recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver til kommende surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny receiver til kommende surround?

 Besvar Besvar Side  <1 141516
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 12:49
Der må jeg være dig svar skyldig.

Men uden at have læst dokumentet (har læst lidt, men ikke forstået Smile), så tror jeg at du kan finde svar her:

Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 14:31
Er det for sent at sige at jeg tænkte på "reflektioner" da jeg sagde "efterklang" tidligere?

Op til nu har jeg kaldt efterklang for "decay"..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Er det for sent at sige at jeg tænkte på "reflektioner" da jeg sagde "efterklang" tidligere?

Op til nu har jeg kaldt efterklang for "decay"..


Alt for sent
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 15:12
Åh pis os'
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Åh pis os'


du trænger til en huskekage den kan fætteren gi dig
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 16:49
Har denne diskussion ikke været i en identisk udgave i en anden tråd?
 
Det er lidt ærgeligt at der bliver rodet lidt rundt i begreberne og noget af det basale for så bliver der snakket helt forbi hinanden.
 
Mht. rumkorrektion er man nødt til at betragte to forskellige områder for sig (som andre har været inde på): Under transition frequency (300-500hz) og over transition. Du kan stort set ikke konkludere én ting omkring rumkorrektion som vil gælde for begge områder. Når man skimmer tråden bliver der ikke taget højde for hvilken del der snakkes om når der kommer et "Det er ikke rigtigt" bagefter og så er der dømt kaos.
 
Det er min forståelse at under transistion kan korrektion:
 - Forbedre efterklang
 - Forbedre dips/peaks
    - Nogle dips kan ikke forbedre hvis det er sket pga SBIR issues
 
Over transition kan korrektion:
 - Optimere target kurven. Dette har stor betydning for det endelige resultat.
 - Kan MÅSKE korrigere små dips/peaks. Om det skal korrigeres kan kun vurderes ud fra selvstændig tænkning og lytning.
 - Ikke forbedre efterklang
 
Så kort sagt: Under transition prøver man at fjerne rummets påvirkning og over transition prøver man overordnet set at ændre på højttaleren.
 
Jeg er på ingen måde enig i, at man ikke skal gøre noget ved signalet over 800hz. Det synes jeg ikke der er noget forkert i overhovedet og det gør netop resultatet "korrekt" ved at benytte det target der bliver brugt i screening rooms verden over.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 20:52
Jeg er meget enig med dig Jonas. Det var fint du lige kunne summe det hele op,

Og jeg skal nok prøve og være mere præcis i fremtidige debatter.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 
 - Optimere target kurven. Dette har stor betydning for det endelige resultat.

Jeg er overordnet set enig med din opsummering. Dette punkt er dér hvor vi nok aldrig bliver enige. Forudsat at højttaleren er designet til at være lineær i et lyddødt rum (hvilket jeg anerkender alle ikke er), så vil den i et vellydende rum lyde godt, og "optimering" af targetkurven er mere en smags-justering end det er en forbedring af noget.

Jeg kan ikke påstå at jeg har fuldstændig tilbundsgående forståelse for hvad det er der sker, men jeg har fra flere kilder fået forståelsen af at den primære årsag til at tilsyneladende identiske target-kurver fra to forskellige højttalere kan lyde meget forskelligt, er forskellig powerrespons. En uensartet powerrespons vil opleves forskelligt, selv om du kan måle en fuldstændigt perfekt targetkurve i lyttepositionen. Jeg kan gå med til at det på grund af dette kan være en fordel at justere på gengivelsen, til man subjektivt synes man når et bedre resultat, men så mener jeg dybest set man burde korrigere direkte i en manuel EQ, i stedet for at lade noget automatik tage over. 

Måske skal vi gradbøje udtalelsen til at AUTOMATISK EQ over transition frequency er ubrugeligt. Problemet er, at uanset hvor dygtigt og præcist vi måler, så kan vi ikke ud fra kurverne forudse hvordan det kommer til at lyde i praksis. Det vil sige at det er umuligt at definere en target-kurve på forhånd, som lyder bedst i alle situationer, for den optimale target-kurve er defineret af det enkelte rum.

MIN påstand er så, at hvis rummets efterklang er nogenlunde ensartet, og højttaleren er lineær med god powerrespons, så er dét man får I PRAKSIS en god lyd, og så vil man bare sovse rundt i subjektive vurderinger og ændre på targetkurven hele tiden, fordi forskelligt materiale opfører sig forskelligt.

Hvis jeg skal give Bertel og Thomas noget kredit, så er det at de (I) netop er nået frem til dén konklusion at target-kurven er noget der defineres i det enkelte rum, og ikke kan fastsættes på forhånd. JEG mener så bare at den optimale targetkurve, det er i mindre grad hvad jeg subjektivt kan justere mig frem til (lige så lidt som at jeg ville bryde mig om at justere et billede indtil jeg selv synes det er "pænt"). Den optimale targetkurve mener jeg er sådan som det lyder når du sætter en god højttaler i et godt rum. Kildematerialet er alligevel mixet i rum med meget forskellig lyd - MEGET mere forskelligt end forskellen i de target-kurver I sidder og leger med... Især når vi taler om musik, film er noget mere standardiseret men rummene er stadig forskellige. Alene derfor mener jeg det er fuldstændigt håbløst at sidde og fluekneppe med om 1-3 kHz skal hæves 1 dB eller ej. Men det bliver vi nok aldrig enige om.

Iøvrigt vil jeg gerne indskyde, hvis det skulle være uklart, at jeg på intet tidspunkt har ønsket at kritisere Diraq systemet, som jeg har indtryk af er et glimrende EQ system. Jeg synes dog bare at det bliver så avanceret og subjektivt i brug, at man lige så godt kunne tage skridtet fuldt ud og bruge en manuel parametrisk EQ, og have fuld kontrol.

Især når vi begynder at tale om kategorisk dårlige rum, hvor folk argumenterer for at noget EQ kan formindske skaderne, der hvor man ikke ønsker at forbedre akustikken. Jeg vil påstå at jo ringere akustikken er, jo mere misvisende er den målte frekvenskurve i forhold til den oplevede lyd. Og så mener jeg at frekvenskurven faktisk forstyrrer mere end den gavner, fordi det kræver "balls" at justere til en lyd der subjektivt lyder bedst, hvis man kan se på frekvenskurven at det ser skævt ud. Selv med nogle bevidste valg, vil vi gerne have at frekvenskurven ser "pæn" ud. Derfor vil vi psykologisk gerne kombinere de to ting - det vi oplever, og det vi måler. Men hele argumentet er baseret på at det subjektive overtrumfer det målte - så i den situation, hvorfor så overhovedet måle? (i andet end bassen). 

Jeg mener med andre ord at hvis man oplever at det lyder dårligt i området over 500 Hz, når du sætter en god højttaler ind i et rum, så skal du lægge måleudstyret fra dig, bruge ørerne og de redskaber der er til rådighed, og justere indtil man synes det lyder så godt det kan - og så lade det være ved dét. Det giver alligevel ikke mening at jagte perfektion i et dårligt rum.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2014 kl. 11:03
"Jeg synes dog bare at det bliver så avanceret og subjektivt i brug, at man lige så godt kunne tage skridtet fuldt ud og bruge en manuel parametrisk EQ, og have fuld kontrol."

Dirac er det mest simple rumkorrektion jeg har brugt, og samtidigt det mest vellyddende. Jeg kan ikke rigtig se hvad en parametrisk EQ kan gøre, som Dirac ikke kan. Efter min opfattelse kan Dirac lave en mere jævn kurve end hvad der kan lade sig gøre med PEQ, pga den uhyre høje opløsning og regnekraft som er til rådighed. Dog har det ikke lykkedes mig og lave målinger efter Dirac filteret, som kan bekræfte dette. Men det burde og kunne lade sig gøre med programmet REW, hvis man ved hvordan dette sættes op korrekt.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2014 kl. 11:12
Desuden laver Dirac, som vist nok de eneste, en "Impulse response correction", hvad det så end er ;-) Men jeg går ud fra dette er en af årsagerne til Dirac lyder bedre end gennemsnittet. De reklamerer hvertfald meget for denne funktion.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2014 kl. 11:31
Jeg synes at den klart største fordel er måden man finder frem til den bedste target curve - det er faktisk ikke ved at kigge på kurverne men ved at lytte sig frem.

Jeg startede med at lave 4 lidt forskellige filtre og så kørte jeg en række musik numre igennem og fandt så frem til det/de filter jeg synes bedst om og gik så tilbage for at se hvordan de så ud. Så lavede jeg variationer af dem og til sidst sad den lige i skabet. Dermed får man et allround filter. Det samme kan man gøre ved film og så kan man bare swappe til film filtret når der skal ses film.

Man lader programmet "do its thing" og så prøver man sig frem. Og det lyder for mig ALTID bedre med et filter på end at det er slået fra. Ifølge svar fra diraC (Otto "C" ikke "Q" Wink) så lyder det som om at de er enige med dig, så mon ikke der bliver lavet EQ op til transition frequency og højttaler korrektion over?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2014 kl. 11:55
@Otto:
Vi er slet ikke så uenige som du måske tror :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 141516
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu