recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15" DIY passiv subwoofer projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15" DIY passiv subwoofer projekt

 Besvar Besvar Side  <1 101112
Forfatter
Besked
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2016 kl. 19:02
Jeg har ikke selv erfaring med DIY subs men dette her virker også interessant:
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 12:03
Genialt sideport ide haha.

Mht tuning, du skal bare sikre portstøjen er under kontrol og frekvensresponsen ikke er ujævn. Du kan vælge -3 og -6 db tuning i winisd så giver den kabinetvolume og så kan du tune videre derfra. 

Min PC blev lige reinstalleret så alle mine winisd filer er væk, har du en komplet liste WDR filer med alle drivere så kan jeg kigge på det?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg vækker lige denne tråd til live igen.

Jeg har nu haft mine subs i et års tid og er fuld ud tilfreds men jeg kunne alligevel godt tænke mig at eksperimentere lidt og overvejer derfor at prøve at lave dem portede.

Men jeg kan se at der er en del nye parametre at tage højde for nu. Der er portstørrelser, længder og tuningsfrekvenser hvilket jeg har 0 erfaring med.

Jeg har ikke planer om at lave helt store ombygninger, der skal enten bores 2 huller og sættes rør i eller der skal laves en firkantet åbning i siden, og det skal være muligt at lukke hullerne af igen i tilfælde af at det ikke lyder godt.

Jeg har prøvet at lege lidt med WinISD, men eftersom det også er første gang jeg leger med det er jeg også i tvivl om jeg gør det rigtige.

Tuningsfrekvensen har jeg sat til 20hz og jeg ved ikke om det er det optimale. Hvordan finder man ud af det? Jeg ligger lidt under den anbefalede volumen så har sat tuning lidt højere end hvad de skriver hos forhandleren

De skriver følgende på parts express:

Cabinet recommendations:
• Sealed 3.1 cubic ft. (net internal) with 3 lbs. of Acousta-Stuf polyfill, f3 of 35 Hz with a 0.707 Qtc alignment
• Vented 6.0 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) with 6 lbs. of Acousta-Stuf tuned to 18 Hz with two 4" diameter by 26" long flared ports for an f3 of 22 Hz. Larger cabinets and lower tuning frequencies are possible.




Først kommer min ide til slotted løsning. Jeg har ikke plads til at gøre subben højere men den må godt blive lidt bredere og derfor har jeg placeret porten i siden





Her er min portede løsning. Jeg tænker på at bruge 110mm pvc rør. Kan det passe at længden i WinISD er den samlede længde eller skal hvert rør være 93,5 cm? For så skal jeg vist ned i et 75mm rør hvis jeg skal undgå bøjninger





Jeg vil sætte stor pris på input

Ultimax driver filen til WinISD har jeg fundet online og den ligger her hvis der skulle være nogen der har lyst til at hjælpe med den del :-)  http://www.dropbox.com/s/i4mtk4cdpqs9q8a/DAYTON%20AUDIO%2015%20ULTIMAX.wdr?dl=0

På forhånd tak

Du skal ikke gå ned i 2 stk 75mm porte - det vil give port støj når du spille med stor effekt og dybt samtidig. 2 stk 110mm er faktisk ok.


Du vil vinde omkring 5 db ved omkring 30-35hz.

her er et billede ved maksimum output med filter for at begrænse Xmax (kørt lige til grænse af Xmax).

.....
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 09:30
Jeg tror nu alligevel at jeg går efter rør - er bange for at den smalle port vil give støj

Her er WDR af ultimax 15"

Jeg ved godt at det ikke er optimalt, men jeg har ikke tænkt mig at bygge nye kasser - bare tilføje porte til de eksisterende. Så måske lave nye optimale kasser engang i fremtiden hvis det bliver en success.

@Notfast Tak fordi du gav dig til det at teste! Vil det sige at 1300W er det maksimale enheden kan holde til i sådan en konstruktion?

Lige nu tænker jeg 2 rør på 75 cm - det giver en tuning på 23hz. De kommer godt nok til at rage lidt ud af kabinettet men det tænker jeg ikke gør noget? De bliver gemt i screenwall alligevel så de kan ikke ses



Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

<span style="line-height: 16.8px;">Jeg tror nu alligevel at jeg går efter rør - er bange for at den smalle port vil give støj</span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Her er WDR af ultimax 15"<div style="line-height: 16.8px;">http://www.dropbox.com/s/i4mtk4cdpqs9q8a/DAYTON%20AUDIO%2015%20ULTIMAX.wdr?dl=0<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Jeg ved godt at det ikke er optimalt, men jeg har ikke tænkt mig at bygge nye kasser - bare tilføje porte til de eksisterende. Så måske lave nye optimale kasser engang i fremtiden hvis det bliver en success.<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">@Notfast Tak fordi du gav dig til det at teste! Vil det sige at 1300W er det maksimale enheden kan holde til i sådan en konstruktion?<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">Lige nu tænker jeg 2 rør på 75 cm - det giver en tuning på 23hz. De kommer godt nok til at rage lidt ud af kabinettet men det tænker jeg ikke gør noget? De bliver gemt i screenwall alligevel så de kan ikke ses<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;">



Ja, 1300 watt ved 20hz (var det ikke din tuning?).

Jeg ville være ked af 75mm rør, du kan få port støj, men det sker ikke noget ved at prøve, bare du ved at du måske kommer til at gå en nummer op i størrelse.
.....
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

 
Ja, 1300 watt ved 20hz (var det ikke din tuning?).

Jeg ville være ked af 75mm rør, du kan få port støj, men det sker ikke noget ved at prøve, bare du ved at du måske kommer til at gå en nummer op i størrelse.

Fedt, jeg går også op i 110mm - der er ingen grund til at risikere portstøj.

For 20hz tuning skal jeg op i 1m rør. Det er heller ikke umuligt.

Mange tak for hjælpen 

Edit:

Lige en ting mere. Jeg får en "1st port resonance ved 170hz"

Subben er rullet godt af i det område men vil det have betydning? Og er der nogen regel for hvor tæt man må komme til delefrekvensen?


Redigeret af Berdel - 18-Juli-2016 kl. 11:44
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2016 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

 
Ja, 1300 watt ved 20hz (var det ikke din tuning?).

Jeg ville være ked af 75mm rør, du kan få port støj, men det sker ikke noget ved at prøve, bare du ved at du måske kommer til at gå en nummer op i størrelse.


Fedt, jeg går også op i 110mm - der er ingen grund til at risikere portstøj.

For 20hz tuning skal jeg op i 1m rør. Det er heller ikke umuligt.

Mange tak for hjælpen 

Edit:

Lige en ting mere. Jeg får en "1st port resonance ved 170hz"

Subben er rullet godt af i det område men vil det have betydning? Og er der nogen regel for hvor tæt man må komme til delefrekvensen?


En finger regl er 1 oktav fra dele frekvens. Dvs. det dobbelte af dele frekvensen og her er 24db/okt. at anbefale.

Jeg er ikke lige i nærheden af min PC ned winisd, så jeg kan ikke lige køre flere tal.
.....
Til top
Dannisemperfi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-April-2016
Sted: Viborg
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dannisemperfi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 02:23
Hej jeg stiller lige dig det same spørgsmål som til Vejrup.
Pga renovering af hus og lidt WAF er jeg nød til at bygge min kasse til en 15" ultimax om.
 
Den skal fylde ca det samme som et unnu 221 møbel.
 
altså 40 x 103 x 45.
Det får jeg til ca 182 liter.
 
Er det for meget til den enhed. Det bliver en lukket konstruktion.
 
Kan jeg få dig til at måle højden på din enhed? Er lidt nervøs for at min kasse er for lav.
 
Har malt på min d6 15" enhed, og den ville lige kunne fastgøres I en kasse med 40 cm I højden.
 
På forhånd tak.


Redigeret af Dannisemperfi - 03-August-2016 kl. 03:29
Til top
vasen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vasen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 09:01
En hurtig beregning i WinISD siger 177,6 liter for et Qtc på 0,71. Så 182 liter er nok ikke ved siden af. Parts-Express anbefaler godt nok knap 90liter med fyld. Hvad der lyder bedst skal jeg ikke kunne sige Smile
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Dannisemperfi Dannisemperfi skrev:


Hej jeg stiller lige dig det same spørgsmål som til Vejrup.
Pga renovering af hus og lidt WAF er jeg nød til at bygge min kasse til en 15" ultimax om.
 
Den skal fylde ca det samme som et unnu 221 møbel.
 
altså 40 x 103 x 45.
Det får jeg til ca 182 liter.
 
Er det for meget til den enhed. Det bliver en lukket konstruktion.
 
Kan jeg få dig til at måle højden på din enhed? Er lidt nervøs for at min kasse er for lav.
 
Har malt på min d6 15" enhed, og den ville lige kunne fastgøres I en kasse med 40 cm I højden.
 
På forhånd tak.



Ved at gøre kassen større får du bedre følsomhed, og en blødere afrulning.

Kasse opgivelserne er ofte mindst "normal anvendelige størrelse".
Det sælger bedre hvis det kan være mindre.
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 101112
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu