recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereojagten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereojagten

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 09:16
Ups. Det er mig, der roder rundt i modelnumrene! 

Det er stadig en RX-V773, som er den billigste model med pre-out i Yamaha's line-up.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 12:28
De er meget flotte, de højttalere!
Og når de så tilmed lyder godt, som du siger, så er det jo perfekt.

Må jeg spørge, hvad du måtte slippe for dem?
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 13:43
Selvfølgelig. Jeg gav €2900 EUR omregnet til 21.900 DKK inkl. transport ved HIFI-Fabrik.de i Tyskland. 

Jeg fik også et tilbud på modellen større - Reference 5.2 - på €4100 EUR, men fik alligevel talt mig selv ned i den lidt mindre størrelse, som alligevel er ret stor og passer bedre ind i stuen.

Jeg var dog meget fristet af 5.2 næsten alene fordi, at besparelsen i forhold til fx Sverige var så massiv (30.000 mod 50.000+ i Sverige).

Kan i øvrigt varmt anbefale HIFI-Fabrik, hvis der er andre, der er fristet af at handle i Tyskland. Har fået sublim service hele vejen igennem og altid e-mail svar inden for 4-5 timer.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Ups. Det er mig, der roder rundt i modelnumrene! 

Det er stadig en RX-V773, som er den billigste model med pre-out i Yamaha's line-up.
Det var jo det jeg også mente. Har nemlig årgangen før (771). Men jeg mener nu egentlig at 6xx har pre-out på fronterne godt nok.
Jeg var bare mere bange for, at forhandleren havde spist dig af med en mindre model.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 15:01
Nej, 6xx-serien havde desværre ikke pre-out. Jeg bragte den selv frem og tilbage til reparation her i København, hvor værkstedet lå. 

Forhandleren tilbød ikke at "ordne" transporten frem og tilbage, så heldigt for dem, at jeg boede ret tæt på det officielle Yamaha-værksted.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2013 kl. 20:07
Ups. Jeg har sgu trådt i spinaten, da jeg fik sagt, at receiveren ikke kunne trække højtalerne. Situationen er i stedet, at jeg havde fået skruet ned for Airplay, og at jeg derfor skulle fyre helt vildt meget op for receiveren for at kompensere for 3-4 streger på iPad'en.

Den er ordnet nu, og højtalerne kan i hvert fald spille højt - og sik' en gigantisk forbedring det er i forhold til de gamle. Der er mere af ... alt. Lyden er behagelig, detaljeret og rytmisk uden at blive analytisk og skarp i klangen, hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om (og som mange af de højtalere, jeg har lyttet på, har lidt af i varierende grad).

Tør slet ikke tænke på, hvordan det ikke kommer til at lyde med en dedikeret stereoløsning spændt foran. Goosebumps!
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 10:23
Tillykke med de nye højtalere - de er sikkert gode - kender dem ikke.
 
Forstår dog ikke helt hvorfor du har brugt så lang tid på at tage rundt og lytte til forskellige højtalere, når du til sidst ender med at købe et sæt du aldrig har hørt. Virker som om du bare fik et godt tilbud og så satte du alt det du har skrevet/oplevet til side, for at få den besparelse.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Tillykke med de nye højtalere - de er sikkert gode - kender dem ikke.
 
Forstår dog ikke helt hvorfor du har brugt så lang tid på at tage rundt og lytte til forskellige højtalere, når du til sidst ender med at købe et sæt du aldrig har hørt. Virker som om du bare fik et godt tilbud og så satte du alt det du har skrevet/oplevet til side, for at få den besparelse.
Det var så også min tanke.
 
Men bare Frugtkompot er tilfreds med det endelig resultat - så er det jo skønt.
 
Jeg kunne også godt tænke mig en forklaring på hvorledes en højtalere lyder - når den er analyserende, den kan jeg ikke lige grejeEmbarrassed
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Tillykke med de nye højtalere - de er sikkert gode - kender dem ikke.
 
Forstår dog ikke helt hvorfor du har brugt så lang tid på at tage rundt og lytte til forskellige højtalere, når du til sidst ender med at købe et sæt du aldrig har hørt. Virker som om du bare fik et godt tilbud og så satte du alt det du har skrevet/oplevet til side, for at få den besparelse.

Rigtig godt spørgsmål! Jeg har lige måttet tænke den igennem, hvordan jeg egentlig havnede med et sæt Canton i hjemmet.

Idéen med at være rundt og lytte var først og fremmest at få en indikation af, hvordan forskellige mærkers lydsignatur lød i praksis. Samtidig ønskede jeg at få en fornemmelse af, hvor stort springet var fra højtalermærke til højtalermærke og serie til serie (entry, mellem og high-end).

Det overraskende her var måske egentlig, at de fleste højtalere i prisklassen 20.000 - 30.000, som jeg lyttede på, faktisk var rigtige gode. De lød forskelligt, men havde også mange af de samme kvaliteter, som jeg savnede i mine Dali Concept. Større lydbillede, langt flere detaljer i musikken og en adskillelse mellem instrumenter, der ved gode optagelser nærmest opbygger en scene foran, når du lukker ørerne. Samtidig havde mange af dem en langt større opløsning, hvor jeg kunne høre basstoner og "alt det i baggrunden", der også skaber musikkens samlede oplevelse.

Efter at have lyttet på forskellen mellem Bowers & Wilkins' 800- og CM-serie gik det op for mig, at det største spring fra mellem til high-end ikke så meget var lyden i sig selv, men mere hvor godt højtalerne behandlede overgange, dynamik og komplekse stykker i musikken. CM'erne lyd fantatisk, når musikken opførte sig pænt, men mistede det overskud, som 800-serien kunne levere.

Jeg begyndte derfor at læse lidt rundt og lede efter 800-seriens niveau brugt, og faldt i den proces ikke helt tilfældigt over Canton på minhembio.com. Her var muligheden for at få en højtaler i et mærkes referenceniveau og betale samme pris, som jeg i Danmark skulle betale for mellemniveauet. Med det i tankerne besluttede jeg mig for at give det en chance for at se, om de kunne nærme sig 800-seriens overskud - og hvis de ikke kunne, så valgte jeg at acceptere de ca. 1000 kr. i straf det ville koste at sende 85 kg. tilbage til Tyskland.

Det var et sats, som indtil videre er lykkedes, men det skal være OK at være lidt heldig indimellem. Jeg synes, at det har været rigtig svært at beslutte mig for hvilke højtalere, jeg faktisk bedst kunne lide, og jeg er gået frem og tilbage meget. Ultimativt betød det visuelle også noget, og her kan jeg rigtig godt lide Canton's "buede kabinet" og high-end finish.

Og så skal det tilføjes, at jeg ikke tror, at man går helt galt i byen med nogle højtalermærkers bedre serier. De spiller anderledes, men efter min erfaring spiller de allesammen rigtig godt på hver deres måde.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Tillykke med de nye højtalere - de er sikkert gode - kender dem ikke.
 
Forstår dog ikke helt hvorfor du har brugt så lang tid på at tage rundt og lytte til forskellige højtalere, når du til sidst ender med at købe et sæt du aldrig har hørt. Virker som om du bare fik et godt tilbud og så satte du alt det du har skrevet/oplevet til side, for at få den besparelse.
Det var så også min tanke.
 
Men bare Frugtkompot er tilfreds med det endelig resultat - så er det jo skønt.
 
Jeg kunne også godt tænke mig en forklaring på hvorledes en højtalere lyder - når den er analyserende, den kan jeg ikke lige grejeEmbarrassed

Det er det dér med at beskrive lyd, så andre forstår det. Det er ikke let. Analyserende forstår jeg som en meget fremadlænet lyd, hvor diskanten fylder rigtig meget. Det giver en fornemmelse af, at du "hører alt" i musikken, men kan også trætte ørerne. Et godt eksempel på det var KEF's R-serie.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2013 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Tillykke med de nye højtalere - de er sikkert gode - kender dem ikke.
 
Forstår dog ikke helt hvorfor du har brugt så lang tid på at tage rundt og lytte til forskellige højtalere, når du til sidst ender med at købe et sæt du aldrig har hørt. Virker som om du bare fik et godt tilbud og så satte du alt det du har skrevet/oplevet til side, for at få den besparelse.
Det var så også min tanke.
 
Men bare Frugtkompot er tilfreds med det endelig resultat - så er det jo skønt.
 
Jeg kunne også godt tænke mig en forklaring på hvorledes en højtalere lyder - når den er analyserende, den kan jeg ikke lige grejeEmbarrassed

Det er det dér med at beskrive lyd, så andre forstår det. Det er ikke let. Analyserende forstår jeg som en meget fremadlænet lyd, hvor diskanten fylder rigtig meget. Det giver en fornemmelse af, at du "hører alt" i musikken, men kan også trætte ørerne. Et godt eksempel på det var KEF's R-serie.
Nej det er bestemt ikke nemt at forklare hvorledes man oplever et lytteindtryk for andre. Jeg forholder mig jo bare til ordets betydning "analyserende". Men jeg kan forstå at dit udtryk måsske er lidt som det andre kaldre "Upfront" - og det forstår jeg heller ikkeLOL
 
Nyd din nye højtalereTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu