recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med WI-FI roaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problemer med WI-FI roaming

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

Men mine devices, telefoner og tablets kan ikke finde ud af at roame mellem dem

Du bør køre med samme SSID og encryption/password på alle Access Points, hvis du vil kunne roame imellem dem uden problemer. Men de skal selvfølgelig køre på hver sin kanal.
Selve roamingen håndteres af klienten, og ikke af Access Pointet. Derfor skal du, hvis muligt, justere på aggressiviteten af roaming på klienterne.
Det kan man på Windows, men du vil nok finde enheder hvor det ikke er til at justere på.
Men pointen er at det er klienten der afgør hvornår der roames.
Så forslag om at skrue sendestyrken ned på de enkelte Access Points kan være rigtig god.
Hermed tvinges klienten til at roame tidligere.
Ideen med at køre med forskellige SSID er ikke god, da klienten først skifter til en anden SSID når signalet på det i forvejen tilsluttede, er så dårligt at det ikke længere  kan bruges.
Klienten bliver derfor hængende i det yderste af neglene, mens den leder efter et bedre signal fra et alternativt Access Point med samme SSID.
Det er min overbevisning at dit WiFi udstyr er udmærket, du skal blot tweake dine klienter hvis det er muligt.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 15:50
Min erfaring siger mig at det ikke kun er klienten som har noget at sige i dette samspil.

Jeg har oplevet at det var umuligt at roome imellem nogle typer udstyr med min Nexus 7 og andre klienter oplevede jeg samme problem på. Men samme klient udstyr roomer perfekt med eksempelvis Ubiquiti på mit arbejde.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 16:18
På konsumudstyr har jeg endnu ikke oplevet at APet har en finger med i spillet i forbindelse med roaming.
Men på dit job kan det måske tænkes at der sidder en central controller, som har mulighed for at flytte rundt på klienterne, i forbindelse med f.eks. load-balancering.
Men så er vi ovre i enterprise WiFI som ikke kan sammenlignes med hjemmeløsninger til kr. 400,-
I et hjemmesetup kender APerne ikke noget til hinanden, og vil derfor ikke deltage aktivt i klient-overdragelse mellem APer.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

De var begge sat op med samme SSID, kryptering og password, men på forskellige kanaler.
Hvilke kanaler benytter du til de to? Har du valgt kanaler der ligger tæt på hinanden eller holder du dig til kanal 1, 6 eller 11?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

I lang tid har jeg haft 2 ens wifi routere (DLINK DIR-655) i hver sin ende af huset for at opnå bedst dækning.


Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor placerede du ikke en i midten af huset?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Dammark Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dammark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 22:46
Jeg kører på channel 6 og 11
// Sebastian Dammark
www.dammark.net
Til top
Dammark Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dammark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Dammark Dammark skrev:

I lang tid har jeg haft 2 ens wifi routere (DLINK DIR-655) i hver sin ende af huset for at opnå bedst dækning.


Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor placerede du ikke en i midten af huset?

Klaus

Fordi det vil se så dumt ud med PS3, NAS, TV og Sonos stående inde midt i huset.
Hvis den stod midt i huset ville det medføre rigtig meget kabelføring.
// Sebastian Dammark
www.dammark.net
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 23:01

Der er jo ingen der siger at alt skal sættes til routerne?

Anyhow, du skriver at du har haft det sat op sådan i lang tid. Er det et problem der har været der hele tiden, eller er det kommet senere?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Dammark Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dammark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2015 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Der er jo ingen der siger at alt skal sættes til routerne?

Anyhow, du skriver at du har haft det sat op sådan i lang tid. Er det et problem der har været der hele tiden, eller er det kommet senere?

Klaus

Hvilket af følgende ting vil du ikke sætte direkte til routerne ?  PS3, NAS, TV og Sonos

Problemet har altid været der.
// Sebastian Dammark
www.dammark.net
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 00:04
Hvis problemet altid har været der, er det givet noget med routerne, eller opsætning heraf.

Der er intet til hinder for at have trådløst accesspoint i midten af huset, der dækker hele huset og en switch nede i stuen ved udstyret der er kablet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 06:34
Der er i dag intet der gør at du ikke kan have flere ap'er på et trådløst netværk og i mange tilfælde er det en væsentligt bedre løsning end et kraftigt (ja der er mange herinde der tror den hellige gral er velforvaret hvis du køber en "mørk knægt" fra Asus, meeen...... nej den kan heller ikke løse alle problemer selv om det er en god router).
 
MHT. Dit problem Danmark, er det sansynligvis en indstilling i en af eller begge routere der gør at det ene ap udgiver sig for at være bedre end det andet. En klient holder fast i den forbindelse (ap) hvor den tror den har bedst forbindelse (Mb/s) ikke hvor der er bedst "signal". Derfor KAN dit problem være en divergerende opsætning eller noget så simpelt som auto/mixed kryptering (tkip/aes) eller kanalbredde (20/40 MHz). Det kunne, afhængigt af lokale forhold også være auto kanalvalg (det kører du så ikke med men du bør nok verificere om du har valgt de optimale kanaler). Hvis du ikke har mange trådløse netværk i omegnen skal du vælge AES og 40MHz ellers AES og 20 MHz. TKIP er en gammel algoritme der nedsætter hastigheden derfor skal man lade netværket tvinge AES igennem og vælge kanalbredde for klienterne så de kun skal holde styr på hvor de får den hurtigste forbindelse.
 
Mvh BS
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 12:38
@Bschmidt:
Jeg er generelt meget enig i hvad du skriver, men mht. Mbit kontra signalstyrke er jeg dog ikke.
I et autonomt (hjemme) setup, er det min erfaring at klienter "normalt" bruger RSSI til at vurdere hvilket AP der er optimalt at benytte.
Og at det er threshold/level i dBm man justerer på, når man ændrer på hvornår klienten selv roamer.
Lad os kalde dette laveste fællesnævner, som alle WiFI klienter undertøtter.
Bagsiden af denne løsning, og en af de ting som tit giver problemer i hjemmet, er at et AP på en støjfyldt kanal med høj RSSI vil blive foretrukket, frem for et AP på en støjsvag kanal, men med ringere RSSI.
Dette vil i de fleste tilfælde give lavere Mbit/s, netop på grund af bla. støjen.
I et enterprise miljø er der selvfølgelig mange flere faktorer der spiller ind, da APerne også er i stand til at flytte rundt på klienterne.
Men det skyldes jo at de enkelte APer arbejder sammen i et WiFi domæne, hvor de ved at der er nogen til at tage over, samt belasningen af nabo APer.
I det enterprise miljø jeg administrerer til dagligt, kender klienterne minimum de ti nærmeste APer ud fra en liste som leveres af det tilsluttede AP.
Det giver mulighed for fast-roaming, da omgivelserne er kendte. Men det kræver at klienten understøtter det.
Og endnu bedre, så er APerne i stand til at skrue ned for klienternes sendestyrke, hvis de altså tillader det.

Når jeg så kommer hjem til mine to autonome APer ser det helt anderledes ud.
Så er det min PC selv der afgør hvem den tilslutter sig til, da de to APer ikke kender til hinanden.
Min PC er indstillet til den mest aggressive roaming, og skifter uden problemer mellem de to APer.
Min HTC telefon er en hel anden historie, den roamer som vinden blæser.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu