recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV overskud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV overskud

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TV overskud
    Sendt: 19-Maj-2015 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Nu ved jeg ikke, om mit seneste indlæg har været nævnt, men en af grundene til at det verdenskendte DR underholdningsorkester blev nedlagt, var for at frigøre økonomi til digitalisering i public service tjeneste. Heriblandt digitalisering af DRs righoldige arkiv af tv og radio.

Men at nedlægge DRs underholdningsorkestre, er også en skam idet det var bindeled mellem forskellige musikgenre. Og man snakker så meget om, at børn og unge mangler musikalitet, musikundervisningen i Folkeskolen har jo været stærkt nedprioriteret i årtier. Derfor er det også en public service forpligtigelse at danne befolkningen, så de kan udforske og uddanne sig.

Men sådan er der så meget...

Jeg er fuldstændig enig. Underholdningsorkesteret er også et rigtig godt eksempel på, hvorfor Public Service aftalen er gået hen og blevet en dødsejler.
At det så også blev en politisk farce, det står helt for politikernes regning. 

Helt konkret for underholdningsorkesteret, der har jeg personligt svært ved at tolke rigtigheden i prioriteringen. Jeg er bekendt med, at det var kendt og udbredt, og der var stor tilfredsstillelse med det. Men behovet eller måske rettere forbruget er svært at vurdere, for mit vedkommende. De fik vist samlet ca. 36.000 stemmer til regeringen om at bibeholde det.
Oven i dette mener jeg, at et af argumenterne var, at der er alternativer. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad disse alternativer er. Men der er vist en del orkester i DR regi, så vidt jeg husker. Om det er berettiget, det ved jeg heller ikke.

Det beklagelige er immervæk præcis det samme, som a-landsholdet fodboldkampe. At det er en DR´s bestyrelse som kan tage sådan en beslutning. Og reelt set er der ingen der kan gøre noget. Heller ikke Marianne Jelved, (kulturministeren) som så rigtig holdt snuden for sig selv i den sag.
Det ville have været en total politisk fallit erklæring, hvis politikerne (folketinget) gik ind og blandede sig i prioriteringen på enkelt punkter, på den måde. Man kan undre sig over, at de andre partier ikke fattede det. De havde jo trods alt selv været med til at lave aftalen. Og de havde, sammen med kulturministeren, givet DR mandat til at lave disse prioriteringer fuldstændig enerådig. 

Hvis Marianne Jelved/folketinget var gået imod DR´s beslutning, så ville det kræve, at folketinget skulle igang med at klart og tydeligt specificere, hvad DR fremover skal bruge penge på, og hvad der ikke skal bruges penge på. Konkret, en specificering af, hvad Public Service er, og dermed skal være.

Selvom det præcis er DET jeg efterlyser i Public Service aftalen, så er det ikke måden, at lade folketinget vurdere det. Og slet ikke i enkeltstående tilfælde. Der er mange andre og væsentlig mere effektive parametre til at måle det på.
Og det var politisk smart og korrekt af Jelved, at åbne døren for underholdningsorkesteret, såfremt der kunne findes en finansiering  til det. Det kunne partierne så heller ikke blive enige om. For de selv samme partier havde pålagt DR besparelser. Så der kunne heller ikke blive tale om en ekstra bevilling for at finansiere orkesteret.  
Jeg var klart enig med Jelved i, at licensoverskudet er en rigtig skidt måde at bruge til at finansiere sådan sådan en ting. Ingen ville være i stand til at vide noget, før løbet er kørt. Og resultatet kunne ende ud med at være et katastrofalt underskud for DR. (Ikke at det er noget nyt, men alligevel noget der skal undgås). 
 
Faktum er - Det er det Public Service handler om i dag. DR får en pose penge. Hvordan DR vil prioritere pengene, det er DR´s beslutning, så længe DR overholder Public Service, (hvilket DR praktisk talt ikke kan undgå, uanset hvilke beslutninger de tager).
Hvad nogen som helst andre forsøger at bilde befolkningen andet ind, så vil en forklaring være et skalkeskjul for en elendig definition, der mest af alt lægger op til fortolkninger, uden nogen som helst former for garantier. 

Man kan så spørge sig selv.. Er det en garanti for noget som helst? Hvilke kultur-arv er det lige, der er garanteret for befolkningen. Hvad er det der beskyttes, på baggrund af hvad, og ikke mindst, af hvem? 
Seerne/lytterne/(brugerne)/borgerne/betalerne har meget lidt at skulle have sagt, selvom DR og politikerne påstår andet. 

Orkesteret er dødt, desværre. Landsholdskampe vises på kommercielle kanaler, mod betaling. 
Det er skruen uden ende. Og det stopper ikke, førend Public Service bliver klart og tydeligt specificeret.
Næsten fravalg kan være det europæiske melodi grandprix. Og ingen kan gøre noget for at forhindre det.

Det er Public Service!
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 19:41
Nu ved jeg ikke, om mit seneste indlæg har været nævnt, men en af grundene til at det verdenskendte DR underholdningsorkester blev nedlagt, var for at frigøre økonomi til digitalisering i public service tjeneste. Heriblandt digitalisering af DRs righoldige arkiv af tv og radio.

Men at nedlægge DRs underholdningsorkestre, er også en skam idet det var bindeled mellem forskellige musikgenre. Og man snakker så meget om, at børn og unge mangler musikalitet, musikundervisningen i Folkeskolen har jo været stærkt nedprioriteret i årtier. Derfor er det også en public service forpligtigelse at danne befolkningen, så de kan udforske og uddanne sig.

Men sådan er der så meget...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Niels Frid-Nielsen, mangeårig kulturjournalist på DR, går på listefødder med sin kritik til public service:
http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/kultur/kommentar-netflix-truer-dansk-tv

Det er en ret interessant artikel, som dog på ingen som helst måde overrasker, andet end politikerne.. (guderne må vide, hvilken tidsalder de egentlig lever i).
Det interessante er, hvordan de hele tiden holder Public Service op imod de kommercielle interesser og tilbud på markedet. Det er ikke uden grund, at DR efterhånden er gået hen og fået fokus på konkurrence.

Men jeg kan dælme ikke lade være med at falde over den kommentar fra Marianne Jelved.. Den er da lige at kaste benzin på et allerede voldsomt brændende bål, med denne sætning:

Til gengæld tror hun ikke på, at vi nogensinde mister behovet for at følge de store sportsbegivenheder sammen og samtidig med, at de sker. Er der noget så kedeligt som en fodboldkamp fra i går?
 
Ehh! Marianne må være blevet så forvirret af Public Service efterhånden, så hun ikke engang har opdaget, at en voldsom stor, massiv bred og kulturel sportbegivehed som a-landsholdets fodboldkampe ikke længere sendes på frie Public Service (DR) kanalerne.
Det blev i stedet "overtaget"/solgt af det kommercielle og brugerbetalte TV2 Danmark, som ikke alle dansker har adgang til, bla. fordi Marianne Jelved har lavet TV2 Danmark om til en ikke-"must-carry" kanal. Og via den nye medielicens (Public Service forpligtigelserne til TV2 Danmark) opfordre hun TV2 Danmark til skal have fokus på mere sport.

Alene det, at hun i sin vildeste fantasi kan bruge netop det eksempel, det er sgu imponerende! Det må være fordi hun hænger fast i dengang TV2 var en "rigtig" Public Service licens betalt kanal, som skulle ud til samtlige danskere. 

Det er så åbenbart også forbigået hendes opmærksomhed, at udekampene vises på det endnu mere kommercielle og endnu mere brugerbetalt kanal 5. 

Gad at vide om Marianne Jelved overhovedet bemærker, hvad det er hun ser, og hvilke kanaler hun ser det på. Det kan godt være svært at holde rede i, hvis man har en større TV pakke, og er politiker, åbenbart! Så tror da fanden, at det ser ud som det gør.

Hvor jeg dog elsker de politiker.. Dead
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2015 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 

Dominerende diskurser har det med at marginalisere og udgrænse, eller om muligt ligefrem helt udrydde alternative diskurser. Når DR som public service, der per definition handler om at stå i offentlighedens tjeneste, dermed er forpligtet på en alsidighed, mangfoldighed og upartiskhed der ikke ligefrem tjener kapitalismens ensrettede fordringer og diskurs, bliver den dermed også automatisk noget ethvert ukritisk medium eller enhver stålsat proselyt af den kapitalistiske diskurs vil forsøge at marginalisere og udgrænse.

Nu ved jeg ikke, hvad din diskuranalyse har til formål. Jeg forstår langt mindre af det, end jeg forstår din konklusion i forbindelse med DR.
Det er fair nok at kalde mig for værende stærkt imod DR. Det erkender jeg, samtidig med jeg forsøger argumentere for, hvorfor jeg er det, og hvad det helt præcist er, som jeg er imod det.
At forsøge forene noget som DR (licens), som langt de fleste føler ikke er et valg, med derimod tvang, og så bruge det i vendinger med ord som demokrati. Så er man ude på en glidebane, hvor min opfattelse af demokrati i den grad står til tælling.

Hvis det skyldes, at nogen ikke helt forstår min mening i og omkring DR, Licens og ikke mindst begrebet Public Service, så skal jeg gerne forsøge forklare det anderledes. Og hvis jeg skal komme med en meget nærliggende analogi, så vil det være at se på strukturen for vores offentlige transport, jernbanen nettet.

Det som sker med DR og Public service begrebet er det samme, som hvis der kom eksterne (kommercielle aktører) og lagde jernbaneskinner ved siden af Banedanmarks jernbaneskinner.
Lad mig, for analogiens skyld, gøre det meget konkret.

Banedanmark har dobbeltspor der dækker det mest af landet. Nu kommer der en ekstern aktøre og lægger nyt dobbeltspor klods op ad Banedanmarks, og tilbyder dermed befolkningen alternativt transport, med de samme mål (stationer/standsningsteder), men til tider med hurtigere transport og eller bedre kvalitet/bekvemmelighed. Disse spor til denne nye ekstern aktør, er selvfølgelig 100% frivillig og brugerbetalt.
 
Banedanmark er forpligtiget til at stille transportmuligheder jf en eller anden finurlig aftale. Den del er klaret. Dobbeltsporet ligger der. Befolkningen betaler, uanset om det bliver benyttet eller ej, for argumentet er, at der skal garanteres. Og det må koste en eller anden form for pris. Deri er jeg enig.

Men fordi der nu kommer en ekstern aktør, så sker der et eller andet mere eller mindre mirakuløst med den offentlige transport forpligtigelse, som Banedanmark har.
Hverken behovet, befolkning eller andet har ændret sig. Hvis det har, så er det fordi man har skelet til de andre aktører og set på, hvordan man også kan gøre.
Man kan sågar argumentere for, at behovet nok er blevet væsentlig mindre, i og med der nu er en aktør, som tilbyder det samme.
Alligevel formål Banedanmark at overbevise politikerne om, at hvis de skal opretholde forpligtigelsen for den offentlige transport-aftale de har indgået, så er der behov for endnu flere spor

Resultat bliver, at Banedanmark får endnu flere spor. 4 dobbelt sport. Og man argumentere dette med, at det er pga. den offentlige transport-aftale man har lavet, så er man nødt til det.

Her knækker min film.
Banedanmark har hverken mere eller mindre behov for flere spor. Ikke medmindre der er et stigende behov i befolkningen. Banedanmark kan evt have et behov for at optimere de eksisterende spor til fx højere hastighed, flere tog osv. Men fordi der kommer eksterne aktører, så stiger behovet ikke mere, for at leve op til forpligtigelsen med den offentlige tranport. Ikke medmindre man vil over i decideret konkurrence med den anden aktør.

I og med at det rent public service mæssig ikke har ændret sig et tøddel, ihvertfald ikke intentionerne bag Public Service. Så stiger DR´s behov ikke for at udvide kanalerne, af den grund.  

Jeg har forsøgt at spørge ind til, hvad det er rent public service, som har ændret sig, siden der er/var behov for at udvide DR´s kanaler til det som vi ser i dag.
Faktum er, at det er punkterne i public service aftalen, som er blevet gradvist udvidet/gradbøjet. Det er ikke længere, hvorvidt public service bliver overholdt, men derimod mændgen af public service.
DR får flere kanaler.. Jamen, så kan de fx lave meget mere underholdning, som der jo også står i Public service aftalen, at de skal lave. Men der står ikke noget om, hvor meget underholdning der SKAL laves, selvom det i virkeligheden er DET, som er argumentet for at udvide. På samme måde kan man tage de andre punkter i public service aftale  

Når man kan argumentere med et behov for at udvide, som reelt set ikke nødvendigvis eksistere. Så sker det, fordi man ikke tager stilling til det reelle behov for Public service.
Og det BØR man gøre, når der er tale om tvang, hvilket licensen/betalingen er.

Dengang DR havde een kanal, der var det praktisk talt det samme public service. Omend det måske var begrænset, fordi antallet af kanaler ikke var der, så var det stadigvæk public service.
Oven i dette er Public service idag kommet til at omhandle alt, inkl. ting som absolut på ingen som helst måde hverken er livsnødvendige, truende for vores velfærd, kultur eller andet. Fordi der hænger et scenarie over DR som hedder, at det ville være skrækkeligt om der bruges 1½ milliard på noget, som ingen,(ganske få) alligevel gider se.
 
Derfor bliver Public service til ALT, og der er ikke længere nogen grænser for, hvad eller hvor vidt det kan komme. Der er INTET der taler for, at DR ikke har 20 kanaler om få måneder, eller 200 kanaler om få år. Argumentationen er/vil fortsat være den samme, "Public Service".

Så er det jeg siger, at det er på høje tid, at man stopper op og ser på, hvad ER public service i virkeligheden. Eller rettere, hvad SKAL det være. Specielt i forbindelse med, hvor meget "tvang" der skal pålægges befolkningen, og argumentere det med Public Service.
Hvad ER det vi skal beskytte/forsøge værende om. Hvad er vigtigt, og på hvad måde er det vigtigt.
Som det er nu er det en glidebane uden ende. 
Det er nået til det punkt, hvor man har fået ekstremt svært ved at sige, dels hvad Public service er, men bestemt også, hvad det ikke er. Og når man ikke har en ganske klar adskillelse mellem Public Service og ikke-Public Service, så er det reelt en blanko check der udskrives hver år, og som befolkningen tvinges til at betale.
Og nej, det kan IKKE forklares med, at det er kultur, demokrati og alskens andet pladder. 

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 Kampus har mere ret end de fleste aner, når han skriver:
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

DR er en kulturinstitution på lige fod med Det Kongelige Teater. Kultur er en af byggestenene i et samfund med frie mennesker. Hvis ikke I vil DR, så vil I ikke have et frit samfund.

Jeg vil skam godt DR. Men jeg vil dælme ikke DR til mere end, hvad jeg mener er nødvendigt, for at opretholde den kultur-arv vi har. Jeg ser absolut ingen som helst grund til, at DR skal bruge ressourcer på ting, som ligger meget fjernt fra den kultur, som man i virkeligheden forsøger at bevare. Og så med det argument, at det står i Public Service aftalen. Og jeg vil dælme ikke se DR som en decideret konkurrent til kommercielle interesser på ting, som på ingen som helst måde, i min verden, har noget som helst med kultur-arv eller den generelle befolknings interesse at gøre. Og som på mange punkter allerede bliver opfyldt via alternativer, som befolkningen også betaler til. Der findes ganske enkelt ikke gode argumenter for dette, andet end, at man vil holde liv i noget, som man reelt set ikke har et godt argument for. 

Og jo mere DR udvikler sig på den måde, jo mere modstand vil DR møde fra befolkningen, specielt fordi DR er tvang, og andre aktører opfylder nogle huller i befolkningens interesse på lige fod, og til tider bedre. 

Jeg kan godt acceptere den udvikling med DR, men så er det en kommerciel instans, som skal brugerbetales ligesom andre aktører. 

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 Man kan også sige det med forhenværende kulturminister Per Stig Møllers ord: 'Uden DR vil vi miste meget af det som gør at vi i vores demokrati har et mere alsidigt og oplyst grundlag at tage stilling på' 


Hvorpå man tvinger en stor del af befolkningen, (måske i virkeligheden den største del), for at opretholde noget ukonkret selvbestaltet kultur-arv. Og kalder det demokrati, fordi det er kultur!

Lad os antage, at 90% af danmarks befolkning ikke ønskede at bevare det Kongelige teater, (læs - Ikke bruger det, og ikke har nogen umiddelbar interesse i det).

Skal det så bevares, fordi det er kultur?
Er det demokrati at bevare det? Hvis ja, hvad er argumentet for det demokratiske i det?
Er det en trussel mod demokratiet at afskaffe det, eller gøre det 100% brugerbetalt? Hvis ja, på hvad måde?
Får befolkningen et mindre frit liv, hvis man afskaffede det, eller gjorde det 100% brugerbetalt? Hvis ja, på hvad måde?
Mister befolkningen noget, som befolkningen ikke i forvejen har givet udtryk for, ikke har nogen betydning for dem, ved at afskaffe det? Hvis ja, hvad mistes?
Stiger de 90% af befolkningens interesse/behov, ved at man lader 10%/og eller argumentet om kultur afgøre det?
Stiger de 90% af befolkningens interesse/behov, ved at man lader 10%/og eller argumentet om kultur afgøre det, og tvinger de resterende 90% til at også betale for det?

Hvis man, bevidst, ikke spørger befolkningen, og i stedet lader det være op til en ganske lille skare afgøre det. Er det så demokrati, fordi denne lille skare er folkevalgt/lobbyister, (politikere)?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2015 kl. 02:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hey, jeg skal bare lige høre; hvis man evt. pakker sine politiske og personlige holdninger ind i f.eks. diskursanalyse - og man samtidig overser det ironiske faktum i at diskursanalyse netop beskæftiger sig med mere end én diskurs - må man så godt vende tilbage til debatten? 

Hother? Smile

Præmissen for spørgsmålet er ikke valid. For det første var indlægget ikke en formelt effektueret diskursanalyse, men nogle kortfattede identifikationer inspirerede af diskursanalytiske begrebsliggørelser. For det andet er diskursanalyse et bredt felt bestående af flere forskellige tilgange. Nogle fokuserer på den diskursive kamp og hvordan diskurserne omformes i kontakten med andre diskurser (sandsynligvis den gren af diskursteori du har i tænke). Nogle tilgange har blot som formål at undersøge, hvordan folk strategisk bruger forhåndenværende diskurser til at fremstille sig selv og verden på bestemte fordelagtige måder i social interaktion, og se på hvilke sociale konsekvenser det har.  Den primære inspiration for de identifikationer jeg gav, var en diskurskritisk tilgang der tager udgangspunkt i en kommunikativ begivenhed og vægter at betragte forholdet om at diskurs er med til at skabe den sociale verden, sociale identiteter og subjektpositioner. Med den tilgang er målet i øvrigt slet ikke at være politisk neutral, men netop at sigte mod at stille sig på fx undertrykte eller udnyttedes side, eller i det mindste i frigørelsens navn kritisk afdække en dominerende diskurs.

Så selv om præmissen for spørgsmålet er ugyldig, er det da stadig interessant hvad dit motiv er, for at stille det op som du gør?  Handler det, som man kunne ane på basis af den fremsatte men invalide præmis, om et forsøg på at miskreditere mine udsagn? Eller inkluderer det også yderligere et ønske om at afvise, marginalisere og udelukke nogle bestemte identifikationer og synspunkter du ikke selv syntes om fra debatten? Handler det i realiteten blot om at du har følt dig ubehageligt antastet af indlægget?


Redigeret af TBC1 - 17-Maj-2015 kl. 02:57
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 09:10
Hey, jeg skal bare lige høre; hvis man evt. pakker sine politiske og personlige holdninger ind i f.eks. diskursanalyse - og man samtidig overser det ironiske faktum i at diskursanalyse netop beskæftiger sig med mere end én diskurs - må man så godt vende tilbage til debatten? 

Hother? Smile
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 06:29
Kampus er ikke en han, men en hun...
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 02:43
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Det kapitalistiske samfund er da mere frit, end det socialistiske samfund du [dvs Kampus] beskriver.

Udbud og efterspørgsel er og bliver de vigtigste parameter, for hvad der skal laves.

Og til det første spørgsmål, så at se 3 film på netflix om måneden stadig billigere end at leje og købe film, mere benyttelse af tjenesten skal man ikke, før at det kan svare sig.


Jeg læser kritisk diskursanalyse for tiden og kunne af den grund ikke lade være med at finde ovenstående kommentar både ekstremt iøjnefaldende og afgrundsdybt naivt.

Svaret er skrevet ud fra en opfattelse af at forfatteren af det, som individ og subjekt, skulle være frisat i hengivelsen til kapitalistismen og dens parametre angående udbud og efterspørgsel. Men i virkeligheden afslører netop dette sprogbrug meget tydeligt, at noget helt andet er på færde: Sproget bærer nemlig spor af ideologiske processer og strukturer. Og ovenstående kommentar bærer endog meget tydeligt og helt åbenlyst det præg af at det er den kapitalistiske diskurs og ideologi der er den oprindelige basis for og skaber af Emilos subjektposition.

Fra et traditionelt vestligt liberalt synspunkt kan det være provokerende og næsten angstskabene, at beskæftige sig med det forhold at man som individ i ekstrem grad er præget af eksterne kræfter. At ens holdninger ikke har den form og findes som de gør på basis af én selv som et tænkende og vidende subjekt, men der kan opnås bevidsthed om at subjekter ligefrem skabes og positioneres i- og af diskurser.

Som vores egen hjemmelige Steinar Kvale så rammende har udtrykt det: "Selvet bruger ikke længere sproget til at udtrykke sig selv; det er snarere sproget, der taler gennem personen. Det individuelle selv bliver et medium for kulturen og dens sprog."

Emilos88 udpeger selv hvad der anses som den naturaliserede sandhed: "Det kapitalistiske samfund", mens han i hans få linjer gør god komprimeret brug af dets konstruktioner og begreber med ordvalg som: "Udbud og efterspørgsel"; "billigere"; "leje"; "købe" alt sammen med refererer til kommercielle produkter (film) og tjenester (netflix).

...Det forhold at han er blevet "medium for kulturen og dens sprog" er ekstremt iøjnefaldende og manifest i de næsten messende udsagn der ovenstående er givet af den 'velopdragne kapitalistiske forbruger' der kan gå rundt med den illusion at han dermed er et frit og selvrådende individ, mens han i virkeligheden - som os alle flest - er et produkt og slave af vor tid mest magtfulde og dominerende diskurs: Den kapitalistiske diskurs eller markedsdiskursen, som generelt er i fuld gang med at kolonisere offentlige institutioner.

Dominerende diskurser har det med at marginalisere og udgrænse, eller om muligt ligefrem helt udrydde alternative diskurser. Når DR som public service, der per definition handler om at stå i offentlighedens tjeneste, dermed er forpligtet på en alsidighed, mangfoldighed og upartiskhed der ikke ligefrem tjener kapitalismens ensrettede fordringer og diskurs, bliver den dermed også automatisk noget ethvert ukritisk medium eller enhver stålsat proselyt af den kapitalistiske diskurs vil forsøge at marginalisere og udgrænse. Tænk over det: Læg mærke til dem du kender der taler imod DR, og se om du ikke også samtidig ville kunne identificere dem som mindre reflekterende frivillige medier for en mere uantastet kapitalistisk diskurs og kultur Geek 

Kampus har mere ret end de fleste aner, når han skriver:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

DR er en kulturinstitution på lige fod med Det Kongelige Teater. Kultur er en af byggestenene i et samfund med frie mennesker. Hvis ikke I vil DR, så vil I ikke have et frit samfund.

…I hvert fald ikke et samfund der har blot lidt udbredt kultur som modstandskraft over for kapitalismens fuldstændigt uantastede skalten og valten med konstruktionen af os som individer, selv om kapitalismens diskursive italesættelser også sætter sit tydlige præg på DR og dets medarbejdere, da individerne der naturligvis også er underlagt dens magtfulde konstruktioner. ...Dog ER deres public serice opgave at være mere alsidige og kritiske end deres modstandere er det. Og sålænge de er det har vi brug for dem!

Man kan også sige det med forhenværende kulturminister Per Stig Møllers ord: 'Uden DR vil vi miste meget af det som gør at vi i vores demokrati har et mere alsidigt og oplyst grundlag at tage stilling på'




Redigeret af TBC1 - 16-Maj-2015 kl. 03:48
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 00:20
Niels Frid-Nielsen, mangeårig kulturjournalist på DR, går på listefødder med sin kritik til public service:
http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/kultur/kommentar-netflix-truer-dansk-tv
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2015 kl. 16:27
DR er med til at udvælge, DR er med til at give airplaytid (en ny kunstner hver uge, samt de 12 bands der går videre i forløbet, samt selvfølgelig de tre vindere).
Det er ikke DR der udvikler grupperne og ej heller dem der arrangerer koncerterne hvor de 12 udvalgte grupper kan vise deres værd overfor publikum.

Men DR er med til at give nye kunstnere et kraftigt skub fremad - hvilke kommercielle stationer gør det?

Og du kan ikke sammenligne det med x-factor, hvor det er publikum og "drama" der er i højsædet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2015 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ja, den "konkurrence" der giver airplaytid til en masse andre end netop de sidste tre udvalgte og som har været med til at hjælp en del af de populære kunstnere af i dag frem i lyset.

Kender du nogle kommercielle radiostationer der gør noget lignende?


Klaus

Nej, ikke umiddelbart som egentlige projekt. Jeg bryder mig dog ikke så meget om, at det er en konkurrence. Det får det til at minde om X-factor, Voice oa i samme kaliber, dvs underholdning fremfor at fremme noget kulturelt. DR´s andel i det er jo nærmest kun i relation til selve konkurrencen, ikke i og omkring udvikling af musikerne. Den del står Bandakadamiet for.
Det er ihvertfald sådan jeg forstår det koncept.
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2015 kl. 16:14
Ja, den "konkurrence" der giver airplaytid til en masse andre end netop de sidste tre udvalgte og som har været med til at hjælp en del af de populære kunstnere af i dag frem i lyset.

Kender du nogle kommercielle radiostationer der gør noget lignende?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu