recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GPS og DVD i bilen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGPS og DVD i bilen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Henrik Pedersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Emne: GPS og DVD i bilen
    Sendt: 12-August-2006 kl. 08:06

Jeg er mange gange blevet imponeret af den viden folk har her på site'et. Så nu prøver jeg lige med et for mig mærkeligt problem.

Jeg har i et par år haft en tomtom GPS til min pda, som stort set har fungeret ok. Men så her inden sommerferie turen til sydfrankrig købte vi  et DVD anlæg til nakkestøtterne i bilen, så børnene havde noget underholdning. Men så kom problemet:

Lige så snart DVD blev sat igang så "sagde" GPS'en at den ingen signal havde længere - hvad kan det være ?? og hvad kan man evt. gøre ?? (pda'en kommunikere med GPS antennen via bluetooth.)

På vej hjem fik vi det "løst" ved at placere gps antennen helt ovre i højre side af bilen så langt væk fra selve DVD afspilleren som muligt (DVD afspilleren sidder i skærmen ved førersædet). Men det er temmelig upraktisk af flere grunden blandt andet er antennen ved at vælte ud af døren når passagerdøren åbnes.

Mvh Henrik
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2006 kl. 08:51

Hej Henrik.

Jeg har ikke bil eller GPS. Men alligevel ved jeg da lidt.

For det første er en bil fyldt med elektrisk støj, bag rattet i en moderne bil er der i en dokumentar-udsendelse fra BBC, jeg så, målt mere støj end man får fra en gammel computerskærm. De brugte en stor spole med viklinger i 3 dimensioner til at måle med. 

For det andet ved jeg, at CD- og DVD-afspillere tit støjer ind i f.eks. FM-radioer, der ellers modtager så godt som støjfrit, især hvis der ikke er god antenne på eller kablet ikke er godt. Alle de der skift fra 0 til 1 og omvendt producerer en masse højfrekvent støj. 

Og for det tredie ved jeg, at mange at de billigere produkter støjer mere end mærkevarer - de er støjdæmpet dårligere.

Så jeg tror, det kan løses ved at købe et mærkevare og CE-mærket DVD-anlæg til nakkestøtterne.

Eller måske kan I opnå bedre resultat med det, I har nu, ved at flytte afspilleren om bagi eller f.eks. at montere ferritkerner til "støjopsugning" på lederne til afspilleren og/eller lokale afkoblingskondenstorer på dens og skærmenes 12V forsyning. Hvis det ikke siger dig noget, vil et værksted nok kunne hjælpe med flere oplysninger og måske også med andre forslag.

Jeg er ret sikker på, at problemet opstår p.g.a. støjpulser, der lækker fra DVD-afspilleren.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Henrik Pedersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2006 kl. 15:10

Tak for svaret Carser.

Jeg havde dog nok håbet på en lettere løsning. DVD afspilleren kan ikke flyttes da den er indbygget i den ene skærm og den skal derfor side i nakkestøtten.

Og udskiftning til en dyrere model der evt. støjer mindre er heller ikke lige noget jeg syntes er så fedt - DVD'en skal kun bruges ca. 1-2 gange på et år når der skal køres langt. Den model vi har er en Denver til 1600 på tilbud.

Men den 3. mulighed du nævner bliver nok den jeg går efter - dvs. kontakte et værksted for at høre om støjdæmpnings mulighederne.

Mvh Henrik
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2006 kl. 16:52

Hej igen.

Jeg beklager - jeg havde ikke læst hvad du skrev grundigt nok og troede, at DVD-afspilleren sad foran, tæt på din PDA og din TomTom GPS enhed og så var forbundet med to ens skærme.

Men den er jo indbygget i den ene skærm i nakkestøtten på førersædet og sidder derfor allerede bagi!  

Nå, alligevel er det jo nok et støjproblem og jeg håber, de professionelle kan hjælpe dig med at løse det uden at det koster uforholdsmæssigt meget.

Bemærk: Støjen kan både lække fra selve skærmene - nok især den med afspilleren i - og fra de ledninger, der er trukket.

Ellers kunne man som en lettere løsning holde en DVD-pause i ny og næ og evt. forklare dem bagi, at der er opstået problemer med satellitforbindelsen!  ...det er jo íkke helt løgn, og det er da surt at risikere at få kørt en større omvej eller fare vild, især med de dyre dråber, der skal tankes op med these days.

Vær i øvrigt sikker på, at du har updateret din PDA, der er nogle TomTom opdateringer/fixes, der har med bluetooth og modtagelse at gøre her: http://www.emodeg.dk/service/opd.htm

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Henrik Pedersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2006 kl. 20:10

Den download der "hedder":

"TomTom fix hx3715 skulle rette et problem med ustabil GPS modtagelse via bluetooth"

lyder som noget jeg kan bruge. Men jeg får kun downloaded noget der hedder en kabinet fil. Er det noget du ved hvad er ??

Mvh Henrik
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2006 kl. 20:21

Ja, en enkelt fil, der er oprettet til at indeholde et antal komprimerede filer. Windows på CD er også pakket sådan.

Hvis du ikke ved, hvordan den skal håndteres, så kan du bruge  http://www.pdashoppen.dk/default.aspx?exp=6202c692-14cf-4b42 -b6ea-1247cf09ae93&PID=6202c692-14cf-4b42-b6ea-1247cf09a e93, som jeg sammen med det tidligere link fandt på tomtom.dk 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 15:52
Hvis det ikke virker for dig, er det evt. muligt at koble en GPS antenne direkte til din PDA i stedet for at bruge Bluetooth. En ekstern GPS antenne vil formodentlig også give bedre mogtagelse (selvom det nu virker udmærket for mig med en intern, men jeg har heller ikke så meget isenkram i bilen).

/John
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu