recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 30" LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket30" LCD TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Emne: 30" LCD TV
    Sendt: 09-Juli-2004 kl. 12:14

Jeg har fingrende i et koreansk LCD TV til en fornuftig pris... men så bliver jeg jo i tvivl om hvorvidt data er "gode nok".

http://www.innoview.co.kr/tv/30inch.htm

Bl.a. responstiden (25mS) bekymrer mig. Og kontrast og lys er heller ikke for høje. Hvor meget lys er der egentlig på et standard 4:3 rør TV af nyere årgang?

/Lars

Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2004 kl. 12:21

Må man spørge hvad det koster?

Claus

Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2004 kl. 12:22

Ja da.

Omkring 15000

/LarsP

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2004 kl. 12:37

Hej LarsP

Jeg tror ikke man direkte kan sammenligne lys/kontrast imellem CRT og flad-tv.

Men et par gode råd:

Pas på med ikke at falde i svime over de billigste tilbud af ukendt asiatisk oprindelse. Om de er pengene værd vil jeg ikke afgøre, men de er ikke tilnærmelsesvis den kvalitet som de "rigtige" (men også meget dyrere) mærker sælger.

Køb ikke noget flad-tv, uden du har set og godkendt billed-kvaliteten. Vær helt sikker på, at du ved hvad det er for en kvalitet du får.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kaiser Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2004 kl. 14:54

Hej,

På HowStuffWorks hjemmeside er der en ret god artikel (sammen med en masse andre) om fordele og ulemper ved køb af TV. Se den her:

TV buying guide

Efter hvad jeg kan læse mig til, så er mange ting at tage stilling til, så man ikke risikerer at købe en Ferrari med fire Viborg-dæk...Billedet bliver altså ikke bedre end det signal der kommer ind, f.eks. hvis man kun har en stueantenne og slutter det til et HDTV bliver man måske nok lidt skuffet.

//Kaiser

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 10:31

Vores JVC LCD fladskærme har en response tid på 16 m/s, det fortæller hvor hurtigt skærmen går fra sort til hvidt eller omvendt. response tiden må på en 30" bestemt ikke være ringere end dette. Så går det helt galt.

Et almindeligt billedrørs TV er 250 cd/m2, hvor en god LCD ligger på ca. 500 cd/m2, men du kan ikke direkte sige at der så er mere lys i en LCD. Det er en anden teknik, og der skal være mere blus på lyspanelerne da de sidder bagved selve molekylerne, og på vores er tilsluttet de enkelte molekyler. Og på de billige såkaldte TFT skærme, er bliver molekylerne belyst bagfra ligesom hvis du havde sat en lampe direkte på. JVC's LCD skærme benytter IPS teknologien på 17" samt 23" den teknologi er stærk, da alle molekylerne ligger ens på række og lyset kan trænge igennem ensartet. Hvor på de billige med TFT eller TN teknologi, er der ikke system i molekylerne, de ligger rodet og det gør det svært for lyset at trænge igennem. derudover har de meget dårlig synsvinkel, da lyset ikke kan trænge ud i siderne.

På vores 26" og 32" LCD benytter vi MVA teknologien, her ligge molekylerne i 4 forskellige retninger, for at sikre så stor synsvinkel som mulig, og så gode farver ud i hjørnerne som muligt.

Det er vigtigt at man tjekker hvilket panel der bruges. Og igen må jeg sige hold jer til mærkevare leverandørerne, de benytter de nyeste paneler og på plasmaer de nyeste generationer.

 

Til top
LarsP Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 11:14

Jo, det er jo meget godt, men så må vi almindelige lønmodtagere nok vente 1 års tid endnu, ikk'? For prisen på en 32" JVC er ca. dobbelt så høj som en 30" Medion i Bilka. Jeg kan sagtens se forskel, men hvis kravet til en flad er... at den er flad, så opfyldes dette jo fint for ca. 14.000,-. Oven i købet har Medion'en en responstid på 16mS!!! Den mangler bare kontrast og intensitet og den lækre finish, som JVC'en har.

/LarsP

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 11:31

Ja hvis man er ligeglad med selve produktets kvalitet, så kan man nemt finde skærme billigt.

Man skal sætte skærmene op imod hinanden, og se denne response speed i funktion.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 12:05
Samsung lancerer nogle nye digitale fladskærmsfjernsyn, baseret på den "gamle" CRT-teknologi. Disse fylder kun lidt over 30 cm i dybden, har bedre billedkvalitet og koster 1/3 af LCD og plasma. Men desværre kommer de først næste år.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Vores JVC LCD fladskærme har en response tid på 16 m/s, det fortæller hvor hurtigt skærmen går fra sort til hvidt eller omvendt. response tiden må på en 30" bestemt ikke være ringere end dette. Så går det helt galt.

Hej Brian

Jeg spørger fordi jeg aldrig har set noget om det, men kan du sige hvor lang responstiden er på et CRT fjernsyn (af god kvalitet)?  Snakker vi her 0 mS eller  er der også en responstid der?

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
erimads Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2004 kl. 12:51

Hej.

Responce tid på et CRT TV er det der kaldes efterglød det er den tid som fosfor'en holder på lyset efter at strålen er gået over skærmen.

På et almindeligt TV ikke 100hz tv bør den være ca. 40 ms for at undgå flimmer. Eks. 25 hel billeder i sekundet 1000ms/25 = 40ms.

Ved 100hz TV kan den så være det halve.

/Erik

Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2004 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Ja hvis man er ligeglad med selve produktets kvalitet, så kan man nemt finde skærme billigt.

Man skal sætte skærmene op imod hinanden, og se denne response speed i funktion.

Helt rigtigt! Jeg står selv og skal købe en plasma-skærm og for et par måneder siden stod jeg i en Fona hvor de havde tre forskellige skærme kørende med FA-Cup finalen, hhv. Medion, LG og Philips. Det var tydeligt at Philips'en - som godt nok også var klart det dyreste - havde det mest rolige og bedste billed. Det var som om især LG'en "frøs" billedet et millisekund med korte mellemrum. Muligvis er det ikke noget man lægger mærke til når man ser på det dagligt, men det var da en interessant iagttagelse. Jeg har iøvrigt besluttet mig for at købe en Pioneer skærm, da den især til DVD-film er en del bedre end Philips'en.

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu