recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af NAS til hjemmet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af NAS til hjemmet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Montydk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Montydk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af NAS til hjemmet
    Sendt: 11-November-2014 kl. 13:00
Hej alle sammen, jeg skal bruge en NAS eller lignende til at opbevare billeder, film og musik på hjemme netværket.
Den skal have ca. 3T være støjsvag eller bare være lille.

Jeg har kigget lidt på Seagate central, men hvad findes der af andre løsninger i samme stil?

Jeg ser frem til jeres gode forslag.
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:10
Er du ligeglad med raid, eller andre funktioner såsom downloadmanager, FTP server, XBMC osv, så er den sikkert et glimrende valg. Det er jo i og for sig bare en harddisk som du kan koble på netværket.
Til top
Montydk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Montydk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:16
Tak for svar, ja det er ikke så vigtigt lige nu.
Men jeg kører xbmc på en android tv boks som jeg meget gerne vil kunne bruge sammen med.
Evt. skulle jeg også kunne se film og billeder direkte fra mit samsung smart tv.
Er det et problem med Seagate central?
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:17
Hvis du skal bruge den til film forsvindner 3TB lynhurtigt og så kan det være meget dyrt at købe for billigt.

Sørg også for at tænke fejlscenarier ind hvor en disk går i stykker. Kan dine data genskabes, har du backup?

Jeg vil aldrig anbefale andet end minimum en 4 bays NAS med 1 disk fejltolerance, når vi snakker film - medmindre du selvfølgelig ved, at dit behov er meget begrænset - men nu er du advaret, for den slags har det med at gribe om sig.
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Hvis du skal bruge den til film forsvindner 3TB lynhurtigt og så kan det være meget dyrt at købe for billigt.

Sørg også for at tænke fejlscenarier ind hvor en disk går i stykker. Kan dine data genskabes, har du backup?

Jeg vil aldrig anbefale andet end minimum en 4 bays NAS med 1 disk fejltolerance, når vi snakker film - medmindre du selvfølgelig ved, at dit behov er meget begrænset - men nu er du advaret, for den slags har det med at gribe om sig.

Arh, det er da vist en sandhed med modifikationer. 3TB er da masser af plads, også til film, hvis hele din samling ikke består af fulde BD-rips. I ren 720p uden HD lydspor har du da plads til 100'vis af film inden du løber tør på 3TB.

Dertil er film til hjemmebrug vel for de færreste næppe kritisk nok til at lave store investeringer i større RAID løsninger. Hvis ikke OP har behov for andet end dumt lager, og ingen vigtige feriebilleder eller andet personligt som han er bange for at miste, så er en Seagate Central vel et fint valg?

Men du har ret. Det handler om at man lige gennemtænker det inden man hovedløst køber en for billig (lille) løsning.


Redigeret af Davidp - 11-November-2014 kl. 13:24
Til top
Montydk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Montydk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:35
Det er primært børnefilm som skal ligge på, og de fylder lige nu ca. 500GB så størrelsen er der tænkt på.
Men det var mere en et spørgsmål om der findes andre lignende muligheder.

Seagate central er en fin størrelse og kan gemmes godt.
Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:45
Vil klart anbefale Synology produkter.
Deres brugerflade er rigtig nem at bruge og har mange forskellige funktioner og brugsmuligheder.

Hvis du kan nøjes med 2 disk bays er DS214 et godt bud - ellers findes der også DS414 med 4 disk bays. 

Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Montydk Montydk skrev:

Det er primært børnefilm som skal ligge på, og de fylder lige nu ca. 500GB så størrelsen er der tænkt på.
Men det var mere en et spørgsmål om der findes andre lignende muligheder.

Seagate central er en fin størrelse og kan gemmes godt.

Western Digital laver My Cloud serien som er nogenlunde det samme som den Seagate du har kig på.

Derudover laver Qnap og Synology nogle gode 1-bay enheder hvor du selv kan sætte en harddisk i. Det kunne være en mulighed, såfremt du i fremtiden kunne tænke at replikere feriebilleder eller andet "op i skyen".
Til top
Montydk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Montydk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 14:17
Tak for jeres indputs, det gode ved Seagate er at den fylder ganske lidt, det gør my cloud og sen fra Synology ikke :-)
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 678
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2014 kl. 14:41
Når det kommer til opbevaring af større mængder data vil jeg i høj grad anbefale, at du overvejer, hvad det vil koste dig af tid, hvis din NAS står af.

Personligt ville jeg hellere købe mig en NAS med 2 disks og så køre RAID 1- bare for at have en sikkerhed, hvis den ene HD skulle stå af.

Jeg har selv ca. 2 TB data - primært film og musik liggende på min NAS og jeg tør slet ikke tænke på hvor meget tid jeg ville skulle bruge på, at rip'e og lægge det hele ind igen, hvis uheldet er ude.

Derfor har jeg foruden et RAID5 setup en cloud-kopi via CrashPlan.
Derudover har jeg 2 stk. eksterne disks, som begge to indeholder en 1:1 kopi af mine data.
Den ene ligger i en bankboks og den anden ligger derhjemme. Når jeg lige kan finde tid til en tur omkring banken, bytter jeg de to 1:1 kopier rundt, så jeg hele tiden har to nogenlunde opdaterede kopier udover min cloud-løsning.

Kald det overkill ... men hellere det end at skulle bruge tiden på at rip'e 300+ film 100+ sæsoner af div. serier igen (hvilket kan tage for evigt efter vi har fået børn). Og så har vi stort set nul risiko for, at miste vores familiebilleder fra de sidste 7-8 år.


Redigeret af Krjstoff - 19-November-2014 kl. 09:29
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Montydk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Montydk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 13:49
Hvis jeg nu skulle vælge Seagate Central, så skulle der vel ikke være noget galt i at tro at den skulle kunne streame til en adroid tv boks, med filtyber som avi, iso og mkv ??

Bare for at være sikker ???
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu