recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Èn strømforsyning til flere apparater?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Èn strømforsyning til flere apparater?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 14:54
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 20:09
Check lige om dit LED bånd også bruger den strøm der er angivet, da det er Kinesere der laver dem, er sanheden ikke altid den på skrift.

Har selv  købt 210 Meter 5050 warm hvid direkte fra fabrik, er i en fantastisk kvalitet, men skulle bruge 14.4W/ meter, men 5M bruger 3.6A ca 43w, ved 12v.
-Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af EA EA skrev:

Er det forståeligt???


Ja.

Men var jeg nu dig, ville jeg placere det således:

12V -> Sikring -> kraftigt kabel -> Controller -> Lysdioder

Og så ville jeg placere controlleren i midten af lysdiodestrengene, så det så sådan her ud:

1m lysdioder - kabel - 1m lysdioder - kabel - controller - kabel - 1m lysdioder - kabel - 1m lysdioder.
Så er du nemlig fri for at al strømmen til dioderne trækkes gennem det første kabel (og printbanerne) og du får heller ikke så stort et spændigsfald til de yderste dioder.

Herefter ville jeg tænde lysdioderne på fuldt blus, måle hvor meget strøm de tager og så rate sikringen til cirka 20% over den strøm.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-September-2010
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af EA EA skrev:

Er det forståeligt???


Ja.

Men var jeg nu dig, ville jeg placere det således:

12V -> Sikring -> kraftigt kabel -> Controller -> Lysdioder

Og så ville jeg placere controlleren i midten af lysdiodestrengene, så det så sådan her ud:

1m lysdioder - kabel - 1m lysdioder - kabel - controller - kabel - 1m lysdioder - kabel - 1m lysdioder.
Så er du nemlig fri for at al strømmen til dioderne trækkes gennem det første kabel (og printbanerne) og du får heller ikke så stort et spændigsfald til de yderste dioder.

Herefter ville jeg tænde lysdioderne på fuldt blus, måle hvor meget strøm de tager og så rate sikringen til cirka 20% over den strøm.

Klaus


Ja, det er også sådan en løsning jeg er ved at nærme mig. Jeg har dog ikke mulighed for at placere controlleren i midten.
Jeg tænker det ender sådan:

- PSU
- Sikring
- 7m 2*1,5mm2 kabel
- Controller
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder

Det må bliv løsningen jeg arbejder videre med. Det skal selvfølelig godkendes af den lokale elektriker inden jeg montere det.
Jeg har også mulighed for at skifte LED båndet ud til nogen med kun 30 LED/m. Det er jo en halvering af strøforbruget.

Jeg har i øvrigt bestilt sikringsboks samt 0,75mm2 kabel til alle de andre apparater så det ikke ender i bål og brand Det burde være rigeligt til de korte træk. (0,5-1,5m)

Redigeret af EA - 10-August-2014 kl. 21:33
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-September-2010
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Check lige om dit LED bånd også bruger den strøm der er angivet, da det er Kinesere der laver dem, er sanheden ikke altid den på skrift.

Har selv  købt 210 Meter 5050 warm hvid direkte fra fabrik, er i en fantastisk kvalitet, men skulle bruge 14.4W/ meter, men 5M bruger 3.6A ca 43w, ved 12v.
-Gigabyte


De bruger altså mindre end oplyst?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Check lige om dit LED bånd også bruger den strøm der er angivet, da det er Kinesere der laver dem, er sanheden ikke altid den på skrift.

Har selv  købt 210 Meter 5050 warm hvid direkte fra fabrik, er i en fantastisk kvalitet, men skulle bruge 14.4W/ meter, men 5M bruger 3.6A ca 43w, ved 12v.
-Gigabyte
Er det 210 meter i et stykke, som du selv klipper længder af?
Og de 5 meter, er det målt som en lang liste?
Jeg kunne forestille mig at spændingsfald over 5 meter er så stort at der ikke er 12V for enden af listen, så lysintensiteten falder over længden.  Wink
Har du mulighed for at måle spænding hvor liste slutter?

Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af EA EA skrev:

Jeg har dog ikke mulighed for at placere controlleren i midten.
Jeg tænker det ender sådan:

- PSU
- Sikring
- 7m 2*1,5mm2 kabel
- Controller
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder

Det må bliv løsningen jeg arbejder videre med. Det skal selvfølelig godkendes af den lokale elektriker inden jeg montere det.


Du kigger bare lige på den tynde printbane der udgør den fælles minus, når du lodder ledningen på den første stribe LED og spørger dig selv (og elektrikeren) om den let kan holde til 3,5A.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 22:34
Nej de 210m er i 5m ruller.
Og spændinfsfaldet over de 12v er 300mV.
Det er ikke synligt.
Vi var en del der skulle bruge led bånd, og så prøvede vi fra forskellige leverandører.
Vi har fundet en der levere en god kvalitet (ra værdi) og holder en pæn hvid farve, mange har en lilla, eller decideret grøn tint, de her har en varm, men ikke for rød farve, lidt gul.

Deres 3525 smd var til gængæld ikke så gode (lilla tint).

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-September-2010
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af EA EA skrev:

Jeg har dog ikke mulighed for at placere controlleren i midten.
Jeg tænker det ender sådan:

- PSU
- Sikring
- 7m 2*1,5mm2 kabel
- Controller
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder
- 1,5m 4*0,22mm2 RGB kabel
- 1m Dioder

Det må bliv løsningen jeg arbejder videre med. Det skal selvfølelig godkendes af den lokale elektriker inden jeg montere det.


Du kigger bare lige på den tynde printbane der udgør den fælles minus, når du lodder ledningen på den første stribe LED og spørger dig selv (og elektrikeren) om den let kan holde til 3,5A.....


Klaus


Hmmm, det tegner ikke godt. En halvering af dioderne vil hjælpe på det. Så snakker vi 1,7A...

Redigeret af EA - 10-August-2014 kl. 23:03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu