recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Offtopic; få råd til boliglån ved efteruddannelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Offtopic; få råd til boliglån ved efteruddannelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndersHP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndersHP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Offtopic; få råd til boliglån ved efteruddannelse
    Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:08
Ja altså, jeg vidste ikke lige hvor jeg ellers sku spørge, så nu prøver jeg her, blandt de gæve folk på Recordere.. I ved så meget :)

Min kæreste og jeg går efter vi begge er blevet færdige og overvejer huskøb, og tiderne er jo rigtige til det, plus vi vil gerne have en villa med have da vi har fået en lille datter.

Spørgsmålet er dog, (da vi ikke har kunnet få et ordentligt svar ud af vores bank) hvad gør man hvis en af os efterfølgende huskøbet, fx om 3-4 år, ønsker at videreuddanne sig, eller prøve noget nyt, og enten skal i voksenlære eller helt ned på SU? Da vi spurgte banken sagde de "hvis I regner med det, skal vi beregne hor meget I kan låne udfra SU", men det virker jo lidt surt at skulle købe et mindre hus, når man nu har råd til (måske) drømmehuset..

Nogen der har erfaringer med dette? Min tanke var jo umiddelbart, om ikke man normalt kan gå til sin bank og aftale at gå på afdragsfrit lån 2-3 år, hvis det skulle komme dertil, og ellers indtil da låne og købe hus i forhold til ens aktuelle indkomster? Er eneste alternativ at gå fra hus og hjem..?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:19
Der er ikke noget der er gratis. Afdragsfrit lån i en årrække betyder I kommer til at sidde hårdere i det bagefter, da lånet ikke uden videre kan forlænges eller forhøjes. Desværre bliver ejendomme ikke mere værd med tiden som i de glade 70'ere, hvor man efter 5 år sad godt i det. Og med en belåningsgrænse på 80% af værdien, er mange kommet i fedtefadet efter 10 afdragsfrie år
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnny57 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:23
Det er måske bedre at spørge på Euroinvestor, der er mange der kender til den slags.
Der har været realkreditlån på markedet hvor de 10 års afdragsfrihed var et slags klippekort. Lån beregnes på jeres situation på lånetidspunket og ikke hvad der sker om 4-5 år, men selvfølgelig skal man jo sørge for at terminerne kan betales.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2013 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Nogen der har erfaringer med dette? Min tanke var jo umiddelbart, om ikke man normalt kan gå til sin bank og aftale at gå på afdragsfrit lån 2-3 år, hvis det skulle komme dertil, og ellers indtil da låne og købe hus i forhold til ens aktuelle indkomster? Er eneste alternativ at gå fra hus og hjem..?


Hvis i ellers har en stabil økonomi i sigte efter uddannelsen, bør det ikke være det store problem at tage en kassekredit på det beløb i kommer til at mangle.

Men - jeg kan lige så godt sige min ærlige mening - hvis i på nuværende tidspunkt ikek er afklarede med, hvordan jeres økonomiske situation er om 3-4 år, så brug hellere længere tid i en lejebolig og spar flere penge sammen.

Min kone og jeg sparede penge nok sammen til at vi kunne betale 25% af husets pris hvor vi bor. Det giver en ufattelig frihed økonomisk at have luft i budgettet. Samtidig købte vi "drømmehuset" - men havde også sat en realistisk pris på, hvad drømmehuset kunne koste. I og med at vi købte et forholdsvis billigt hus (1,3 mill), og over 300.00 til udbetaling, kunne vi tage et 20 års lån (som vi er halvvej igennem). Vi bor i dag så billigt at den ene af os kan være arbejdsløs og alligevel kan budgettet hænge sammen. Skulle den helt store katastrofe ske (at begge bliver arbejdsløse på en gang, uden at få nyt job i løbet af et års tid) har vi mulighed for at lægge lånet om til et 30 års lån og dermed slippe endnu billigere per måned.

Det vil være pisse surt at en af jer bliver arbejdsløse og i bliver nødt til at sælge huset......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 09:28
Kender flere, som har købt hus, ud fra den økonomi de havde her pg nu, og ikke tænkt fremtidsdrømme og andre mulige scenarier ind. Det har kostet dem, at måtte sælge huset. Nogen pga arbejdsløshed, andre pga su.

Min kæreste og jeg købte vores lejlighed ud fra devisen om, at vi skulle kunne sidde i den, selvom vi droppede vores job. Nu siddet vi her, med to gange su, fordi vi har valgt at følge vores drømme.

Så hvis i planlægger at en eller begge vil læse igen, så køb ud fra det!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Da vi spurgte banken sagde de "hvis I regner med det, skal vi beregne hor meget I kan låne udfra SU", men det virker jo lidt surt at skulle købe et mindre hus, når man nu har råd til (måske) drømmehuset..


Det superkedelige svar: Hvis I forventer at gå ned på SU om 3-4 år, så har I jo netop IKKE råd til drømmehuset.

Det kloge at gøre, som altid er nemmere at rådgive andre om end at gøre selv - og som jeg bestemt ikke kan sige jeg selv har gjort, og måske netop derfor kender jeg svaret - er at budgettere med at sætte X tusinde kroner om måneden til side i de 3-4 år, sådan at når I så tager et par år på SU, så kan I betale regningerne med de penge der er sat til side. Det fine ved dén løsning er, at når I så har lyst til at gå på SU, så behøver I ikke spørge banken om lov. Hvor dyrt et hus I kan købe, afhænger altså af hvor mange penge I har til rådighed til at betale terminen plus opsparingen der skal dække den manglende indtægt under uddannelsen.

Iøvrigt det samme svar jeg har til folk der piver over at efterlønnen blev skåret væk, men det bliver nok lidt for politisk...
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2013 kl. 11:31
Man kan jo gøre meget, men i bund og grund handler det om hvor god man er til at holde en økonomi.

Jeg kan anbefale følgende, sat i den mest sikre rækkefølge:

  1. Start uddannelsen med det samme og lad være med at vente 3-4 år. Det kommer hverken til at være nemmere nu eller om 3-4 år. Køb huset efterfølgende.

  2. Spar op og start uddannelsen om 3-4 år, så har i en god del af huset, når uddannelsen er færdig.

  3. Lej et værelse ud imens studiet kører, så har i flere penge imellem hænderne.

  4. Forsøg om banken vil give et lån med "klippekort til afdragsfrie år". Så kan i betale af på lånet og tage nogle år med afdragsfrihed imens studiet kører. Vælg et fastforrentet lån eller et lån med renteloft som i kan bære.

  5. Vælg et realkreditlån med 10 års afdragsfrihed og fast rente eller et renteloft i kan bære under uddannelse. Jeg går ud fra at i ikke har til de 20% i udbetaling, så regn ud om i med afdragsfrihed kan betale banklånet af på 5 år. Så vil i om 5 år have 5 år til at færdiggøre en uddannelse imens der er rentefrihed. Denne løsning vil banken nok ikke gå med på, så det skal i selv regne på og ikke sige noget til banken.

  6. Vælg et mindre hus som i har råd til og skift det ud om 10 år, så har i gode penge til et nyt hus, medmindre i da kan bo virkeligt billigt imens i sparer op.

Jeg ville personligt vælge at starte uddannelsen om 1 år og så sparer op. Der er altid en masse uforudsete udgifter til starten af et hus, så jeg tror ikke jeres økonomi vil være stabil nok til en uddannelse efter 3-4 år. Der er så mange ting der kan gå galt og de fleste forsikringer har en selvrisiko. Hvis fyret går eller der er en skjult rørskade, så kommer i af med penge, selvom ejerskifteforsikringen dækker en stor del.

Når man er klemt på økonomien, så begynder parforholdet ofte at knirke. Det er upopulære emner og ikke noget jeg skal blande mig i. Men i ved ikke hvor i har hinanden, hvis i ikke har været i den situation før. 

Håber jeg har givet nogle mulighed og lidt at tænke over, husk at det altid er sværest i de første 5-10 år af et huskøb, hvis ens økonomi har været presset. Herefter plejer løn og inflation at hjælpe til. Men det er jo ikke tilfældet hvis én af parterne går ned i løn pga. uddannelse.

Jeg ville sætte tæring efter næring...
Til top
AndreasMadsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-September-2013
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndreasMadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 09:46
Jeg er enig. Der er ikke noget værre end at sidde hårdt i det. Det er ikke nogen god ide at låne på et indkomst grundlag, som man ved ikke er varigt.. Sæt hellere baren lavere, hav et højere rådighedsbeløb og lev livet :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu