recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af MiniDV i den billige ende
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af MiniDV i den billige ende

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af MiniDV i den billige ende
    Sendt: 12-Juni-2006 kl. 10:19
Jeg skal have anskaffet et videokamera. Da jeg er i tvivl om hvor meget jeg får brugt det (jeg vil dog gerne have filmet mine børn mens de er små) regner jeg med at købe et billigt - og evt. opgradere senere.

'Billigt' betyder i denne sammenhæng ikke nødvendigvis dårlig billedkvalitet, men at jeg gerne undværer diverse gimmicks (f.eks. fjernbetjening).

Et par af disse 'gimmicks' er jeg dog kommet i tvivl om er need-to-have, så måske en eller anden kunne fortælle mig om følgende er noget værd:

DV-ingang: Giver mulighed for at redigere optagelser og gemme på bånd uden kvalitetstab. Rigtigt forstået? (jeg har en Pioneer DVR520 recorder der har DV-out, så det ville måske være en fordel)

Videolys: Er der grund til at gå efter dette?

Det skal kunne optage i 16:9, og p.t. går jeg efter Canon. Basismodellen i MV-serien hedder MV900 til ca. 2200 kr., og topmodellen MV960 til ca. 1000 kr. ekstra med DV-in, videolys, m.m. Der er tale om samme CCD, så spørgsmålet er om det kan betale sig at lægge differencen.

En anden Canon-model med det hele er MVX460 med større CCD (1/5'' vs. 1/6'') til ca. samme pris som MV960. Nogen der kender den?

Jeg har bl.a. læst anmeldelser på camcorderinfo.com, der virker rimeligt seriøse, og her synes jeg Canons kameraer får god omtale (i forhold til mine behov).



Redigeret af FordPrefect - 12-Juni-2006 kl. 10:20
Hilsen FordPrefect
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2006 kl. 10:30

Hej FordPrefect

DV-ind tror jeg ikke du får brug for. Hvorfor gemme det redigerede på et bånd til 75 kr, når du bare kan brænde en DVD til 5 kr istedet. Jeg gemmer dog original-optagelserne (sletter ikke mine bånd, men køber nye når der mangler plads).

Iøvrigt er det rigtigt nok at DV - DV er en digital overførsel, men inde i din Pioneer ligger det ikke gemt som DV men som MPEG2. Og det er et lille kvalitetstab når man konverterer frem og tilbage imellem standarder (selvom de begge er digitale).

Så glem DV-ind på kameraet. Overfør optagelser via DV til recorderen i HQ kvalitet. Klip det sammen, og brænd resultatet på et par DVD'er bagefter (en ekstra for backup).

Det er en god idé at gå efter et kamera med ægte 16:9 optagelser.

Videolys. Det æder meget batteri, så dem skal du også have ekstra af (det bør du muligvis gøre aligevel). Videolys er udemærket til et bryllup, hvis brudevalsen foregår i mørke. Eller hvis man skal filme lidt udenfor sommerhuset en mørk aften. Det rækker dog ikke så langt, så skal man filme i mørke omgivelser bør man sætte rigtigt lys istedet.

Så gå evt. efter basis modellen, og brug nogle af de sparede penge på ekstra batteri. En god taske. En portion bånd o.lign.

Er der en ekstern lader til sådan en model?  Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at kigge efter noget andet. Det er en uundværlig detalje, at kunne lade et batteri op mens man filmer videre med et andet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2006 kl. 10:59
Hej Lars

Tak for hurtigt (!) svar.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

DV-ind tror jeg ikke du får brug for. Hvorfor gemme det redigerede på et bånd til 75 kr, når du bare kan brænde en DVD til 5 kr istedet. Jeg gemmer dog original-optagelserne (sletter ikke mine bånd, men køber nye når der mangler plads).

Jeg har det også bedst med at gemme originalbåndene - jeg har ikke rigtig tiltro til en brændt dvd til vigtigt materiale, derfor tænkte jeg man kunne spare plads ved at redigere dem direkte - men hvis der sker kvalitetsforringelse på recorderen er det ikke noget værd.

Jeg tror jeg holder videolyset ude af betragtninger - dit eksempel med brylluppet var meget godt: Udover batteriforbruget kan det være belastende nok i forvejen når nogen optager med videokamera.

Ifølge specs har den 'night mode (2 lux)' - gad vide om det kan bruges til noget...

Vedr. lader er den indbygget, så det må jeg lige overveje (men jeg kan vel altid købe ekstra lader & batteri hvis behovet opstår)

Jeg er åben for forslag, så anbefalinger er (selvfølgelig) meget velkomne.

Hilsen FordPrefect
Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2006 kl. 11:43

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Hej Lars


Vedr. lader er den indbygget, så det må jeg lige overveje (men jeg kan vel altid købe ekstra lader & batteri hvis behovet opstår)

Jeg er åben for forslag, så anbefalinger er (selvfølgelig) meget velkomne.


Du bør undersøge om det er muligt at købe en lader ved siden af inden du køber,
 tro mig du vil komme til at skulle filme ligesom battrierne er flade, børn venter ikke på at kameraet har strøm



Redigeret af stigc - 12-Juni-2006 kl. 11:44
Stig

Blot min ringe mening !
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu