recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer og dæmpere, Forvirret!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer og dæmpere, Forvirret!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LED pærer og dæmpere, Forvirret!
    Sendt: 11-November-2015 kl. 14:23

Jeg har lejet et hus, hvor alt belysning er indbygnings sports med LK dæmpere, dem med en slider.

 

og godt 100 indbygnings sport i sådan en 250kvm med 20 watt spots, bliver hurtigt en dyrere fornøjelse, købte så 8 dæmpbare 220lumens 35watt Osram LED´ere (3.5watt) til køkkenet, for lige at teste, det fungerede perfekt.. dog er der ALT for meget lys, og kunne ikke finde nogle dæmpbare med mindre end 110 lumens, og selv 20watt i dag er næsten 220 som minimum. Og de dæmpbare osram i laveste setting er stadig lysstærke..

 

købte så 20 stk osram 1.6 watt 110 lumens, i håbet om jeg bare kunne sætte dem og kører fuld knald på dem, da de ville fungere fint i 2 af værelserne, hvor der er 20 af disse spots.

 

Fungerede fint, i mit test rum, men med det samme jeg skifter den sidste 20watt som rammer en dæmper, så begynder lyset at flimre, men har jeg en 20 watt på det kredsløb, så er lyset konstant fra LED´en om den kører max eller min lys..

 

Inden jeg fortsætter med de 70 sidste spots, vil der være et problem med at kører med en halogen spot på et kredsløb, og f.eks. 12 LED spots, for at undgå at skulle op i de ekstremt lysstærke dæmpebare? (ser ikke super ud, men det virker sjovt nok også hvis bare EN af spot´s er dæmpbare)

 

Det vil jo sige en spot trækker 20 watt, og resten trækker 1.6watt, men det sjove er de ”ikke dæmpbare” led´ere kan så dæmpes en smule, så min 20 watt spot ”NÆSTEN” er slukket… det er en irriterende løsning, men har ellers 20 LED pærer som er til skraldespanden, og det vil jeg være ked af.

 

jeg må også indrømme det var lidt pga. der var en god handel på 110lumens 1.6watt Osram Par16, som levere et super lys, og 30kr stykket var altså svært at sige nej til.

 

og jeg har desværre ikke lige elektriker viden nok, til at sige hvorfor det flimre og hvorfor ikke.

Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 16:51
hej. 

nu er jeg ikke elektriker. men håndværker. en ting du skal tænkt på vis der er omforme så skal man mindst bruge dem w der stå på den. eller skifte den ud.

vis 230 v der har du meget større frihed til valg af pære. vis du vil have dæmpbare de er noget dyre. vis du ikke har behov for at skuer op og ned så købe nogle med mindre lumen. prøve at tage til Harald Nyborg efter led pære jeg vi sige de har et godt ud valg og ikke alt for dyret http://www.harald-nyborg.dk/54220/led-paerer
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 17:24
Der er nogen lysdæmpere der ikke virker ordentligt hvis belastningen ikke er høj nok. Det kunne halvt om halv forklare at det begynder at flimre hvis alle lamperne er LED. Prøv at finde ud af hvilken model du har og kig i spec efter om der er et minimum. - Ring til producent/importør.


Redigeret af Trumle - 11-November-2015 kl. 17:29
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 20:22
Hos detled.dk og greenline.dk har de for hver dæmper GU10 LED spot en oversigt over hvilke dæmpere de virker med, og hvilke begrænsninger, der er i forhold til antal.
Fx denne Hilux R8, hvor der er oplyst følgende:

Testet med følgende lysdæmper til at give flimmer og blink fri dæmpning fra 3 stk.
 
LK LED Skydelysdæmper (min. 1 stk.)

LK LED Touch Lysdæmper (min. 1 stk.)

LK CR skyde / dreje lysdæmper

LK UNI 350 touch lysdæmper (min. 5 stk.)

LK IHC CR tavlelysdæmper

LK IHC UNI tavlelysdæmper

Dimlight CR tavlelysdæmper

Dimlight UNI tavlelysdæmper

LK IHC wireless lampeudtag med dæmp

LK IHC wireless lampeudtag version-2 (Dæmpbar med min. 1 stk.)



Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 21:41
Det virker med en halogenpære fordi din lysdæmper derved får en ohmsk belastning. Den dur ikke med ren led-belastning. Du skal skifte dine lysdæmpere til eks.vis den her: http://www.harald-nyborg.dk/p5338/fuga-skydelysdaemper-led-hvid

Ellers prøv at kigge her: http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/privat/produkter-loesninger/Lysdaemper-LEDguide-privat.page?


Redigeret af Enerneslo - 11-November-2015 kl. 21:42
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2015 kl. 12:10
Muligvis kan denne løse problemet - den skulle sørge for at lysdæmperen stadig får strøm nok til at fungere, selv ved lav belastning. Den sættes i parallel med pærerne (kun til 230V-spots). Jeg har dog ikke prøvet den i praksis, men havde jeg selv problemet, ville jeg forsøge med den.

Fibaro BYPASS FGB-001
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2015 kl. 04:29
Jeg har skiftet til led uden dæmper.

Transformeren skal være beregnet til led. De fleste transformere skal have en minimum belastning for at virke. Snak med greenline om hvad du har brug for. Det er til at snakke med og kan sikkert også give et godt tilbud hvis du bestiller meget.
Til top
LiseLarsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-April-2016
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LiseLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 14:53
Hej,

Ellers hvis du har brug for info omkring lysdæmperer til LED lys, så har jeg gode erfaringer med NettoLED.
Her er et link til deres lysdæmpere: www.nettoled.dk/el-artikler/lysdaemper

Fortsat god dag! :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu