recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby atmosfæren i hjemmebioen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby atmosfæren i hjemmebioen

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 01:09
Jeg har nogle praktiske spørgsmål til dette, som nogen måske kan svare hurtigt og let på:

 - Alle højttalere kræver vel stadig deres egen udgang, så hvordan i verden kan en almindelig receiver have plads til flere udgange? De ser jo ud til at være proppet nok i forvejen bagpå.

 - Kan en almindelig forstærker eller receiver virkelig have kræfter nok til SÅ mange højttalere? Jeg troede, at det var at presse selv de "stærke" receivere, hvis man kørte 11.2; alt efter højttalerne selvfølgelig.

 - Er der egentlig lavet andet end indbyggede højttalere, når vi taler højttalere i loftet? Jeg mindes ikke, at f.eks. Hifi-klubbens mest kendte mærker har loftbeslag til deres mindre højttalere. Dette kan selvfølgelig lige tjekkes hehe
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Jeg har nogle praktiske spørgsmål til dette, som nogen måske kan svare hurtigt og let på:

 - Alle højttalere kræver vel stadig deres egen udgang, så hvordan i verden kan en almindelig receiver have plads til flere udgange? De ser jo ud til at være proppet nok i forvejen bagpå.

Det synes jeg faktisk ikke er så slemt længere, de fleste er begyndt at reducere antallet af analoge video-tilslutninger, og det giver faktisk en del ekstra plads.

Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

 - Kan en almindelig forstærker eller receiver virkelig have kræfter nok til SÅ mange højttalere? Jeg troede, at det var at presse selv de "stærke" receivere, hvis man kørte 11.2; alt efter højttalerne selvfølgelig.

For det første, så afhænger det naturligvis af modellen, men derudover så er der ingen tvivl om at med så mange højttalere er det en fordel med separate effekt-forstærkere, om ikke andet så til nogle af højttalerne. Med dét sagt, så er problemet med at trække alle kanaler samtidigt efter min mening blevet blæst lidt for meget op, fordi en del anmeldere ikke forstår at fortolke, eller alternativt at formidle de måleresultater de får. At en receiver går i protection når man trækker en jævn belastning på alle kanaler, er ikke det samme som at den er løbet tør for kræfter. Men som sagt, jeg er enig i at det stiller store krav at trække så mange højttalere, og jeg ville personligt aldrig gøre det med én integreret receiver.

Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

 - Er der egentlig lavet andet end indbyggede højttalere, når vi taler højttalere i loftet? Jeg mindes ikke, at f.eks. Hifi-klubbens mest kendte mærker har loftbeslag til deres mindre højttalere. Dette kan selvfølgelig lige tjekkes hehe

Jeg tror ikke der er så mange producenter (endnu?) der har forberedt sig på den placering nej - men eftersom højttalerne skal spille lige ned, så kan du jo bare bruge et vægbeslag, hvis det er dét der er problemet. Men ja jeg forestiller mig at de fleste Atmos installationer bliver lavet med indbygningshøjttalere, det er klart dét der giver mest mening, og så kan man jo iøvrigt lige lave et akustik-loft så man får ordentlig lyd også, nu man er i gang... Jeg gætter på at det er de færreste der installerer Atmos i en almindelig stue, flertallet vil nok være dedikerede rum, og i mange af disse bliver der i forvejen lavet et nedsænket loft, hvor der er masser af plads til højttalere ovenover.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 21:38
Der er faktisk også noget snak om en slags pseudo Atos, hvor Atmos højttalerne "beamer" op i loftet nedfra. Det er knapt så stue fjendtligt, men om det virker efter hensigten, det vil tiden vise.

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Home/Speakers/Elite+Speakers/Turn+your+Home+into+a+Home+Theater 


Til top
chr1213 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér chr1213 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2014 kl. 14:49
Denon kommer også med HDMI 2,0 og Atmos
http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x4100w-surround-receiver-71459/
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2014 kl. 10:52
Har lige læst noget lidt skuffende og forundrende:

Dolby havde holdt en demonstration af deres specielle Atmos højttalere med et soundtrack, som dog ikke var helt redigeret færdig. De heldige, der fik lov til at opleve det, kunne få lov til at sammenligne det med en demonstration, uden Atmos højttalere, men hvor der sad højttalere i loftet i stedet. Det skuffende og forundrende er for mig at alle dem, som skrev om det, foretrak Atmos højttalere frem for lofthøjttalere. Om Dolby med vilje har forringet demonstrationen med lofthøjttalerne tør jeg ikke gætte på, men jeg undrer mig i hvert fald.

Jeg havde lige set frem til at sende kæresten på en hyggetur med veninderne, så der magisk var groet højttalere ud af loftet til hun kom hjem... Uden jeg havde noget med det at gøre naturligvis...
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2014 kl. 10:59
Avforums har fået en demo af Dolby Atmos Home Edition

Der fortæller de om oplevelserne: De synes at Atmos HT'erne gør det godt, men ikke nær så godt som lofthøjtalerne.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2014 kl. 19:36
Hmm så må vi have læst forskellige tråde, for jeg læste netop det modsatte.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu