recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Vision på HDR10 Sony TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Vision på HDR10 Sony TV?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Vision på HDR10 Sony TV?
    Sendt: 23-Marts-2016 kl. 13:12
Det er der jo indstillinger til. Mange HDR-skærme i år kommer f.eks. med en dags- og aften-tilstand. Det er kun producenter såsom Samsung der står og skriger ud i luften om, at HDR kun kan gengives, hvis skærmen viser højlys i 1000 nits. Det er noget fis. Simpelthen. Der er heller ikke nogen seriøse audioproducenter, der står og råber om, at musik kun kan nydes, hvis det spilles på maks decibel.

HDR handler ikke kun om højere lysstyrke. Deraf navnet; high dynamic range. Det handler om hele dynamikken i billedet. "Stops" som man kalder det i kameraverdenen.

Men har du set HDR-materiale gengivet på en OLED-skærm, Henrik?

Hvis vi vil fortsætte ud af vejen med bedre billedkvalitet, så er der ikke rigtig nogen vej udenom HDR. Hvordan det så præcis skal tage sig ud, er der jo allerede masser af debat om, men lys = farve, og i dag gengive vi et relativt lille udsnit af de farver, som det menneskelige øje kan se. Skal vi længere, så har vi brug for bl.a. det ekstra lys.


Redigeret af Rasmus Larsen - 23-Marts-2016 kl. 13:13
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2016 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Specielt HDR delen er jeg lidt "tændt" på.


Det kan jeg godt forstå. Det er en ret markant forbedring Smile


Det kommer vist an på, hvordan man ser på det! I mine øjne er HDR blot endnu et tiltag producenterne gør, for at sælge nye/flere skærme. Jeg forstår ikke hypen omkring HDR? Det vil irritere mig grænseløst, hvis jeg skal sidde og mimre med øjne, hver gang man ser en solopgang, eller en eksplosion. Akkurat lige så irriterende, som hvis alt skulle ses i 3D.
Det er film/TV man kigger på - ikke virkeligheden!

M.v.h.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2016 kl. 08:11
LG B6 i 65" kunne da bestemt godt være en der skulle holdes øje med.

Som du nævner -bliver spørgsmålet nok blot om den er inde for budgettet.

Det er mest af princip jeg ikke vil betale mere end 20-25K for en skærm. Men er jo set før man lader sig friste :-D

Jeg må holde øje hen over sommeren hvad der sker, og håber også at se lidt tests af Sony XD93 og LG UG850 / UH950 :-)

Tak for hjælpen ind til videre.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2016 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Specielt HDR delen er jeg lidt "tændt" på.

Det kan jeg godt forstå. Det er en ret markant forbedring Smile

Jeg kiggede lige indenfor budgetrammerne, som du har. Hvis man skal tilføje noget til listen, så kan en af Samsungs 2016-modeller måske være relevant? De kommer også i flade her i foråret. Det er dog stadig kant-LED.

Men når du først skal købe i sensommeren, så kan markedet meget vel se noget anderledes ud. Så er vi næsten derhenne, hvor efterårets high-end-modeller tilføjes line-up. Når vi kommer derhen, så synes jeg, at du skal overveje LG's B6 OLED )http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1455463717). Nu er den jo ikke lanceret endnu, men jeg har svært ved at forestille mig, at den ikke rykker markant fra de to andre. Den har også både Dolby Vision og HDR10. Hvad prisen bliver er naturligvis det mest relevante.

Eventuelt også holde øje med Panasonic DX900. Jeg ved godt, at den er meget dyr nu, men 65" var lige nede i under 36.000 forleden. Når LG lancerer de nye OLED-skærme, så vil Panasonic nok blive presset og det kan være udslagsgivende på prisen.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 14:50
Det er 65" eller større jeg kigger efter. Til erstatning til en 55" Panasonic Plasma.

Budgettet er 20-25K, og regner med at købe hen over sensommeren når intro prisen lige er faldet en smule. Dvs. skærme som lanceres til omkring de 30K.

Forventer yderligere at smide en UHD Blu-ray afspiller på sidst på året, når der er lidt flere titler og udvalg af afspillere.

Jeg havde faktisk besluttet at det skulle være enten XD93 fra Sony eller UH850 fra LG - Men jeg er bestemt åbne over for andre bud :-) Specielt HDR delen er jeg lidt "tændt" på.

Buet TV er absolute no-go, så skal også være "fladt". :-)


Redigeret af ZackGem - 22-Marts-2016 kl. 17:23
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 14:25
Joh, men ingen af skærme har bagbelyst LED med local dimming - det som også kaldes FALD (full-array local dimming). Det er den hardware der skal til på LCD-skærme for at kunne gengive HDR efter hensigten.

Du vil givetvis opleve en HDR-effekt på begge skærme, men ikke den som branchen har tiltænkt med HDR. Det er ikke fordi jeg skal prøve lokke dig til at købe noget helt andet, men du skal bare være opmærksom på, at "rigtig" HDR kræver enten et LCD-tv med local dimming eller et OLED-tv.

Kigger du kun efter 65" og hvad er budgettet? Det kan være, at der er alternativer.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 13:47
Hej Rasmus.
Tak for det gode input omkring HDR - var ikke klar over at HDR10 altid var "tilstede".

Mht hardwaren, så er det nettop derfor jeg vælger UH850, som jo er den største LCD serie i 2016 fra LG - Med undtagelse af UH950 som blot har bedre lyddel og Tyndere kant, samt XD93 over XD85, da XD93 bruger Sonys "extended Dynamic range" system.

Redigeret af ZackGem - 22-Marts-2016 kl. 13:48
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 13:14
Dolby Vision er en premium-specifikation. HDR10 er obligatorisk på f.eks. UHD Blu-ray, så hvis filmen har har HDR, så skal der være en version i HDR10. Der må også gerne være en version i Dolby Vision.

Netflix vil også bruge både HDR10 og Dolby Vision.

Det samme med Amazon (som jo ikke er i Danmark endnu).

Hvis du vil have det fulde ud af HDR, så synes jeg dog, at du skal satse på en LCD med bagbelyst LED og local dimming eller et OLED-tv. Jeg er klar over, at de er dyrere end de skærme du kigger på, men hvis skærmen ikke har hardwaren til HDR, så vil du ikke få wow-effekten ved HDR.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2016 kl. 12:50
Hej alle.

Er ved at kigge på køb af nyt TV, og mine 2 kandidater lige pt. er Sony XD9305 (65"), samt LG UH850V (65").

Afventer lige de sidste danske priser.

Men nu er jeg blevet i tvivl om jeg skal bekymre mig om den manglende Dolby Vision understøttelse på Sonys 2016 modeller, og at valget derved vil falder på LGs 2016 serie, som understøtter både HDR10 og Dolby Vision.

Jeg er ikke helt sikker på hvad der ligger i standarterne, og hvordan kompatibiliteten er.
Kan se f.eks. Netflix tager Dolby Vision til sig - Men vil det betyder at man ikke kan se Dolby Vision HDR titler på et HDR10 TV og omvendt?

Håber på et par klode input :-)

Tak for hjælpen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu