recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er det ulovligt/falsk markedsføring af Fona?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er det ulovligt/falsk markedsføring af Fona?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Captain Awesome Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-April-2010
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Captain Awesome Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er det ulovligt/falsk markedsføring af Fona?
    Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 17:40
Min iPad 3 er desværre lige gået i stykker og jeg leder derfor efter en ny. En kammerat skrev så til mig at han havde set at Fona havde rabat på iPad Air. Jeg kigger så på deres hjemmeside og de sælger iPad Air til samme pris som Apple. Altså hvad varen koster uden rabat. Det som jeg synes er lidt suspekt er at de samtidig f.eks. skriver ved 32GB udgaven uden 3G at man sparer 800kr.

Er det ikke pænt falsk markedsføring. Fordi man sparer jo ikke 800kr i forhold til normalprisen. Man sparer 800kr i forhold til hvad den originalt har kostet, men den koster jo netop ikke det mere så man sparer jo reelt set ikke noget. Er det virkelig lovligt sådan noget?
Til top
jbl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-November-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 17:56
Den er svær... Det er jo ikke forkert at de skriver en "før" og "efter " pris, for den er jo faldet i pris. Jeg ved ikke om der er nogle krav om at den skal være billigere end vejl. udsalgspris, før man må skrive "spar".
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 18:00
mener der er noget om at varer skal have været sat til salg til før prisen i x antal uger inden den nu spar pris
Til top
Captain Awesome Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-April-2010
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Captain Awesome Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af jbl jbl skrev:

Den er svær... Det er jo ikke forkert at de skriver en "før" og "efter " pris, for den er jo faldet i pris. Jeg ved ikke om der er nogle krav om at den skal være billigere end vejl. udsalgspris, før man må skrive "spar".


Problemet som jeg ser det er at de jo netop ikke skriver en før og efter pris, men at de skriver spar. Man sparer jo ikke noget da normalprisen/nyprisen jo er den samme. Hvis jeg skulle ud og købe samme vare til nyprisen, så ville jeg jo skulle betale helt det samme som hos Fona. Du kan jo netop ikke købe varen for 800kr mere noget sted. Er det noget med at når de bruger ordet spar, så er der frit slag i bolledejen, men når de bruger ordet rabat så er der regler for det? 
Til top
Captain Awesome Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-April-2010
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Captain Awesome Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

mener der er noget om at varer skal have været sat til salg til før prisen i x antal uger inden den nu spar pris


Det giver god mening, har jeg faktisk også hørt noget om. Så man kan reelt set bare sætte noget til salg med markatet spar, så længe man har haft varen stående til en anden pris et stykke tid.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 18:11
Mener også ligesom Hackerjac, at reglen er at varen skal ha været udbudt til førprisen i en periode, for at der må skrives en besparelse ved køb nu.

Fona slipper ikke for tiltale ved at undlade at oplyse førprisen. Den fremgår jo lissom af besparelsen.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 20:20
Hvis Fona reelt har haft en før pris på de 800kr ekstra, så er det ikke forkert, at skrive at man nu sparer 800kr.
Det afhænger jo ikke af, hvad vejledende udsalgspris er, eller andre butikker tager.

Dertil er det rigtigt, at førprisen skal have været i en periode, således at butikken ikke bare hæver prisen søndag og laver kampagne mandag.

Redigeret af aerik - 27-Oktober-2014 kl. 20:21
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2014 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

...Du kan jo netop ikke købe varen for 800kr mere noget sted.
Ahhrrr - så skidt da - du må gerne købe én af mig for 800kr mere ;-)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2014 kl. 17:14
Apples pris kan da ikke antages at være vejledende udsalgspris.

Jeg ser ikke noget problem i at Fona sælger den til én pris og har sat varen 800 kr. ned. Selvom en anden butik (Apple) sælger varen billigere.

Det er jo ikke ulovligt at have en højere pris end andre, selvom man skriver spar 800 kr.
Men det kræver selvfølgelig at varen hos Fona har været 800 kr dyrere, for at man kan spare 800 kr.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Status: Offline
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 10:46
Må jeg ikke henvise til vores kære Forbrugerombudsmand, som står for markedsføringssagerne...

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/vildledning/prismarkedsfoering
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu