recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 subwoofere til en forstærker - hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 subwoofere til en forstærker - hvordan?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

 
"At mange mener det gør det ikke rigtigt..."

Det er rigtigt at der ændres på impedanstilpasningen, men niveau forskellen kommer fordi at der ændres på antallet af kanaler der sendes til SW. Bruges der Y-splitter kommer der jo 2 signaler og uden kommer der kun 1 signal. Impedanstilpasningen er noget selvbygger folket går meget op i men underligt nok har jeg ikke før set det taget op i en Y-splitter diskussion før.

Jeg bruger helt sikkert ikke termerne rigtigt her, og det er selvfølgelig en fejl af mig. Jeg skrev lidt hurtigt frit fra hukommelsen, som bestemt ikke er ufejlbarlig. Men så kan vi måske lige få en korrekt beskrivelse af dét fænomen at man først deler signalet til to halve, hvorefter vi samler dem igen og derved har fået et kraftigere signal. Håber du forstår hvad jeg mener.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Så vidt jeg ved arbejder man ikke med impedanstilpasning af linjesignaler og gjorde man ville et simpelt Y kabel ødelægge tilpasningen.


Klaus


Det gør man så, men det er ikke alle der går op i det. Og det er ikke som du nok forventer at ud og indgangsimpedansen skal være ens, men at udgangsimpedansen skal være faktor X mindre end indgangsimpedansen for at signalet ikke "bliver ødelagt". At du så konkludere at enten arbejder man ikke med indgangsimpedans eller også ødelægger en halvering af indgangsimpedansen tilpasningen er ikke noget jeg vil stå til ansvar for.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Det gør man så, men det er ikke alle der går op i det. Og det er ikke som du nok forventer at ud og indgangsimpedansen skal være ens, men at udgangsimpedansen skal være faktor X mindre end indgangsimpedansen for at signalet ikke "bliver ødelagt".


Det er så ikke det jeg har lært om impedanstilpasning, dengang jeg lærte om signaloverførsel. Dengang (for snart 25 år siden) hed det impedanstilpasning, når impedansen (udgang, kabel og indgang) var ens. Det er for at have så lavt et signaltab som muligt.

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

At du så konkludere at enten arbejder man ikke med indgangsimpedans eller også ødelægger en halvering af indgangsimpedansen tilpasningen er ikke noget jeg vil stå til ansvar for.


Hvis man kører med impedanstilpasning, og vil dele signalet, skal der være et kredsløb i deleren, som gør at impedansen er ens fra alle 3 sider i splitteren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 20:30
Seriøst folkens!! Det er jo ikke high end, så sæt du bare en y split på. Det spiller :-)
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Seriøst folkens!! Det er jo ikke high end, så sæt du bare en y split på. Det spiller :-)

Seriøst. Der skal IKKE bruges penge på en Y-splitter, der er INGEN fordele ved det. Bemærk enkelte subwoofer skal dog have 2 signaler.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Seriøst folkens!! Det er jo ikke high end, så sæt du bare en y split på. Det spiller :-)

Seriøst. Der skal IKKE bruges penge på en Y-splitter, der er INGEN fordele ved det. Bemærk enkelte subwoofer skal dog have 2 signaler.

Jo da, når én udgang skal føde to sub's Tongue
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Det gør man så, men det er ikke alle der går op i det. Og det er ikke som du nok forventer at ud og indgangsimpedansen skal være ens, men at udgangsimpedansen skal være faktor X mindre end indgangsimpedansen for at signalet ikke "bliver ødelagt".


Det er så ikke det jeg har lært om impedanstilpasning, dengang jeg lærte om signaloverførsel. Dengang (for snart 25 år siden) hed det impedanstilpasning, når impedansen (udgang, kabel og indgang) var ens.


Det du er citeret for her er vi enig om, det er bare samme ord der bruge til noget andet. Når du i forbindelse med linjesignaler læser ordet impedanstilpasning betyder det noget andet i dag end det du lærte dengang. Du skal måske læse impedanstilpasning som impedansmatch eller impedansforhold.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Nu er Y kabler ikke så dyre, så for en sikkerhedskyld kan du jo bruge to af dem med hun>2xhan stik

Jeg lod også tvivlen komme kablerne tilgode og købte Y-kabler til mine subs. Når man tænker på hvad man ellers bruger af penge på det grej så er det jo ikke det der vælter budgettet.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Du skal måske læse impedanstilpasning som impedansmatch eller impedansforhold.


Ser du, havde vi startet med impedansforhold, så var jeg med på det.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:


Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:



Nu er Y kabler ikke så dyre, så for en sikkerhedskyld kan du jo bruge to af dem med hun>2xhan stik


Jeg lod også tvivlen komme kablerne tilgode og købte Y-kabler til mine subs. Når man tænker på hvad man ellers bruger af penge på det grej så er det jo ikke det der vælter budgettet.


Det kan godt være at beløbet ikke er særligt stort men du har stadig brugt penge på at få en dårligere løsning og desværre er du ikke den eneste.

1) Impedans
Lidt ikke teknisk er sub udgangen lavet til at yde optimalt når den belastes med en subindgang og ikke to. teknisk flyttes det tiltænkte arbejdsområde for transistorerne i subudgangen (på receiveren).

2) Forvrængning
En sub har en L og en R signal forstærker, signalerne fra dem samles i en mixer og sendes til udgangsforstærkeren. Når du bruger begge udgange får du forvrængning fra begge og ikke kun den ene.

3) Støj og signal forhold
Ændres afhængigt af hvor du kompensere for den dobbelte signal tilførsel ændre du også støj og signal forholdet.

Det bedste du kan gøre er kun at bruge et signalkabel og kortslutte den ikke brugte indgang. Hvor meget af det der så kan høres og hvor tydeligt er så en anden ting. Der er jo også folk der giver rigtigt mange penge for en sub også piner det mig at man gang på gang skal læse at "man med fordel kan bruge en y-splitter".

PÅSTAND der er INGEN fordel ved at bruge en Y-splitter der er KUN ulemper. . . .

At der så er nogle der har lavet en sub der skal bruge 2 signaler eller en eller anden har hørt om en hvor det kun var y-splitteren der kunne bruge (fordi den anden ledning var for kort/ tynd/ grim eller hvad det nu var) er noget helt andet.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


1) Impedans
Lidt ikke teknisk er sub udgangen lavet til at yde optimalt når den belastes med en subindgang og ikke to. teknisk flyttes det tiltænkte arbejdsområde for transistorerne i subudgangen (på receiveren). .


Ja, så må vi da håbe at folk køber en sub med en indgangsimpedans der passer med den impedans forstærkeren er bygget til.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu