recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - alternative port valg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

alternative port valg

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: alternative port valg
    Sendt: 01-December-2013 kl. 14:03
det er i min asus router jeg har mulighed for at vælge eksterne og interne porte, dem jeg normalt bruger på andre router er dem den kalder eksterne porte altså de eksterne er de porte jeg normalt bruger når jeg skal portforwarde.

hvordan håndtere jeg port 80 ?

hvis ikke den er åben til IP 10.0.0.10 kan jeg ikke tilgå min danfoss inverter ude fra ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2013 kl. 12:56
Hvad er interne og eksterne porte?

Din fejl er at nu du udefra forsøger at få fat i port 80 peger den på 2 forskellige adresser internt på din netværk. Det an ikke lade sig gøre.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2013 kl. 09:56

Jeg har lige været væk fra internettet i noget tid, og har desværre lidt svært ved at forstå det i skriver, så prøver lige at forklare mit setup igen, i håb om at i kan hjælpe mig med at få det sat rigtig op J

Min Danfoss Inverter har en statisk lokal IP som vi her kladder 10.0.0.10

den vil jeg gerne kunne tilgå fra mit domæne både når jeg befinder mig på mit lokale netværk og når jeg er på andre netværk som eks. 3G. for at jeg kan dette har jeg i min router åbnet følgende porte:
Interne porte:

Port: 80 til IP: 10.0.0.10

Eksterne porte:

Port: 5000 til IP 10.0.0.10

under mit domænes setup har jeg i DNS sat min eksterne IP, som vi her kalder 100.100.100.100 til at pege på mit ønskede domæne.

dette virker nu som det skal J

Nu har jeg så fået en Synology  Nas, som jeg også gerne vil tilgå både på mit lokale netværk men også på mit 3G netværk

Min Synology Nas, har jeg givet en statisk lokal IP som vi her kalder !0.0.0.20

jeg har i min router åbnet følgende porte:

Eksterne Porte:

Port: 5001 til IP 10.0.0.20

Interne Porte:

Port :80 til IP 10.0.0.20

 

Her har jeg også et domæne som jeg vil bruge til at tilgå min nas DSM

og har her peget under DNS til min eksterne IP 100.100.100.100

 

Men jeg kan ikke komme ind på min Synology nas når jeg er udenfor mit lokale netværk

 

Hvad gør jeg her forkert ??

Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kommer jo an på hvad han kalder sine NAS og hvordan han til går dem. IP numrene er unikke, men navnene behøver ikke være det.


Hvorfor kan det være et problem at de bruger samme portnummer?


Klaus

Det synes jeg at jeg skrev.
Hvis han tilgår sine NAS med navne og portnummer, så kan det være et problem, da navnet ikke behøver være unikt.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Kommer jo an på hvad han kalder sine NAS og hvordan han til går dem. IP numrene er unikke, men navnene behøver ikke være det.


Hvorfor kan det være et problem at de bruger samme portnummer?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hans IP kan ikke pege på et domæne. Det er omvendt, et domænenavn kan pege på en IP.

Hvis du kommer med en browser og "banker på" på en given ipadresse vi, den spørge på port 80. Hvilket portnumer appen spørger på ved jeg ikke.

Klaus

Blot for at undgå forvirring her.

Browseren vil som standard bruge port 80, hvis ikke andet er angivet Wink
Du kan "banke på" på en hvilken som helst port med en browser.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Jeg har nu fået mit til at køre :) sådan nogenlunde da :) det er sådan at nas1 har fået domæne1 og nas2 fået domæne2 men når jeg er på mit lokale netværk og går på domæne2 går den ind på domæne1 men skal så manuelt ændre 5000 til 5001. Så går den tilbage til domæne2 :) ved ikke om det er hver gang jeg skal gøre dette da jeg synes at have oplevet at den gjorde det rigtige fra starten nogle gange :)

Hvorfor to domæner? (Ikke at der behøver at være noget galt i det). Men det er ikke NAS/serverne som "tildeler" domænerne, normalvis. Det er routeren. Du kan godt have flere forskellige domæner i samme net (lokal net), men du kan ikke bare skifte rundt på den måde fra en klient, uden at skulle foretage et nyt "login" i det andet domæne, eller blive en "registreret" del af dette domæne. Og for at ikke rode det helt galt sammen med en DHCP server, så kan det slet ikke anbefales, medmindre du bruger statisk IP (fast ip) til dine enheder, (stadigvæk på lokal nettet).
Domænerne har under alle omstændigheder ikke så meget med portvalg at gøre. At du kan vælge at sætte din ene NAS i et andet domæne med et andet portvalg, det er blot dit valg at gøre det således.

Jeg er egentlig ikke helt sikker på, jeg forstår meningen med de 2 domæner. Hvad er argumentet for det?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Sidstnævnt kan nemlig give problemer internt på dit lokale net, medmindre du også laver lidt cowboy triks der.. 


Hvorfor det og hvilke tricks skal der til?


Klaus

Kommer jo an på hvad han kalder sine NAS og hvordan han til går dem. IP numrene er unikke, men navnene behøver ikke være det.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 09:28
Hans IP kan ikke pege på et domæne. Det er omvendt, et domænenavn kan pege på en IP.

Hvis du kommer med en browser og "banker på" på en given ipadresse vi, den spørge på port 80. Hvilket portnumer appen spørger på ved jeg ikke.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 08:25
Nej ikke fra nas men fra en app på hans telefon så han derfra kan sætte nogle download opgaver i gang. Jeg bruger selv en app der hedder synoload her har jeg indtastet min eksterne IP adresse for at kunne sætte opgaver i gang ude fra. Men dette kan jeg vel ikke gøre ved min far da hans faste IP allerede peger på et domæne ?
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Til ham har jeg købt en billig Stora nas som han bl.a. skal bruge til at downloade lidt fra en "privat" torrent side som bruger port 9091.


Hvad port der bruges på en torrent "server" udenfor netværket er ligegyldigt for routerens opsætning

Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

Jeg kan nu ikke hitte ud af hvordan jeg skal kunne få forbindelse til torrent siden udenfor hans lokale netværk?


Fra NAS eller?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2013 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Flarup Flarup skrev:

det er sådan at nas1 har fået domæne1 og nas2 fået domæne2


Hvad mener du?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu