recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 100% digitalt anlæg. Findes det?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

100% digitalt anlæg. Findes det?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 100% digitalt anlæg. Findes det?
    Sendt: 16-Juni-2015 kl. 04:13
Jeg har ikke rigtigt sat mig ind i det, hvorfor findes der ikke en 100% ren digital løsning, fra afspiller til højttaler? Og 100% digitale kabler hele vejen igennem? Er det pga måden musik indspilles/lyd laves, er det pga for lidt strøm i digitale kabler?

Jeg tænker på hvorfor man ikke har elimineret alle analoge led i musik-afspilningen. Hvad kræves der for at alt bliver digitalt? Er analog teknologi ikke noget der bør udfases hurtigst muligt? 
Kan det ikke passe at analog teknologi også bringer med sig en masse støj og svage signaler osv?

Findes der digitale kabler der kan drive almindelige højttalere? Jeg synes jeg har læst noget om digitale højttaler der fik al strømmen fra et digitalt kabel sammen med lydsignalet.

Nu har vi ren digital tv, digital radio, digital billedeoverførsel osv. Så hvorfor udfaser man ikke alle analoge kilder hurtigst muligt? Kommer så også til at tænke på at der er mange penge at spare på digitalt ift analog for forbrugeren. Ikke mere betale i dyre domme for diverse snake-oil analoge kabler.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 06:41
Vi er jo i gang med at udfase de analoge,   Dog er pladespilleren lige fremme nu. Men den ryger nok væk igen om nogle år.

Radio er digital. DAB eller Net radio. !

Man behøver ikke dyre kabler for at lytte til analoge kilder og de dyrt indkøbte phono kabler kan overføre digitalt signal.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Jeg har ikke rigtigt sat mig ind i det, hvorfor findes der ikke en 100% ren digital løsning, fra afspiller til højttaler?


Jo, kig på eksempelvis Dynaudio Xeo. Her kan du tilslutte en digital lydkilde, du har digital (trådløs!) overførsel til højttalerne og der er digital processor i hver højttaler, med "digitalt" udgangstrin, så det første analoge du møder er ledningerne inde i højttaleren fra udgangstrinnet til enhederne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 09:14
Man kan vel ikek helt afskaffe analog. Eller vil du have en højtaler der sender 0 og 1 ud. Det bliver ikke til meget musik. 

Men du kan have aktive højtaler, hvor du sender det digitalt til højtalerne. 

Mht. pladespilleren, så har jeg svært ved at tro at den lige forsvinder igen. Jeg er en af dem der har fundet den gamle Rega frem igen og det lyder bare fedt.

Især hvis man sammenligner med de digitale streaminger. Jeg sad på et tidspunkt og hørte det samme album på grammofonen og så via Wimp i loseless og der var mega forskel i lyden. 
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 19:36
Og hvorfor kan lyd ikke være digitalt? Det skal omsættes til lydbølger eller tryk?
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2015 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Og hvorfor kan lyd ikke være digitalt? Det skal omsættes til lydbølger eller tryk?


Så længe vores hjerner ikke har digital indgang må signalet blive analogt på et eller andet tidspunkt
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 06:55
Med fare for at blive lidt for teknisk på et hypotetisk plan, så burde det da være muligt at lave en digtal højttalerenhed?
Lige nu er der en svingspole, der får et analogt signal, der omsættes til bevægelse og lyd.
Digital lyd er (ofte) 16bit, hvor hver bit repræsentere et del-niveau, der sammenlagt giver et øjebliksbillede det analoge signal.
Kunne man så ikke forestille sig 16 svingspoler? Og 16 power"amps" der kun afgiver firkant signaler (on/off).
Så har du din rene digitale kæde fra mic. Til ht.

Jeg har så en begrundet mistanke om, at ikke vil lyde særligt godt i første omgang, men det vil da være digitalt
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 09:09
Så kommer højttalerne til at få underlige former.

http://ing.dk/artikel/disney-udviklere-3d-printer-elektrostatiske-hoejttalere-i-alle-former-168052
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:


Kunne man så ikke forestille sig 16 svingspoler?


Hvad skal vi med en svingspole, når kan kan sætte en servomotor ind til at trække membranen?

Kig lidt på servodrive subwoofers.



Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:


Kunne man så ikke forestille sig 16 svingspoler?


Hvad skal vi med en svingspole, når kan kan sætte en servomotor ind til at trække membranen?

Kig lidt på servodrive subwoofers.



Klaus


Har du et link til en teknisk forklaring. Der kommer ikke rigtigt noget brugbart frem ved at google servodrive subwoofers.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 15:02
Slet, Fejl.. :-)


Redigeret af Trumle - 17-Juni-2015 kl. 15:03
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2015 kl. 18:09
Går Meridian ikke digitalt? Incl højttalere? Man kan godt lave digitale elektrostathøjttalere så vidt jeg er orienteret.

Mvh BS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu