recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er en ’ok’ projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er en ’ok’ projektor?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ckvist Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-Maj-2006
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er en ’ok’ projektor?
    Sendt: 16-August-2006 kl. 11:28

Hvad er de anbefalede specifikationer på en rimelig projektor, og hvad er de absolutte minimumskrav?

 

Det er KUN til ind i mellem, lad os sige to gange om ugen, at se en film på. Der kan mørkelægges, ikke totalt, men dog næsten.

Det er ikke ideen at det skal være en biograf, hvorfor der står en 'ok' projektor i emnet.

 

Jeg beder specifikt IKKE om en bestemt projektor, men en god idé om, hvad jeg skal kigge efter.

 

Håber på nogle gode, forståelige og reelle svar. :-)

Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af ckvist ckvist skrev:

Hvad er de anbefalede specifikationer på en rimelig projektor, og hvad er de absolutte minimumskrav?

Specificationer siger jo ikke meget om hvordan billedet er, men den skal da ihvertfald som minimum have følgende for at kunne bruges i hjemmebio:

Ægte 16/9 panel

Component indgang der kan modtage op til 1080i.

Støjniveau på max 30 dB. (synes jeg)

 

MVH

Lars

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 12:58
Jeg er enig med Lars N

Hvis den primært skal bruges til film (også selvom det kun er et par gange om ugen), så bør den have 16:9 paneler (dens standardopløsning skal svare til en forhold på 16:9, det er ikke nok at den kan "klare" 16:9 opløsninger, for det kan alle vel).

Og så bør støjniveauet være begrænset (26-30dB).
Og så er sortniveau vigtigere end lysstyrke.

Høj lysstyrke er mere til at skabe et sebart billede i et oplyst rum (fx powerpoint i et mødelokale), og det holder ikke ved filmkiggeri i et (næsten) mørklagt rum.
Der er det vigtigere at kunne lave sort så sort som muligt.

Disse kriterier udelukker mange at de billige projektorer man ser i Netto, Bilka og lignende, da de alle er dataprojektorer (4:3 opløsning, fx 800x600, stor lysintensitet, og højt støjniveau)

Skal jeg nævne mærker må det blive Sanyo (Z-serie, Z1, Z2, Z3, Z4) og Panasonic (AE-serie, AE100, AE300, AE500, AE700, AE900).
Jo højere nummer, jo nyere model, og jo bedre/dyrere. :-)
Men stadig i den "billige" ende af prisskalaen.

Jeg har selv en Z2, som nærmer sig 2år (november), og den har kørt i knap 250timer, så det er vist ikke engang 2 film om ugen.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu