recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Familie deling af billeder, hvordan gør i?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Familie deling af billeder, hvordan gør i?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Familie deling af billeder, hvordan gør i?
    Sendt: 24-Februar-2016 kl. 07:45
Hej, jeg har bøvlet med et dilemma i flere år omkring hvordan vi bedst deler billeder i vores familie.
Vi er 2 voksne og 1 barn.

Kort fortalt så er der 5 senarier
  1. Jeg tager billeder i det daglige (Skal ikke deles)
  2. Min kone tager billeder i det daglige (Skal ikke deles)
  3. Vores barn tager billeder i det daglige (Skal ikke deles)
  4. Vi tager alle billeder på ture, fester og ferier som skal deles med os alle.

Så hvordan organisere i billeder i jeres familie?
Jeg har været omkring flere løsninger. SYNOLOGY, Office 365 og iCloud.

For tiden bruger jeg Office 365, men denne syncronisere langsomt og er ustabilt (Man kan ikke være sikker på at den har taget en backup af ens billeder på iOS enheder)
Deling af billeder er også noget bøvl fordi alle vores fælles billeder ligger på min bruger i en delt mappe.
Disse billeder bliver automatisk tilføjet til min Photo fane i OneDrive appen og på nettet. Men dette sker ikke ved min kone så hun skal gå ind under filer? Dette er noget bøvl!

Overvejer meget at skifte til iCloud selv om det er dyere fordi vi alle har iOS. dette er langt bedre integreret. billeder "tror" jeg nemmere kan deles. 

Hvad er jeres løsning? og hvad er godt og skidt ved jeres løsning?
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
HankTheTank Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2007
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HankTheTank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2016 kl. 08:07

Vi bruger iCloud og familiens fotoalbum

Det funger super godt. 

Når I alle har iOS er løsningen lige til.


http://www.apple.com/dk/icloud/family-sharing/


Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2016 kl. 12:15
En løsning kunne være Synology NAS med Photostation. Det er den løsning vi bruger.

Vi har automatisk upload fra vores mobiler til Synology og ligger manuelt over fra vores kamera. Alle i familien der er interesseret i vores billeder har en unik bruger i Photostation.

Vores situation er så lidt mere simpel da alle har adgang til alle vores billeder. 

Men jeres situation kunne nemt løses med bruger rettigheder til de forskellige mapper og forskellige uploads destinationer alt efter hvilken mobil de kommer fra. Det er ret simpelt at sætte op. 

Feks. hver person i familien har sin egen unikke uploads mappe. Når i så tager på ferie eller til fest, ændrer i blot uploads destination til en fælles mappe.


Redigeret af Silentbob - 24-Februar-2016 kl. 12:20
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2016 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af HankTheTank HankTheTank skrev:

Vi bruger iCloud og familiens fotoalbum

Det funger super godt. 

Når I alle har iOS er løsningen lige til.


http://www.apple.com/dk/icloud/family-sharing/


Det har jeg også selv overvejet da det er integreret rigtig godt i iOS.
Men hvordan beregner Apple pladsen.

Eksempel:
Vi har været på en ferie. hvordan deler jeg dette bedst med min familie? Og det plads de billeder optager vil de bliver taget fra både min kones og min profil?

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

En løsning kunne være Synology NAS med Photostation. Det er den løsning vi bruger.

Vi har automatisk upload fra vores mobiler til Synology og ligger manuelt over fra vores kamera. Alle i familien der er interesseret i vores billeder har en unik bruger i Photostation.

Vores situation er så lidt mere simpel da alle har adgang til alle vores billeder. 

Men jeres situation kunne nemt løses med bruger rettigheder til de forskellige mapper og forskellige uploads destinationer alt efter hvilken mobil de kommer fra. Det er ret simpelt at sætte op. 

Feks. hver person i familien har sin egen unikke uploads mappe. Når i så tager på ferie eller til fest, ændrer i blot uploads destination til en fælles mappe.

Præcis dette setup har jeg selv haft med stor success. Vi havde også hver vores profil i DS Photo. og en fælles profil hvor vores ferie og andre fælles minder lå. Dette fungeret som du selv nævner fint.
Men i disse cloud tider så søger jeg lidt at komme væk fra min NAS.
Pt har jeg en 415+ Synology til at stå. og den har håndteret alt for mig. Problemet er at dens  standby funktion er håbløs så den har bare stået tændt 24/7 fordi det var det nemmeste. Og også fordi den brugte 15 sek på at vågne fra dvale fordi den insistere på at spinne alle diskene op. Bare man logger ind. 
Når den er tændt 24/7 bruger den over 800kr i strøm har jeg regnet mig frem til. og for samme beløb kan jeg få det Office 365 jeg har nu. Og der skal jeg ikke tænke på sikkerhed (lige så meget) jeg har 5 brugere som alle har 1tb, og kan tilgå det hele fra hele verdnen. Plus jeg er sikret mod brand og indbrud.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2016 kl. 17:01
Som jeg husker det er der ikke begrænsning på iCloud photos antallet. Der er noget med at man ikke må uploade mere end X antal om dagen (1000 eller sådan noget). Vires familie kører alt via iCloud, hvor vi opretter albums, som vi så kan dele på kryds og tværs. Nogle er delt med alle, andre kun med den yngre del af familien og andre igen er delt med konens familie, men ikke med min. Desværre ryger fotos og især video ikke ud i fuld opløsning, så selvom man skyder film i fuldHD, så ligner det lort når det hentes via iCloud.

Hvad med Google Photos? Den har dog samme problem med kvaliteten som iCloud.

Redigeret af Torben Rasmussen - 24-Februar-2016 kl. 17:04
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2016 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Desværre ryger fotos og især video ikke ud i fuld opløsning, så selvom man skyder film i fuldHD, så ligner det lort når det hentes via iCloud.  

Mig bekendt så gemmes det da i fuld kvalitet på iCloud. men når man henter det ned på en iPhone/iPad så er det en komprimeret version. Men kvaliteten er stadigvæk fuld på ens PC og iCloud.
Tager du et billede med din iPhone eller filmer så mener jeg da også det bliver uploaded i fuld kvalitet så når du åbner Photos på ens Mac så er det den fulde version man får ind. Alt andet ville da være dumt?
 

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Hvad med Google Photos? Den har dog samme problem med kvaliteten som iCloud.

Jeg skal have så lidt så muligt til at ligge hos Google. Jeg er simpelthen for parnoid til at opbevare vigtige data  hos et firma der lever af at sælge reklamer baseret på bruger oplysninger.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2016 kl. 21:19
Jeg bruger kun iCloud på mobile enheder, så hvordan det ser ud på Mac aner jeg intet om. Jeg kan bare se, at det ligner SD kvalitet på iPad og iPhone.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2016 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af HankTheTank HankTheTank skrev:

Vi bruger iCloud og familiens fotoalbum

Det funger super godt. 

Når I alle har iOS er løsningen lige til.


http://www.apple.com/dk/icloud/family-sharing/



Nå jeg har i en periode brugt icloud også. Jeg har valgt at købe mig til 200gb for at have plads til alle mine billeder og det fungere faktisk rigtig godt syntes jeg. Med undtagelse af et punkt som jeg godt kunne tænke mig at høre hvordan du evt har løst.

Vi har en lille dreng på 3 måneder og der bliver jo skudt en del billeder af det lille hvidunder. Min kone tager en del med hendes iPhone og de bliver jo sync til hendes icloud konto. Jeg tager også nogle billeder og de bliver syncroniseret til min icloud konto. 

Hvordan klare i sådan en udfrotring i jeres familie? Et ligende senarie kunne jo være at man var på ferie og begge tager billeder. 
Vi bruger begge samme iMac dog med hver vores bruger. Jeg har tænkt på om man den vej igennem evt kunne sync billederne så de billeder hun tager bliver tilføjet til min konto også og visa versa.


Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu