recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lave egen NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lave egen NAS

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2014 kl. 15:25
Prøv at kigge på unRaid
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2014 kl. 22:07
Jeg tilføjede lige en torrent via transmission og da den oprettede filer kørte Nas på 100% indtil den var færdig. Den timed også ud da den oprettede filer. Prøver med download station i morgen :)
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 07:43
og via download station trækker den godt 50 - 60% på samme fil, så ja, må vidst prøve rtorrent :-)
Til top
HQgeN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQgeN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 08:21
Så er den vist klaret :D Spændt på at høre hvad du siger til rtorrent. Husk også at installere rutorrent for at få webinterfacet :)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Har i nogle anbefalinger til at bygge en NAS der ikke bruger meget strøm?
Jeg lægger ud med lidt generelle betragtninger til hardware først.

I et hjemmesetup hvor du primært skal opbevare filer, streame lidt film fra din nas, have lidt billeder liggende og lave noget torrent vil det til enhver tid være netkortet i nas/serveren der er flaskehalsen. Glem alt om kraftfulde processorer, tonsvis af ram og lynhurtige diske når resultatet i sidste ende skal proppes ud gennem det relativt lille hul netkortet er. Dine filer kommer ikke hurtigere til eller fra nas/serveren fordi du har hurtigere diske, de skal alligevel vente på netkortet.

Hvis du i stedet har planer om at lave noget med store databaser, det kunne være et forum ala recordere eller måske har du planer om en webshop hvor folk skal kunne søge i lagerlister og den slags, så giver det god mening med en kraftfuld processor, masser af ram og lynhurtige diske. Lige pludselig har du en situation hvor serveren skal arbejde med store mængder data, sortere dem, plukke de rigtige data ud og lave det om til en pæn webside. I den situation er det netkortet der venter på at processoren bliver færdig med at lave den webside der skal vises, dvs. det er processor, ram og diske der er flaskehalsen, ikke netkortet.

Så til en hjemmeserver med det forbrugsmønster sådan en nu engang har kan du sagtens nøjes med en sløv atom cpu og nogle ikke alt for hurtige diske, de kan sagtens nå at sende og modtage de data netkortet magter at levere.

Hvis du vil bygge selv, så start med at kigge efter et bundkort med mange sata porte. Det er ikke så vigtigt om det er sata 300 eller sata 600, men det er tosset at vælge et bundkort med kun 2 eller 4 sata porte når nu du for næsten samme pris kan få dem med 6 stk.

Processormæssigt ville jeg idag vælge en i3 frem for en atom. En atom er rigeligt til en hjemmeserver/nas, men du kan idag få en i3 til samme pris, måske endda billigere og tomgangsforbruget for en i3 og en atom er ens. Under fuld load bruger en i3 mere strøm end en atom, til gengæld bliver den færdig med opgaven væsentligt hurtigere. Så en i3 kan det samme som en atom i det daglige, både prismæssigt og forbrugsmæssigt, men har flere bøffer at spille med hvis der skulle blive brug for det.

Raid eller ikke raid? Performancemæssigt gør det ingen forskel pga det der med netkortet som flaskehals. Hvis du er nervøs for at der stryger en disk kan det være rart med raid, men hvis det er virkeligt værdifulde data du har på serveren vil jeg anbefale en rigtig backup. Raid hjælper KUN hvis en disk dør, det hjælper ikke hvis du får trykket delete på de forkerte filer eller der er fejl i filerne, så lad være med at forveksle raid med backup.

Prismæssigt bliver selvbyg typisk først rentabelt hvis du har 4 diske eller flere, ihvertfald hvis du bygger med nye stumper. Investeringen i bundkort, ram, cpu, kabinet løber typisk op i noget der er dyrere end en 2 disk nas fra synology eller qnap, men billigere end en 4 disk løsning fra de samme firmaer. Så du skal op i 4-6 diske før det bliver en økonomisk fordel at bygge selv.

Rent praktisk er det klart mere udfordrende at bygge selv. Du har større fleksibilitet og du får mulighed for at skræddersy tingene præcis som du ønsker dem. Hvis du er den nørdede type kan du se det som en fordel. Hvis du er "plug and play" typen kan det være irriterende at du selv skal bøvle med tingene.
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 10:44
Okay god god forklaring. Vil det så sige jeg ku hente lidt på mit nuværende netværks opsætning? Altså forbindelses punkt, som router. Jeg har en netgear cg3000 som router.

jeg overvejer stadig at når jeg skal udvide jeg måske ryger i noget selvbyg, hvis jeg alligevel skal op i noget 4 bays. Kan dog lide begge løsninger, enten byg selv eller købe færdig, bare produktet er i orden :-)
Til top
akafester Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2011
Sted: Farum
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér akafester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 11:01
Hvis du vil bygge selv kan XPenology anbefales. Det er Synology DSM taget open source. De understøtter temmeligt meget hardware og det er temmeligt nemt at sætte op. 
Der kan bygges en kraftig og alsidig NAS hvis man gider og lege lidt med det.
TX-P55VT60 - 2xPS3 - PS4 - Onkyo TX-NR 515 - Synology DS415+ - AppleTV 4 - iPhone 6S
Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2014 kl. 16:37
Jeg har en hjemme bygget NAS, som består af et Atom bundkort med 2gb ram, og 3 diske på 8tb ialt, det kører med en windows 7, som jeg så til går via Remote desktop. Der kører utorrentz, Logitech media server, og noget backup til One.com på den, og der streames til en Popcorn Hour C200, og et par wd tv liv bokse, og det kører meget fint uden nogen problemer. Jeg havde en Synology NAS før denne, men blev træt af Torrentz klienten, og tabet af 2 diske, så lavede jeg denne for 1200,-
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu