recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reklamationsret på manglende funktioner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reklamationsret på manglende funktioner

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Reklamationsret på manglende funktioner
    Sendt: 04-December-2015 kl. 13:23
I relation til debatten omkring Sony´s Android TV, som pt har visse problemer, og sågar funktioner som endnu ikke er implementeret. Så kom jeg i går til at tænke på, hvad med reklamationsretten på sådan et TV, hvis funktioner først implementeres på et senere tidspunkt.

Det er mig bekendt første gang, at vi har set sådan et tiltag som det Sony laver. Der nærmest bevidst har valgt at holde igen med funktioner. Andre producenter har blot releaset produktet til markedet, og så må man slås med fejl og efterfølgende opdateringer.
Set i den vinkel, så er Sony´s tiltag måske i virkeligheden det mest anstændige. Det spare ihvertfald forbrugerne for en masse unødig problemer.

Men hvad sker der så med reklamationsretten?
 
Jf Sony, så påregner de at implementere PVR funktionen i februar 2016. På det tidspunkt vil der være forbrugere, der har haft TVét i et år.
Lad os antage, at Sony opfylder deres intentioner, og implementeringen foregår som planlagt, og den virker (naiv har man lov at være). Men efter yderligere et år, så fejler TVét i forbindelse med PVR funktionen, (kunne være hardware fejl på USB porten, eller andet i relation til PVR funktionen, eller som kun kunne konstateres, så længe der er en PVR funktion tilgængelig).
På dette tidspunkt vil TVét have rundet de 2 års reklamationsret fra købsdatoen, og derfor er der pr. definition ikke mulighed for at reklamere over produktet.
Men funktionen PVR har kun virket i 1 år, som et bevidst valg fra Sony´s side.

Normalvis har vi fornyet 2 års reklamationsret på udskiftet dele, fx i forbindelse med fejl på et produkt. Men i det konkrete tilfælde er der ikke nogen dele der er udskiftet. Der er som sådan heller ikke tale om en decideret fejl i funktionen, da den slet ikke er implementeret. Produktet har en fejl, en bevidst fejl (mangel). Men det havde det fra start.

Reglen for reklamationsretten er også, at man som forbruger skal gøre opmærksom på manglen (fejlen) lige så snart man bliver opmærksom på det. Altså, man skal reklamere med det samme.
Hvordan hænger det samme med en mangel, der bevidst er påtænkt at blive implementeret på et senere tidspunkt fra producentens side?

Mit umiddelbare bud er, at det er naivt at tro, at man som forbruger kan reklamere til forhandleren efter 2 år, selvom de i realiteten fra start har solgt et produkt, der indeholdt en mangel. 
Spørgsmålet er, om forbrugeren så skal ud i en yderst vanskelig slåskamp mellem forhandler og producent. 

Og dernæst - Hvilken betydning får det her for fremtiden. Hvor mange funktioner kan en producent udelade fra et produkt fra start?
Som udgangspunkt er det jo op til forbrugeren at vurdere selv, hvor meget de vil finde sig i. Men lovprisninger og venten kan få en afgørende betydning. Og i det konkrete tilfælde siger tiden altså mindst 1 år.

Der er nok ingen tvivl om at Sony´s tiltag her, det vil brede sig som ringe i vandet fra andre producenter, specielt når/hvis de ligefrem møder opbakning omkring det, og forbrugerne køber produktet alligevel.
Men er der overhovedet nogen der har gennemtænkt dette, og tænkt over, hvad det gør ved vores reklamationsret?

Jeg erkender, jeg havde ikke tænkt på dette scenarie, ikke før igår, da en bruger her på Recordere.dk skrev, at når PVR funktionen implementeres til februar, så vil hans TV have rundet 1 år.
Skræk scenariet er, at dette er et tiltag, der kommer til at rykke gevaldigt ved vores i forvejen sparsomme ret til at reklamere over et produkt. Eller mindst lige så slemt, at vi får nogle gevaldige og nærmest håbløse sager i forbrugerklagenævnet, fordi de heller ikke lige har taget højde for dette, (lige umiddelbart ihvertfald). Og detailbranchen har nok slet ikke taget højde for det, hvilket de i virkeligeden burde være de første til at gøre, sammen med forbrugerne.

Er der andre end mig, der har tænkt over dette, og i så fald, hvilke tanker er der gjort?
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 13:52
jeg var så heldig selv, at vide at der var mangler på tv´et, hvilket også gjorde at det var prisen på de 7999kr som reelt gjorde tv´et til et købe..
 
nu har jeg dog verdens mest ustabile tiltag, så det kan da være at SONY´s tiltag virker anstændigt, men det har jo på ingen måde givet kunden en bedre oplevelse.
 
det virker lidt som om man går og skubber et software problem, som man reelt ikke har et problem foran sig, til folk bliver "ligeglade"
 
Jeg er jo så en af IDIOTERNE der købte, for reelt skulle man som kunde holde sig LANGT væk fra disse produkter, eller SONY burde kompensere for deres fejl og mangler, med måske en voucher eller en mulighed for at bytte tv´et eller returnere det.
 
Det er jo reelt (for de tidlige kunder) svineri det der skete.
 
derudover også at man lover at det er implementeret til os der købte for kort stykke tid siden, men vi så står nu og kigger mod en dato i februar.
 
Jeg sidder også personligt med et SAMSUNG F6500 hvor man hver dag lukker endnu en SMART tv funktion, på et TV hvor jeg reelt bruger smart tv delen meget, jeg sidder bare og venter på VIAPLAY og PLEX bliver fjernet, nu tv´et har nået 2+ år.
 
det synes jeg også er svineri, at der er en levetid på software elementet i tv´et, vi er virkelig kommet derud hvor tv´et er en forbrugs vare med max 2 års levetid, og vil i ikke købe nyt så kan vi tvinge jer..
 
Håber snart der kommer større udbud af TV som reelt er monitors, altså dumme skærme og så køber man platformen ved siden af.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu