler om. Så vidt jeg forstår mener Sven at man bør vinkle højttalerne mod lytteren så mellemtone og diskant ikke udfaser hinanden ved delefrekvensen. Det giver fint mening hvis man har muligheden.
Til top
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyeagle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 18:14
Jeg ville sige du skulle rykke sofaen en lille smule imod højre ifølge din tegning da du har 2.5 meter , så Ville jeg sætte højtalerne i siden da giver klart den bedste effekt, sub ville jeg smide til ventre i hjørnet med din fronter som giver mere power,men også virker bedst, også til musik lytning i stereo.

Jeg har selv 7.2 opsæt nu,men har leget ekstrem meget med højtaler placering , jeg har netop sidehøjtalere og bag højtalere , og jeg prøvet div. Opsæt med hvad lyd bedst osv, side, bag osv,osv.

Var så bare min mening.

Mvh Kim
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 19:59
Har fravalgt mine baghøjtalerne til fordel for front High.

Giver en super ekstra dimension synes jeg da jeg testede med flere film igår. Men efter omflytning af stuen, var det også nødvendigt enten køre rent 5.1 eller med front High, receiveren klarer det super med udregningerne i forhold til regn, eller hvis stemmerne kommer fra et højere niveau.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2013 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Danni Danni skrev:

Hejsa folkens.

Starter lige med at fortælle jeg ikke har den store viden inde for dette område :)

Jeg er ved og sidde et lille 5,1 system op som består af :

Front : SA XP60
Center : SA Comet
Bag : SA Jiffy
SUB : SA 175

Receiver: Onkyo 809

Billede følger "Vilde Paint skillz :) :


Spørgsmål :

Hvordan skal jeg placere mine baghøjtaler ?
Stander bag ved sofa'en? På Bagvæggen? Eller hvad siger i ?

Håber i vil hjælp :)

Mvh Danni




For god ordens skyld skal det siges at du ikke har baghøjttalere i et 5.1 setup, man har i stedet side højttalere. I 7.1 har man også baghøjttalere.

På engelsk kaldet surround (5.1) og surround back (7.1)





Hvis du vil bruge THX's lyd indstilling på din forstærker, så skal du sætte højttalerne op efter deres anvisning: http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/surround-sound-speaker-set-up/
.....
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2013 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Har fravalgt mine baghøjtalerne til fordel for front High.

Giver en super ekstra dimension synes jeg da jeg testede med flere film igår. Men efter omflytning af stuen, var det også nødvendigt enten køre rent 5.1 eller med front High, receiveren klarer det super med udregningerne i forhold til regn, eller hvis stemmerne kommer fra et højere niveau.
Jeg bemærkede lige, at du har et efter billedet at dømme en forholdsvis god loftshøjde. Jeg vil foreslå dig at løfte high højtalerne højere op.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu