recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAC-newbie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAC-newbie

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DAC-newbie
    Sendt: 16-Januar-2015 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg ved så ikke heltom det gjorde tingene mere eller mindre overskuelige.. Smile


Om ikke andet var det informativt!

Takker...
Mvh. Jan
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2015 kl. 10:56
Jeg har ikke erfaring med aktive højttalere, har sådan nogle indbygget lydstyrkekontrol eller skal det ske på det signal de fodres med?

Hvis nu man kan skrue op og ned for lyden på højttalerne, så har du brug for en dac der leverer et liniesignal ud også kaldet fixed volume out eller fixed line out når du googler på engelske reviews. 

Hvis nu de aktive højttalere ikke har en volumenknap, så har du brug for en dac med variabel lydstyrke ud, kaldet variable volume out eller variable line out så du kan skrue lidt ned for lyden når du ikke har lyst til at høre musik for fuld skrald.

Den Aune X1 jeg linkede til på forrige side kan begge dele, når du vælger p-line styrer volumenknappen på fronten både output til højttalerne og til lyttebøfferne, vælger du line i stedet så styrer volumenknappen lydstyrken i lyttebøfferne, mens outputtet bagpå til forstærker/aktive højttalere er et fuldt liniesignal = fuld knald.

Jeg er personligt mest tilhænger af en dac med fast/fixed line out fordi jeg fodrer signalet ind i en forstærker hvor jeg efterfølgende kan skrue op og ned.

Tidligere brugte jeg forgængeren til den Aune X1 jeg har linket til mellem min pc og forstærker, det fungerede helt perfekt da den havde fixed line out så jeg kunne bruge volumen på forstærkeren til at afgøre hvor meget lyd jeg ville have ud af højttalerne og volumen på aune'n til at afgøre hvor meget lyd jeg ville have ud af lyttebøfferne.

Nu er aune'n flyttet ud på min arbejdsplads og fungerer som ren hovedtelefonforstærker, mens jeg herhjemme har anskaffet en http://www.mav-audio.com/base/product/tube_magic_d1 i plus udgave. Plus udgaven har ikke fixed output, kun variabelt, dvs. lydstyrken på phonostikkene bagpå følger lydstyrken i lyttebøfferne. Det er en lille smule besværligt idet jeg skal have lydstyrken på fuld knald på dac'en for at få et liniesignal over til forstærkeren når jeg bruger højttalere = jeg er nødt til at hive lyttebøfferne fra for ikke at hærge dem. Når jeg vil høre med lyttebøffer skruer jeg ned på dac'en og forstærkeren, plugger lyttebøfferne i og justerer på dac'en til lyden passer i lyttebøfferne. Det fungerer, men er lidt bøvlet.

Hvis nu dine kommende aktive højttalere ikke har volumenkontrol indbygget, enten direkte på højttalerne eller i en boks ved siden af, så har du brug for en dac med variabelt output. Ulempen er, at de færreste dac's har mulighed for at slukke output, dvs. hvis du vil høre musik i hovedtelefonerne på kvart lydstyrke, så får højttalerne også kvart lydstyrke med mindre du slukker for dem. 

Min anbefaling er, at du finder nogle aktive højttalere med lydstyrke eller en traditionel forstærker med lydstyrke plus et par passive højttalere så du nemt kan skrue ned for dem når du kun vil have lyd i hovedtelefonerne. Det betyder at du gerne vil have en dac med fast/fixed line output, så volumenkontrollen på dac'en kun styrer hovedtelefonudgangen på dac'en. På den måde kan du lade hovedtelefonerne sidde fast i dac'en og bare skrue op og ned i den udstrækning du har brug for.

Jeg ved så ikke heltom det gjorde tingene mere eller mindre overskuelige.. Smile
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2015 kl. 10:28
Dermed i øvrigt ikke sagt at dyrere nødvendigvis er bedre!

På trods af det flottere dimensionelle billede på Hegel valgte jeg rLink lydprofil til mit daværende setup...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2015 kl. 10:26
Sæt nogle beløb på, gør det altså lidt nemmere ;-)

Til det med dacs, så synes jeg bestemt jeg kunne høre forskel på en f.eks Arcam rLink og Hegel HD 12...

HD 12 havde meget mere dybde/luft i lydbillede - føles mere 3D agtig... Hvor rLink havde en fyldigere mellemtone, det var så sole klart at selv min kone kunne høre forskel, uden jeg fortalte hvad jeg gjorde...

rLink koster vel ca 1800 mod HD 12 6/7.000kr...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2015 kl. 03:32
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Valget af dac handler i min optik ikke om lyd (de er allesammen gode) men om features. Hvilke tilslutningsmuligheder har du brug for? Skal der være forstærker til hovedtelefon? Har du brug for at kunne skifte mellem forskellige inputs, hvis den fx. både skal kunne æde det digitale output fra din playstation og det fra din pc? Har du brug for at kunne skifte mellem inputs fra en fjernbetjening


I giver jo en, en masse at tænke på.
Jeg skal have lyd til et par endnu ikke besluttet aktive, ikke så store højtalere, og til et ordentligt par høretelefoner.

Men i fremtiden kan det da godt være at mit tv skal have noget lyd ud, så der kommer nok et andet behov der.

Men Strandvasker hvad vil du anbefale med mit nuværende behov?
Mvh. Jan
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2015 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Meeeen, der er tilsyneladende rigtig mange som faktisk kan høre stor forskel på lyden direkte fra en pc og lyden fra en DAC. Så vi skal nok have mere end en enkelt artikel og test fra Toms, vi skal nok også have andre lyttere på og vi skal nok have andre optagelser at lytte på.
Jeg kan sagtens høre forskel på sådan et lydkort fastmonteret på et bundkort og en ekstern dac, det er bare at skrue lidt op og nyde fraværet af sus og støj. Jeg bruger generelt meget krudt på at bygge støjsvage pc'er, så sus i højttalerne når der ikke er musik er absolut no-go. På min nevø's gamercomputer med overclocking og en milliard diske og blæsere er det nok ret ligegyldigt om lydkortet suser en smule.. Smile

Til gengæld er jeg ikke i stand til at høre forskel på mine forskellige dac's, heller ikke selv om en af dem er en 5-6000 kroners mhdt havana med rørbestykning og alle mulige specialudvalgte komponenter der skulle gøre alt ekstra lækkert.

Valget af dac handler i min optik ikke om lyd (de er allesammen gode) men om features. Hvilke tilslutningsmuligheder har du brug for? Skal der være forstærker til hovedtelefon? Har du brug for at kunne skifte mellem forskellige inputs, hvis den fx. både skal kunne æde det digitale output fra din playstation og det fra din pc? Har du brug for at kunne skifte mellem inputs fra en fjernbetjening? Har du brug for at output er et rent liniesignal eller er det federe hvis det er variabelt og har en volumenknap?

En af mine "forundringer", hvorfor hulen er der så få multiinput dac's der kan fjernbetjenes? Hvis man fx. tager sådan en Cambridge DacMagic som hifiklubben solgte et bjerg af, den har digital1, digital2 og usb som input, dvs. man fx. kan tilslutte det digitale output fra en cdafspiller til digital1, outputtet fra playstation til digital2 og output fra pc'en til usb, det er snedigt nok, men i disse tider hvor alt andet kan fjernbetjenes, hvorfor hulen kan man så ikke også lige klare kildevalget på dac'en ovre fra sofaen nu man er igang - det er sguda ren stenalder at man skal hen og trykke på knappen på selve apparatet.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2015 kl. 22:52
Spændende artikel fra Toms. Og få er vel i tvivl om at der er et element af snakeoil i hifi-kredse.
Højttalere er ligeledes et godt sted at investere.

Meeeen, der er tilsyneladende rigtig mange som faktisk kan høre stor forskel på lyden direkte fra en pc og lyden fra en DAC. Så vi skal nok have mere end en enkelt artikel og test fra Toms, vi skal nok også have andre lyttere på og vi skal nok have andre optagelser at lytte på.

Dertil er der den journalistiske vinkel. 2$ eller 2000$. De kunne jo lige så godt have nævnt, at der formodentlig også sidder en chip til 2$ (eller to, en for hver kanal) i den dyre enhed. (+ alt det udenom)
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2015 kl. 11:36
Mit korte råd: vil du have bedre lyd så køb bedre højttalere! Hørbare forskelle på DAC er ikke demonstreret - se f.eks. her: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19.html

konklusionen er at der ikke er hørbar forskel mellem de 4 Dacs de testede: "Using world-class headphones, a $2 Realtek integrated audio codec could not be reliably distinguished from the $2000 Benchmark DAC2 HGC in a four-device round-up. Again, all four devices sounded great."
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2015 kl. 20:54
Belært af erfaringen kan det godt betale sig at give lidt mere for en dac med flere muligheder.

Jeg startede ud med en http://www.firestone-audio.eu/shop/products/allproductslisted/fubar2-mkii.php fordi jeg bare skulle bruge lyd ud af min computer. Det løste den helt fint, men den har kun en usb indgang og phono udgang, så da jeg noget tid senere fandt på at jeg gerne ville køre noget optisk kabel fra min pc i et rum til mit anlæg i stuen var jeg fucked..

Så købte jeg en dac med både usb og optisk indgang, det var perfekt indtil jeg kom i tanke om at jeg egentlig også gerne ville have noget til hovedtelefoner, hvilket den ikke havde.. Bummer!

En af mine favoritter er Aune X1 der er omtalt her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=638 dog modellen nyere end den jeg har. Det er en super kombination, den kan levere masser af lyd til lyttebøfferne, den kan fodres både med usb, optisk toslink, coax og har sågar også en klassisk analog indgang hvis du vil bruge den som ren hovedtelefonforstærker på et analogt anlæg. ..og så naturligvis en analog lydudgang der kan sluttes til en forstærker og højttalere.

Den kan købes hos http://hoved.myshopify.com/ som er en privat shop drevet af Claus bag hoved-fi.dk forummet, sådan omtrent verdens flinkeste fyr, det er ikke usædvanligt at han sender udstyr rundt til prøvelyt hos medlemmerne af forummet og den slags. Du kan dog også finde den på ebay fra Kina en anelse billigere, til gengæld risikerer du så at få told + gebyr og den slags oveni.

Anyway, pointen er, at efter en 5-6 dacs kan jeg sige at det indimellem godt kan betale sig at tænke lidt længere ud i fremtiden hvad angår muligheder i stedet for kun at kigge på lige netop det behov du har her og nu.Smile
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2015 kl. 11:05
Jeg har haft muligheden for at lytte til den lille Dragonfly 1.2, som der linkes til tidligere i tråden. Det var virkelig imponerende til prisen og en markant forbedring i forhold til et ellers glimrende lydkort. Den er også fleksibel hvis der lyttes til musik på arbejdet eller i tog m.m. hvor man har it grej med USB.
Jeg benyttede hovedtelefoner, halvtunge Sennheiser hd600, som jeg ellers ikke havde forventet at den ville drive så godt.
Denne løsning vil så bare kræve skift mellem jackstik til forstærker eller til hovedtelefoner.

Alternativet er en kombineret DAC/hovedtelefonforstærker eller brug af eksisterende anlægs hovedtelefonudgang.

Har man i forvejen godt anlæg eller gode hovedtelefoner vil jeg under alle omstændigheder anbefale en eller anden DAC løsning da prisen på gode DACs er faldet så meget at det er rigtig god value for money.

Til top
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2015 kl. 23:43
Mvh. Jan
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2015 kl. 22:49
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu