recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stik og strøm

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2015 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvad er det som gør at stikdåsen bliver varm? Den kobber profil som går fra udtag til udtag er jo tyk nok. Er det stedet hvor kablet sidder fast på den som bliver varmt?

Samlingerne og selve ledningen er de største problemer, efter min overbevisning.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2015 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Er det korte svar til trådstarter ikke bare at man får hvad man betaler for?!
En stikdåse til 20 kr, er ikke samme kvalitet som en til 150 kr?!

Og er den helt store brandfælde ikke løse forbindelser, i de billige stikdåser?
En lille mobillader, som står og gnister (ganske småt) i dåsen, vil aldrig smelte sikringen i tavlen, men vil med tiden bryde i brand...

Det er to forskellige scenarier. Dårlige forbindelse eller underdimensioneret forbindelse.
Sidstnævnt er den jeg opponere til, når vi snakker fler-stikdåser. 

Som nævnt, så er det her ikke et voldsomt problem. I langt de fleste tilfælde går det godt, bla. fordi man ikke forventer en 100% belastning (på sikringsgruppen) fra en enkelt stikdåse. Man regner med en samtidighedsfaktor.
  
Det vil være en meget atypisk situation, at et enkelt husholdningsapparat skulle trække absolut maksimum, i længere tid. Mit bedste bud i et ganske almindeligt hjem, det er støvsugeren, der typisk ligger oppe omkring 8A, hvis den er på ca. 2K watt. (Der er nok nogle der vil argumentere for, at den ikke kører i længere tid. Og andre vil direkte kunne påvise, at den ikke kører i længere tid LOL). Men det er samme forbrug som fx den omtalte elkedel. Men tidsforskellen er enorm.
Jeg vil nødig lydende bedrevidende, da det åbenbart ligger nogen voldsomt på sinde. Men lige så snart vi snakker om fler-stikdåser, så er det netop denne samtidighedsfaktor man går ind og piller ved, (ellers var der jo ingen grund til at lave dem). Og den er koncentreret til den enkelte stikdåse.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu