recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål vedr. Sony DCR-HC94
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål vedr. Sony DCR-HC94

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pkrarup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål vedr. Sony DCR-HC94
    Sendt: 20-Juni-2006 kl. 10:43

Har lige købt et Sony DCR-HC94, er nybegynder ind i Mini-DV, så jeg har et pat spørgsmål:

1) er det bedre at optage lyd i 2 x 12 bit stereo (=24 bit?) eller 1 x 16 bit stereo?

2) Er der forskel i kvaliteten af de DV-kabler (I-Link) jeg skal koble kameraet til Pioneer DVR630H og betyder det noget for overførselen.

3) kan man high speed kopierer fra Sony DCR-HC94 til Pioneer DVR630H

Håber der er nogle der kan hjælpe. På forhånd TAK

Pkrarup

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 01:47

Hej Pkrarup,

Oprindeligt skrevet af pkrarup pkrarup skrev:

1) er det bedre at optage lyd i 2 x 12 bit stereo (=24 bit?) eller 1 x 16 bit stereo?

Umiddelbart må 16 bit være det bedste (samme format som lyd CD'er), men fylder formentlig lidt mere. Enig i, at Sony ikke er til meget hjælp her

Oprindeligt skrevet af manual, side 61 manual, side 61 skrev:

Oprindeligt skrevet af pkrarup pkrarup skrev:

2) Er der forskel i kvaliteten af de DV-kabler (I-Link) jeg skal koble kameraet til Pioneer DVR630H og betyder det noget for overførselen.

Nej, overførslen sker digitalt - så enten fungerer det eller også gør det ikke. Dog kan der være forskel på hvor godt stik og kabler er svejset sammen - og nogle kabler er af bedre ledende materialer end andre (kan vise sig at øge kablets levetid).

Oprindeligt skrevet af pkrarup pkrarup skrev:

3) kan man high speed kopierer fra Sony DCR-HC94 til Pioneer DVR630H

Nej, jeg mener altid at overførsel fra mini-DV sker i 'real time' (uanset fabrikat og typen af enhed der overføres til - HDD/DVD, PC mv.).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
pkrarup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 12:00

Mange tak for gode og precise svar

pkrarup

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 12:35
Du må gerne fortælle lidt om den.Overvejer den selv.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2006 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej Pkrarup,

Oprindeligt skrevet af pkrarup pkrarup skrev:

1) er det bedre at optage lyd i 2 x 12 bit stereo (=24 bit?) eller 1 x 16 bit stereo?

Umiddelbart må 16 bit være det bedste (samme format som lyd CD'er), men fylder formentlig lidt mere. Enig i, at Sony ikke er til meget hjælp her

Oprindeligt skrevet af manual, side 61 manual, side 61 skrev:

Hej Pkrarup og laursen,

Jeg tror, at der mangler lidt forståelse og nok også et kig andetsteds i manualen, nemlig under audio-dubbing, kopiering af lyd til et bånd e.l.

For naturligvis er 16 bit bedre end 12. Og sampleraten er også 48 KHz ved 16 bit og kun 32 kHz ved 12 bit.* Så hvorfor ikke bare optage i den bedste kvalitet? 48 kHz er faktisk også lidt bedre end CD's 44,1 kHz.

Svaret er, at vælger man 12 bit giver DV-systemet mulighed for, at man senere kan tilføje lyd til en optagelse, endda i stereo og i selve kameraet. Den originale lyd bevares. Og det er derfor, at Sony skriver 2 stereolyde.

Så vil man optage og have bedst mulig lyd: Vælg 16BIT.
Vil man optage og senere kunne lægge anden lyd på fra de indbyggede mikrofoner, f.eks. musik eller kommentarer, så vælger man 12BIT - og gør det fra starten af.

Begge dele lyder okay - 12 bit minder kvalitetsmæssigt og teknisk set (i bitopløsning og samplingrate og derved frekvensgang) om vores digitale NICAM TV stereolyd.

Desuden fylder de to lydvarianter nøjagtigt lige meget på båndet, da 2 X 2 X 12 X 32 = 1 X 2 X 16 X 48. [spor, kanaler, bits pr. sample og samplerate i kHz] 

*mere på http://encyclopedia.thefreedictionary.com/DV



Redigeret af Carser - 21-Juni-2006 kl. 16:09
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
pkrarup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2006 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Du må gerne fortælle lidt om den.Overvejer den selv.


Har ikke brugt det så meget endnu, men lidt kan jeg fortælle. Har primært købt det til almindeligt amatør-familie optagelser. Valgte det fremfor model 96E, da eneste forskel er at 94E mangler DV-in og passthrough samt at DV-out sidder i docking stationen og var 500 kr. billigere.
Den første optagelse jeg lavede var præget af skygger i ansigterne samt lidt tamme farver. Men da jeg fik rette indstillingerne: 25P on (pseudo progressive), ændret hvid balance til outdoor, blev billedet meget bedre, men er stadig præget af "amatørfornemmelsen" når man ser det på TV. Det har efter Sony's eget udsagn mulighed for optagelse i ægte 16:9, ved ikke om det er helt rigtigt, men det ser sådan ud på mit Samsung 32M61, der selv skifter over når jeg afspiller fra Pioneer DVR-630H.
Formfactor helt i top, rimelig 2,7" 16:9 LCD-finder.
Overførsel til min Pioneer DVR630H foregår let med DV-kabel (ikke inkl.) man kan også streame til PC med medfølgende DV-USB kabel. Sony's software er ikke noget at råbe hurra for.
Konklusion so far: Det lever næsten op til mine forventninger, der nok var for høje - det trods alt kun et consumer MiniDV!
Man kan læse test af 96E på www.camcorderinfo.com (der er godt anmeldt)
Vil poste igen når jeg har brugt det noget mere

/Peter-Martin
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 14:57
Hej Peter-Martin,

Jeg har selv kig på DCR-HC94 og var oprindelig af den opfattelse at der er dansk-sproget menusystem på kameraet. Det er jeg så i mellemtiden kommet i tvivl om er rigtigt (faktisk er jeg nu af den overbevisning at der ikke er). Kan du afklare for mig om der er dansk menu eller ej? (formoder at du har købt det i Danmark?)

Carser, tak for præciseringen vedr. 12-bit kontra 16-bit optage-indstillingen 

/Lars


Redigeret af laursen - 26-Juni-2006 kl. 15:05
Redaktør, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 15:12

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Carser, tak for præciseringen vedr. 12-bit kontra 16-bit optage-indstillingen 

Det var så lidt.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
pkrarup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2006 kl. 12:15

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej Peter-Martin,

Jeg har selv kig på DCR-HC94 og var oprindelig af den opfattelse at der er dansk-sproget menusystem på kameraet. Det er jeg så i mellemtiden kommet i tvivl om er rigtigt (faktisk er jeg nu af den overbevisning at der ikke er). Kan du afklare for mig om der er dansk menu eller ej? (formoder at du har købt det i Danmark?)

Carser, tak for præciseringen vedr. 12-bit kontra 16-bit optage-indstillingen 

/Lars

Default menusprog er engelsk, har ikke set om man kan ændret det, da jeg tit synes det er lettere med engelsk da mange udtryk alligevel er engelske. Jeg tror ikke man kan ændre det, men jeg skal nok se efter (er ikke hjemme).

I øvrigt er jeg blevet mere og mere glad for det. Efter at jeg fik indstillet kameraet rigtigt producerer det SUPER video især synes jeg farverne er mættet korrekt og livagtigt. Der er stadig mange indstillinger jeg ikke har prøvet bla. cinema, der skulle give et mørkere billede ala biograffilm. Har i øvrigt pillet UV filter af (som jeg blev rådet til at købe) Linsen ér beskyttet i off!

Jeg kan kun anbefale det til andre, da også prisen er rimelig.

/Peter-Martin

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2006 kl. 12:28

 

 Hvis den indstilling der hedder cinema er det samme som hos Panasonic, så er det en indstilling man bruger hvis man vi optage i et format som kan vises på en 16:9 skærm uden at billedet bliver trukket ud. Bruger selv udelukkende kun det format.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Thomas D Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juli-2006
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2006 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af pkrarup pkrarup skrev:

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej Peter-Martin,

Jeg har selv kig på DCR-HC94 og var oprindelig af den opfattelse at der er dansk-sproget menusystem på kameraet. Det er jeg så i mellemtiden kommet i tvivl om er rigtigt (faktisk er jeg nu af den overbevisning at der ikke er). Kan du afklare for mig om der er dansk menu eller ej? (formoder at du har købt det i Danmark?)

Carser, tak for præciseringen vedr. 12-bit kontra 16-bit optage-indstillingen 

/Lars

Default menusprog er engelsk, har ikke set om man kan ændret det, da jeg tit synes det er lettere med engelsk da mange udtryk alligevel er engelske. Jeg tror ikke man kan ændre det, men jeg skal nok se efter (er ikke hjemme).

I øvrigt er jeg blevet mere og mere glad for det. Efter at jeg fik indstillet kameraet rigtigt producerer det SUPER video især synes jeg farverne er mættet korrekt og livagtigt. Der er stadig mange indstillinger jeg ikke har prøvet bla. cinema, der skulle give et mørkere billede ala biograffilm. Har i øvrigt pillet UV filter af (som jeg blev rådet til at købe) Linsen ér beskyttet i off!

Jeg kan kun anbefale det til andre, da også prisen er rimelig.

/Peter-Martin

Hej Peter

Kan du uddybe de indstillinger lidt?

Jeg har lige købt et magen til, men har ikke så forstand på at indstille det..

 

MVH
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu