recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Våderums højtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Våderums højtaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
trxtr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2015
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trxtr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Våderums højtaler
    Sendt: 26-Oktober-2015 kl. 23:07
< ="text/">p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }a:link { } < ="text/">p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }

Er ved at installerer er på B&W vådrums højtalere på mit bade værelse og er blevet i tvivl om placeringen mht vådrums zoner. skal installeres i en skråvæg i bokse der er monteret. Men det er i zone 2....! I lodret linje bliver højtaleren monteret 13.5 cm fra badekar, men i en skråvæg. Går den? Tæller dette som loft eller væg? Tror desværre at jeg kende svaret...!

Ville gerne vedhæfte billedfil, men kan ikke helt få det til at virke...

//mvh

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2015 kl. 23:17
Tror lige du skal læse lidt korrektur på dit indlæg. Fatter ikke hvad spørgsmålet er?
Til top
trxtr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2015
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trxtr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2015 kl. 23:51
< ="text/">p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }

Beklager. Ved ikke helt hvad der gik galt.
Jeg vil placere en indbygnings højtaler på mit bade værelse. Da jeg renoverede badeværelse installerede jeg to 30x30 "lys kasse" bag en skråvæg bygget af gipsplader. Nu vil jeg save ud og montere højtalere heri. Mit spørgsmål er: Må jeg montere denne i zone to ? Den monteres i 200 cm højde. Under skråvægen står et badekar. Højtaleren monteres ikke over badekarret, men ca 20-30 cm ud fra badekarret. Derfor i zone 2. Hvis denne del af skråvægen klassificeres som en zone 3 - da er dette ok. I andet fald ....! Ved godt at zone 3 er over 230 cm , 60 cm ud fra et badekar. Man er det anderledes ved en skråvæg?
Håber at det var bedre beskrevet.
// hilsen Frederik


Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 08:56
Det ser ud til at være zone 2 som du skriver. Jeg kan ikke se, at en skråvæg skulle være anderledes.

Men... Hvilke højttalere er det (typebetegnelse) og mere specifikt: Hvor skal forstærkeren være (det er jo denne, der er tilsluttet 230V og dermed kan være farlig ved kontakt med vand, ikke højttaleren).
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
trxtr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2015
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trxtr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 09:38
Højtalerne er godkendte til vådrum, svømmehaller ect.
Det er et par B&W CCM362, https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/indbygnings--udendorshojttalere/bowers--wilkins-ccm362-lofthojttaler/

Forstærkeren stå i et andet rum (centralt) . Der er således trukket flexrør til højtalerkabler. Kasserne som højtalerne monteres i er 300x300 fugt tætte "lys-kasser" og væggene er lavet af dobbeltlag vådrumsgips, med en vådrumsmembran over.
Safebox der er anvendt er som disse, dog 300x300; https://www.greenline.dk/k/belysning-lamper/indbygningsspot-downlights/safebox-fordeler-mm/p/safebox-fra-solar

// frederik


Til top
trxtr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2015
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trxtr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 09:43

Der kommer lige en plantegning med.....
Til top
trxtr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Oktober-2015
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trxtr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 09:44
Beklager, men uploadningen af billeder virker ikke ....!
// Frederik
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2015 kl. 10:06
Jeg skal sige, at jeg absolut ikke er ekspert på området, men givet at konstruktionen er fugtmæssigt korrekt aflukket, og forstærkeren er væk fra alle zoner, bør det være OK sikkerhedsmæssigt. Officielt skal højttalerne vist så være IP44 - om det er tilfældet er et godt spørgsmål; det er ikke lige til at se af specifikationerne.

Personligt ville jeg ikke ha' noget problem med at ha' denne installation hjemme, men måske nogle med elektrikerbaggrund herinde kan byde ind med en mere klar melding Smile
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu